InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Boekverslag Het oog, één liefde door Chris Bos

Boekverslag Het oog, één liefde door Chris Bos

Boekverslag Het oog, één liefde door Chris Bos Het boek Het oog, één liefde is een mooi boek geschreven door Chris Bos. Wanneer je in Havo 4, Havo 5, VWO 5 of VWO 6 zit heb je kans dat je een boekverslag moet maken over dit boek omdat het in je boekenlijst staat.

Samenvatting van het verhaal

Het verhaal wordt verteld door een jongen van 17 jaar, Lennart. Hij is verliefd op een meisje Fiona, die bij de Albert Heijn werkt. Hij wordt gevraagd om bij een dichtersclubje te gaan. Dit clubje bestaat uit zes personen. Raaf (Rafaël), Herman, Koko, Lidwien, Fiona en Lennart. Hij woont samen met zijn zus Nicole in één huis. Zijn moeder en vader zijn vaak op reis en eigenlijk woont hij al op zichzelf.

Het dichtersclubje komt minimaal één keer in de week samen om het werk wat ze die week hebben gemaakt (gedichten) te bespreken. Toen Lennart erachter kwam dat Fiona in dit clubje zat ging hij er elke keer weer trouw heen, terwijl het niet zijn roeping was.

Op een gegeven moment vertelt Fiona aan Lennart dat ze verliefd is. Hij vertelde toen dat hij ook verliefd is. Fiona vroeg op wie en hij zei op haar. Fiona voelde zich meteen schuldig dat ze het niet meteen doorhad. Zij is namelijk op een ander verliefd. Zijn naam is Emiel en is 34 jaar oud. Hij is getrouwd en heeft geen kinderen. Het hele verhaal draait om de relatie tussen Fiona en Emiel. Alle verhalen over Emiel vertelt ze aan Lennart, waardoor hij alleen maar jaloerser word.

Er komt een aankondiging over een dichterswedstrijd en Fiona stelde voor om met z’n allen een gedicht op te sturen. Uiteindelijk worden Herman, Raaf, Lidwien, Fiona en Lennart gevraagd om bij de uitreiking te zijn, want ze zijn genomineerd. Uiteindelijk wint geen van hen de wedstrijd, maar ze worden wel aangesproken door een zekere Jos Brandenburg. Hij was erg onder de indruk van de gedichten van al deze jongeren en vraagt ze of ze hun gedichten willen voordragen voor een publiek, om uiteindelijk in een bundel te komen. Ze stemmen daar alle zes mee in.

In de Albert Heijn werkt een meisje die Debbie heet. Ze heeft een oogje op Lennart. Eerst is Lennart wat afstandelijk, omdat hij Fiona leuk vind, maar waanneer het duidelijk word dat Fiona meer voor Emiel voelt dan voor hem, gat hij een relatie met Debbie aan. In het midden van het verhaal overlijdt de biologische moeder van Debbie en daar moet hij natuurlijk bij zijn. Hij ontmoet daar haar stiefmoeder. Haar vader is namelijk al overleden toen ze tien jaar oud was. Debbie vraagt die avond of hij wil blijven slapen en uiteindelijk belanden ze in één bed. Lennart’s moeder wist niets over de relatie tussen Debbie en haar zoon. Ze kwam daar pas achter tijdens de begrafenis.

Ergens aan het einde van het verhaal lopen Fiona en Lennart langs de therapie van Emiel’s vrouw. Fiona besluit om met haar te gaan praten, maar ze durft niet alleen en vraagt Lennart om met haar mee te gaan. Ze vertelt het verhaal aan de vrouw en de vrouw legt uit wat Emiel’s bedoeling erachter is. Hij schijnt wel vaker met jonge meiden een affaire te hebben en ze gawoon te dumpen als hij ze zat is. De vrouw zegt dat die meiden gewoon “speeltjes” voor hem zijn.

