InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Boekverslag Gebr door Ted van Lieshout

Boekverslag Gebr door Ted van Lieshout

Boekverslag Gebr door Ted van Lieshout Het boek Gebr is een prachtig boek geschreven door Ted van Lieshout. Wanneer je in Havo 4, Havo 5, VWO 5 of VWO 6 zit heb je kans dat je een boekverslag moet maken over dit boek omdat het in je boekenlijst staat. Het is een boek dat aan te raden is, het leest fijn weg en het is echt een heel mooi boek.

Samenvatting van het verhaal

[De hoofdpersoon is Lucas, ook wel Luuk genoemd, Luuk is een jongen van 15 jaar die zich al zijn hele leven anders heeft gevoeld, hij heeft zijn jongere broertje Marius is verloren, Marius is achter zijn geheim gekomen, Luuk valt namelijk op jongens. Marius, ook wel Maus genoemd is de broer van Luuk, hij is overleden omdat hij de ziekte van Wilson had, de ziekte werd erg laat ontdekt en daardoor was hij niet meer te redden, Maus viel ook op jongens. De moeder van Lucas en Marius komt ook vaak in het verhaal voor, zij wilt op de dag dat Marius dood is gegaan al zijn spullen verbranden.

Het verhaal speelt zich af in het huis van Luuk en Maus, Luuk heeft namelijk het dagboek van Maus gevonden en schrijft daarin verder. Het speelt zich in de jaren ’70 af, want Maus is op 4 september 1972 doodgegaan en het is in het boek een half jaar later.

Luuk heeft het dagboek van zijn broertje gevonden, en schrijft er zoveel mogelijk bladzijden in omdat zijn moeder alle spullen van Maus wilt verbranden en Luuk het dagboek wilt redden. Zijn moeder zegt dat ze gewoon zijn bladzijdes eruit scheurt, daarom geeft hij een soort commentaar/antwoorden onder de stukjes tekst waar zijn broer geschreven heeft, nu kan zijn moeder geen bladzijden er meer uit scheuren.

Luuk wilde tegen zijn ouders zeggen dat hij op jongens valt, maar dat durfde hij niet, daarom had hij een kladversie geschreven van een brief, maar hij heeft het niet durven geven. Maus, die ook op jongens viel, had het gelezen en had Luuk ermee geconfronteerd, maar die werd enorm boos en beweerde dat het niet zo was, Luuk sloot zich toen steeds meer af en zat vaak alleen op zijn kamer en wilde niet gestoord worden.

Luuk wilt niet dat iemand achter zijn geheim komt en besluit toch dat het het beste is als het dagboek verbrand wordt, hij gaat naar zijn moeder toe en wilt het dagboek geven, maar zijn moeder wilt het niet. Luuk vind dat het op dat moment het juiste moment is om zijn geheim te vertellen en hij zegt tegen zijn moeder dat hij op jongens valt, zijn moeder gaat rustig door met het verbranden van spullen en zegt dat ze het al wist. Luuk wordt boos omdat hij al een hele tijd ermee liep en dacht dat zijn ouders boos zouden worden, en nu worden ze niet boos, zijn ouders wilden het zeker weten en wilden wel het liefst dat hij hetero was, maar ze willen nog liever dat Luuk gelukkig is.

Zijn moeder was klaar met het verbranden van de spullen van Maus, en Luuk komt in de tuin met taart, hij had de taart gehaald bij de bakker op de hoek en sneed de taart in12 punten. Ook pakte hij het zilveren bestek. Zijn moeder vraagt waarom hij dit doet, Luuk doet dit omdat het de verjaardag is van Maus en iedereen dat vergeten is. Even later komt zijn vader bij Luuk zitten om samen taart te eten.

Luuk vraagt zich de hele tijd af of hij een Maus nog broertjes zijn, omdat Maus dood is gegaan. Op het einde van het boek weet hij het antwoord, want toen Maus dood was gegaan is het broertje in hem gestorven, maar het broertje in Maus leeft nog. En dat broertje in Maus is Luuk. Het boek eindigt met een gesloten einde, Luuk vraagt of Maus goed op het broertje in hem, Luuk, past, dan zorgt Luuk goed voor de broertjes die ze zijn.

