InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Het schrijfproces - De eerste versie

Het schrijfproces - De eerste versie

Het schrijfproces - De eerste versie Dit is de eerste stap waarbij je de pen of het toetsenbord ter hand neemt om echt aan het product te werken. Na alle voorbereiding en planning ben je nu klaar om een ruwe versie te maken van je essay of scriptie. Omdat je al hebt nagedacht over zaken als je publiek, de bronnen die je gaat gebruiken en hoe je opbouw eruit gaat zien, zal het schrijven makkelijker gaan.

De eerste versie

Wat is een eerste versie?

De eerste versie is je schrijfwerk in ruwe vorm. Het is verre van perfect; het zal nog veel fouten, irrelevante details en onbelangrijke informatie bevatten. In een later stadium kun je feiten toevoegen, zinnen anders formuleren, de volgorde veranderen, etc. Een eerste versie richt zich vooral op de body. Een voorlopige introductie en conclusie hebben nog geen nut, dus verspil je tijd niet.

Het schrijven van een eerste versie

De volgende tips kunnen je helpen bij deze eerste echte schrijfstap.

Werkomgeving

Zorg dat je werkomgeving op orde is. Als je eenmaal begint, moet je door kunnen werken. Verzamel alle notities, heb goede verlichting en een comfortabele stoel.

Writer’s block

Het overkomt iedereen, dus schaam je niet. Vaak wordt een writer’s block veroorzaakt door angst dat je niet goed genoeg schrijft of door gebrek aan informatie om op te schrijven. Een korte pauze doet vaak meer goed dan staren naar een leeg papier of een knipperende cursor. Als je niet voldoende ideeën hebt, ga dan terug naar stap 3 voor strategieën om meer informatie te genereren.

Wees snel

Maak je in het begin nog niet druk over spelling, grammatica of het perfecte woord, schrijf je gedachten snel op papier. Op deze manier vind je nieuwe ideeën en nieuwe verbindingen tussen ideeën. Een informele outline (stap 4) kan je helpen bij het ordenen van je informatie, maar niemand dwingt je om je strikt daaraan te houden.

Maak notities

Maak duidelijke notities voor jezelf over dingen die je later nog moet doen. Op papier kun je deze omcirkelen of in de kantlijn zetten. Op de computer kun je de commentaarfunctie gebruiken, iets tussen rechte haken [] zetten of vetgedrukt maken. Hierin zet je commentaar, suggesties of ideeën die je helpen met reviseren.

Neem pauzes

Een muisarm is het gevolg van constant dezelfde beweging maken. De beste manier om dit te voorkomen is geregeld pauzeren. Neem een korte pauze na elk afgerond deel, zoals een paragraaf. Je zal merken dat je je beter kan concentreren als je de tijd neemt om af en toe iets te eten of drinken. Je gedachten kunnen bij het onderwerp blijven zodat schrijven makkelijker gaat als je weer begint.

Neem tijd voor revisie

De eerste versie zal zeker nog veranderd moeten worden. Zorg dat je genoeg tijd hebt om zoveel versies te schrijven als je nodig hebt.

Bewaar alle versies

Met een computer is het heel eenvoudig om je versies te veranderen, maar veel mensen vergeten afgeronde versies op te slaan onder een andere naam. Als je telkens in hetzelfde document werkt, kun je niet meer terugkijken naar een eerdere formulering of een gewiste paragraaf.

Benoem je versies

Zowel voor werk op papier als op de computer geldt dat je het beste een duidelijke naam kan gebruiken, zoals eerste versie: 18 mei. Vergeet de datum niet!.

Verwijder niets

Hoewel je zeker stukken zal verwijderen in de opeenvolgende versies, gooi ze nooit helemaal weg. Het is handig om dit materiaal te verplaatsen naar het eind van het document.

Lees verder

© 2008 - 2019 Jantrao, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Scriptie, hoe schrijf ik die?Scriptie, hoe schrijf ik die?De meeste studenten die iets willen of moeten schrijven (bijvoorbeeld voor de studie die wordt gevolgd), denken dat het…
Hoe schrijf je een scriptie (praktijkgericht)?Hoe schrijf je een scriptie (praktijkgericht)?Aan het eind van je studie moet je vaak een scriptie schrijven waarin (een deel van) de opgedane kennis en vaardigheden…
Het schrijven van een goede scriptieEen van de interessantste, maar ook moeilijkste dingen die een student aan het hoger onderwijs moet doen is het schrijve…
Hoe schrijf je een scriptieHoe schrijf je een scriptieAls je een studie volgt, komt vroeg of laat het moment waarop je een scriptie moet schrijven. Voor veel studenten is een…
Voorwoord & nawoord schrijvenVoorwoord & nawoord schrijvenEen voorwoord of nawoord schrijven is niet verplicht, maar komt wel vaak naar voren bij het schrijven van een werkstuk,…
Bronnen en referenties
  • Kirszner, L. G. & Mandell, S. R. (2008). The Wadsworth Handbook (8th edition). Beijing: China Renmin University Press.
  • De auteur van dit artikel was docent English Writing aan TKK College, Xiamen University, China en doceert nu Engels aan de Hogeschool Rotterdam.

Reageer op het artikel "Het schrijfproces - De eerste versie"

Infoteur: Jantrao
Laatste update: 29-05-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!