Helemaal aan het einde van het verhaal onthult iedereen zijn geheim. Raaf vertelt dat hij verliefd is op Debbie en een relatie met haar heeft. Herman verteld dat hij niet verliefd is op Lidwien, maar op Lennart. Hij is dus homo. Fiona verteld dat ze zwanger is van Emiel. Emiel ging een paar dagen voor deze onthulling van Fiona naar Lennart toe en vroeg of hij voor Fiona en het kind wilde zorgen. Lennart zei, vol verbazing van Emiel, nee. Emiel hing boos de telefoon op. Hij scheen het uitgemaakt te hebben met Fiona en zij is voor ontspanning naar de Franse Alpen gegaan. Bij een jongen Erwin, met wie ze goede, vriendschappelijke contacten heeft. Ze had daar twee zwangerschapstesten gedaan en ze gaven beide negatief aan. Fiona is deels opgelucht, maar ook verdrietig. Gelukkig troostte Erwin haar goed in deze periode.

Verhaaltechniek

Karakters

  • De belangrijkste hoofdpersoon is Lennart hij is 17 jaar oud en verliefd op Fiona (een andere belangrijke hoofdpersoon). Lennart woont samen met zijn zus in één huis en heeft nooit veel vrienden gehad, totdat hij in aanraking kwam met de dichtersclub.
  • Fiona is ook een belangrijk hoofdpersoon. Zij is ook 17 jaar oud. Ze heeft blauwe ogen, blond haar en is volslank. Ze is verliefd op Emiel.
  • Emiel is een man van 34 jaar oud. Hij is getrouwd en gebruikt vaak jongere meiden als speeltjes.

Perspectief

Het verhaal word verteld met het ik perspectief. Het speelt zich voornamelijk af in de dichtersclub en bij Lennart’s huis af. De plaats is niet in het boek geschreven. Het verhaal speelt zich in het jaar af, wanneer Lennart 17 jaar oud is.

Titelverklaring

De titel is: het oog, één liefde. Dit heeft te maken met het feit dat er meerdere mannen (Emiel en Lennart) verliefd zijn op één meisje (Fiona). Het oog slaat op dat veel mannen in dit verhaal vallen op het uiterlijk en niet op het innerlijk. Één liefde slaat op het feit dat iemand maar één liefde kan hebben en niet twee. Je kunt je wel aantrekkelijk voelen op twee mensen, maar je bent maar op één iemand echt verliefd. Dit verhaal vertelt sterk over liefde, relaties en verlangens bij jongeren van 16 à 17 jaar.

Motieven

  • Dat alle jongeren in het verhaal verliefd zijn.
  • Dat Fiona een relatie heeft met een man die tweedubbel zo oud is dan zijzelf.
  • Dat Lennart verliefd is op Fiona, maar dat hij geen kans maakt bij haar.
  • Dat Herman uiteindelijk homo blijkt te zijn.
  • Dat Fiona zwanger blijkt te zijn.
  • Dat Fiona gebruikt word als speeltje.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Schooltypen middelbare schoolEr bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?
Wat is Havo? (hoger algemeen voorgezet onderwijs)Wat is Havo? (hoger algemeen voorgezet onderwijs)Je zit in groep 8 en maakt de Citotoets om erachter te komen op welk niveau jij thuis hoort. Als je op de basisschool zi…
Na de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistNa de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistZodra kinderen groep 8 van het basisonderwijs hebben gevolgd, moeten ze naar de middelbare school. Dat betekent dat alle…
Gezakt voor de Havo! Wat nu?Gezakt voor de Havo! Wat nu?Je hebt hard gestudeerd en gezwoegd, maar het mocht niet baten: je bent gezakt. Balen! En nu? Hoe moet je verder zonder…
Onverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsOnverwacht slechte Cito-score? Overdoen? De NIO-toetsDe score voor de Cito-toets is in belangrijke mate bepalend voor de keuze van een vervolgopleiding van een kind. Is de s…
Bronnen en referenties
  • Boek: Het oog, één liefde, Auteur: Chris Bos, Uitgave: Leopold, Amsterdam, 2002, 160 pagina’s (2002), Genre: Liefdesroman

Reageer op het artikel "Boekverslag Het oog, één liefde door Chris Bos"

Infoteur: Dazzeltje
Gepubliceerd: 06-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Special: Boekverslagen
Schrijf mee!