Verhaaltechniek

Maatschappelijke context waarin het werk geschreven is

De schrijver wilt in het boek ‘Gebr.’ duidelijk maken dat je jezelf moet blijven, Luuk durft niet tegen zijn ouders te zeggen dat hij op jongens valt, hij durft het zelfs niet tegen zijn broer te zeggen die ook op jongens valt. Achteraf blijkt dat zijn ouders het al lang weten en het accepteren.

Een opvallend stuk tekst is

De moeder van Luuk is bezig om de spullen van Maus te verbranden, Luuk komt het dagboek brengen dat ook verbrand mag worden. Hoofdstuk Avond.

Het enige dat zij zegt is: (Citaat: blz. 147)

"Ik ben helemaal nooit van plan geweest om dat dagboek te verbranden (..) als je me nou gewoon had gevraagd wat ik er mee van plan was, maar nee". (Einde citaat)
Luuk weet wat hij moet doen, hij verteld zijn geheim. (Citaat blz. 149)
”Ik heb goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat ik geen Wilson heb en dus blijf leven, het slecht nieuws is… Dat ik niet op meisjes vak maar op jongens.” (Einde citaat)

Luuk zegt tegen zijn moeder dat hij op jongens valt, tegen zijn verwachtingen in wordt ze niet boos en wist ze het al langer.
De functie van deze tekst is dat het geheim van Luuk is afgerond, hij heeft het tegen zijn moeder gezegd en zij accepteert het.

Het boek

Opmaak

Het boek is opgedeeld in hoofdstukken, de hoofdstukken hebben allemaal een andere naam, zoals Avond, Ochtend, ’s Middags. De schrijver heeft hiervoor gekozen omdat het verhaal in een dagboekvorm is geschreven en zo weet de lezer wanneer Luuk in het dagboek schrijft.

Op het begin zien de bladzijden er normaal uit, er zitten geen kolommen in de tekst, het zit allemaal aan elkaar vast, het stopt wanneer er een nieuw hoofdstuk begint. Later in het boek staan er kleine kolommetjes waar je eerst de tekst leest van Marius, deze tekst is schuin gedrukt, met daaronder het commentaar/verhaal van Luuk, deze tekst staat recht en is niet schuin gedrukt. De schrijver heeft dit gedaan om aan te geven welke tekst Marius heeft geschreven en welke tekst Luuk heeft geschreven.

Verhaalanalyse

Spanning

De spanning is opgebouwd door middel van het commentaar wat Luuk geeft op de stukjes met tekst van Maus, je kan daardoor niet gelijk het dagboek van Maus lezen want je moet ook het commentaar lezen, daardoor wordt je steeds nieuwsgieriger naar wat er nog in het dagboek staat. Ook vertelt Luuk pas in het einde van het verhaal tegen zijn moeder dat hij op jongens valt, en niet op het begin. Luuk zou het ook in het begin kunnen vertellen, maar daarvoor heeft de schrijver niet gekozen waardoor je door blijft lezen.

Tijd

Het verhaal is grotendeels (gedeeltelijk) chronologisch, vooral op het begin want daar kan je nog niet de stukjes met tekst lezen die Maus geschreven heeft. Zodra je ook de stukken tekst kan lezen van Maus zijn er flashbacks, waar Luuk commentaar op geeft. Hier heeft de schrijver voor gekozen omdat je door de stukjes tekst van Maus weet waaraan hij is overleden en hoe Maus over dingen denkt en doet. Ook zitten er tijdversnellingen in, zo is het opeens de volgende dag.

Karakters

Luuk (Lucas) is een jongen die eigenlijk altijd al een buitenbeentje is geweest, dit komt omdat hij zich altijd al anders heeft gevoeld. Hij wist nooit waarom en trok zich terug van de rest, pas toen hij 13 was wist hij wat dat anders zijn was, hij viel op jongens in plaats van op meisjes. Hij durft het niet tegen zijn ouders te zeggen, bang dat ze boos worden omdat ze nooit kleinkinderen zouden hebben. Luuk is een round character, je ziet hoe hij gegroeid is in het verhaal, op het begin durfde hij zijn geheim niet te vertellen aan zijn ouders, maar hij doet het uiteindelijk toch, daardoor laat hij zien wie hij is en schaamt hij zich er niet meer over.

Maus (Marius) is het jongere broertje van Luuk en is overleden aan de ziekte van Wilson, een spijsverteringsziekte. Hij heeft de ziekte erg lang gehad en de artsen kwamen er te laat achter. Door deze ziekte schokte zijn lichaam, aan het einde van het verhaal schrijft Maus ook dat hij erg lelijk schrijft met heel veel fouten, het gaat gewoon niet naders. Maus is ook een round character. Ook Maus valt op jongens, en wilde daar over praten met Luuk, maar die zonderde zich heel erg af en dan is het al te laat, Maus kon bijna niet meer praten.

Perspectief

Het boek is geschreven in de ik-vorm. Je ziet alles door de ogen van Luuk. Zodra de stukken tekst van Maus beginnen, is het ook in de ik-vorm geschreven.

Titelverklaring

De titel van het boek is Gebr. Dit woord staat voor Gebroeders, en die gebroeders zijn Lucas en Marius. In het verhaal vraagt Luuk zich af of ze nog steeds broers (gebroeders) zijn nadat Marius dood is gegaan.

Thema

Het thema is homoseksualiteit, Luuk en Maus vallen allebei op jongens, Maus wilt daarover praten met Luuk, maar dat wilt Luuk niet. Wanneer Luuk erover wilt praten, nadat hij Maus zijn dagboek gelezen heeft, is het al te laat. Uiteindelijk vertelt Luuk het tegen zijn moeder.

Motieven

Een motief is dat Luuk altijd al anders was, toen hij 13 was wist hij waarom en zonderde hij zich af. Hij werd ermee geconfronteerd in het dagboek van Maus, daardoor durfde hij het te vertellen aan zijn moeder.

Een ander motief is dat de ziekte van Maus pas erg laat werd ontdekt, daardoor is Maus doodgegaan. Luuk laat zich daarom controleren, maar hij heeft (tot nu toe) de ziekte niet.

Lees verder

© 2011 - 2017 Dazzeltje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schooltypen middelbare schoolEr bestaan drie schooltypen op de middelbare school. Vmbo, havo en vwo. Wat is het verschil tussen deze schooltypen?
Wat is Havo? (hoger algemeen voorgezet onderwijs)Wat is Havo? (hoger algemeen voorgezet onderwijs)Je zit in groep 8 en maakt de Citotoets om erachter te komen op welk niveau jij thuis hoort. Als je op de basisschool zi…
Boekverslag: Ted van Lieshout; GebrIk ben naar je kamer geslopen en heb stiekem in de laden van je bureau gezocht tot ik je dagboek vond. Dat heb ik meeges…
Na de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistNa de basisschool: welke keuze middelbaar onderwijs is juistZodra kinderen groep 8 van het basisonderwijs hebben gevolgd, moeten ze naar de middelbare school. Dat betekent dat alle…
Gezakt voor de Havo! Wat nu?Gezakt voor de Havo! Wat nu?Je hebt hard gestudeerd en gezwoegd, maar het mocht niet baten: je bent gezakt. Balen! En nu? Hoe moet je verder zonder…
Bronnen en referenties
  • Boek: Gebr, Schrijver: Ted van Lieshout, Uitgeverij: NwA’Dam, Plaats en jaar: Amsterdam, 2009, Jaar eerste uitgave: 1996, Aantal bladzijden: 158, Genre: Het is een dagboek

Reageer op het artikel "Boekverslag Gebr door Ted van Lieshout"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 03-08-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Special: Boekverslagen
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!