Voorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjes
Voor kinderen is het zeer belangrijk dat er voorgelezen wordt. Zowel op school als thuis moet veel aandacht worden besteed aan het lezen en begrijpen van een verhaal. Later zal het kind er profijt van hebben als de informatieve teksten aan de orde gaan komen. En plezier in lezen is zo belangrijk voor de ontwikkeling. Zeker voor de taalontwikkeling. Door interactie bij voorlezen, begrijpen kinderen de verhaallijn, kunnen nieuwe woorden aan hun woordenschat toevoegen en zullen ze in andere situaties kunnen gebruiken.
Voorlezen is een voorbereiding op lezen
Lezen is een van de belangrijkste vaardigheden die een kind leert in zijn of haar leven
Door lezen wordt de woordenschat uitgebreid, maakt een kind kennis met situaties uit zijn of haar eigen leven en leert een kind de wereld om zich heen te begrijpen. Daarnaast ziet het kind ook dat er andere dan de al bekende leefomgevingen zijn, met hun eigen regels, cultuur en waarden. Het denkvermogen van een kind wordt hierdoor uitgedaagd.
Leren
Goed kunnen lezen heeft een positief effect op de leerprestaties. Zaken worden voor een kind begrijpelijker als het veel leest en zich dus kan inleven in andere omgevingen met hun bijbehorende besognes. Het is voor de ontwikkeling van kinderen heel belangrijk dat er voorgelezen wordt. Zowel op school als thuis ontdekken kinderen dan hoe leuk het is om te lezen, hoeveel ze kunnen leren van boeken en tijdschriften. Ze zien hoe ze hun woordenschat kunnen uitbreiden en hun taalgebruik verbetert dan zienderogen.
Ook de ondertiteling van films kan bijdragen tot uitbreiding van de woordenschat. Een kind leert dan ook sneller lezen.
Ouders kunnen hun kinderen helpen en begeleiden met lezen
Begin al op heel jonge leeftijd met voorlezen
Zo gauw een kind begint te praten kunnen boekjes een hulp zijn om snel woorden te leren. Er zijn heel veel prachtige prentenboeken te koop én te leen bij de bibliotheek. De tijd van voorlezen is een rustpunt in de hectische dag voor zowel ouders als kinderen. Het is zinvol om een vaste tijd op de dag in te vullen met voorlezen. Naar een vaste tijd, bijvoorbeeld voor het slapen gaan, leeft een kind toe. Ouders kunnen dan de rust nemen om met het kind te gaan zitten. Of legt u het kind eerst in bed en ga naast het bed zitten voorlezen. Kinderen vinden het heerlijk.
Interactief voorlezen
Taal wordt ontwikkeld door het voorlezen van een verhaal en het bespreken van de illustraties. De kinderen kunnen zinnen aanvullen, hun vragen worden beantwoord en moeilijke woorden uitgelegd. Tijdens het voorlezen krijgen kinderen een bevestiging van wat ze al weten en als de "moeilijke " woorden worden uitgelegd en met hen besproken, maken ze zich het verhaal en de woorden eigen. Voor jonge kinderen is deze vorm van voorlezen heel erg belangrijk.
Vanaf ongeveer 4 jaar
Interactief voorlezen wordt nu minder noodzakelijk. Kinderen stellen op deze leeftijd hun reactie meestal uit tot na het verhaal. Meestal geven ze dit ook zelf aan. Voor anderstalige kinderen of weinig voorgelezen kinderen is het zinvol langer door te gaan met interactief lezen. De frequentie van voorlezen moet hoog zijn. De woordenschat wordt zienderogen vergroot. Begrijpend luisteren is een voorbereiding op begrijpend lezen.
Het leren lezen kent drie fasen
- herkennen van woorden
- woordbeelden vergelijken
- nieuwe woorden lezen
Boeken voor beginnende lezers
- Het is een hele kunst om leuke of spannende boeken te schrijven met éénlettergrepige woorden.
- Er bestaan nu ook boeken met pictogrammen om moeilijk te lezen woorden te omzeilen.
- Er zijn 'samenleesboekjes' waarbij de beginnende lezer slechts de dik gedrukte woorden leest.
- Sommige boeken beginnen met een kennismakingsplaat waarop de personen in het boek te zien zijn.
- Boeken met tekst en tekening op naast elkaar staande bladzijden behoren ook tot de mogelijkheden.
Boeken voor moeilijk lezende kinderen
- Deze boeken hebben een 'makkelijk lezen' vignet.
- De zinnen zijn kort en er worden minder moeilijke woorden gebruikt.
- Het lettertype is groter, de lay-out is overzichtelijk
- Er worden boeken uitgegeven met cd erbij.
- De illustraties zijn veelvuldiger.
Boeken voor lezende kinderen
Als het kind heeft leren lezen, wordt het op vele scholen regelmatig getoetst. Het zogenaamde AVI-niveau geeft aan op welk niveau en in welke boeken kinderen kunnen lezen. Kinderen beheersen een niveau en mogen dan één niveau hoger lezen. Dat stimuleert. Het is raadzaam kinderen boeken van het juiste niveau aan te bieden. Een te hoog niveau is vaak te moeilijk en dan gooit een kind het bijltje erbij neer. Een lager niveau wordt snel saai gevonden. Laat kinderen ook met een gerust hart stripboeken lezen. Onderzoeken tonen aan dat strips lezende kinderen snel een grotere woordenschat hebben. Nieuwe woorden worden altijd ondersteund door illustraties. Kinderen zien daar dus meteen een beeld bij.
De bibliotheek
In iedere wijk en bijna in ieder dorp is een bibliotheek aanwezig, al dan niet rijdend. Voor kinderen is het een leuk uitje om ernaartoe te gaan en hun eigen boeken uit te mogen kiezen om te lezen. Elke bibliotheek heeft veel keuze voor iedereen. Wanneer kinderen een boek niet weet te vinden, zijn er de altijd behulpzame bibliotheekmedewerkers die hen daarbij kunnen helpen. In de bibliotheek worden de boeken per niveau aangeboden. Er zijn ook veel zogenaamde studieboeken, die het kind aanzetten tot het krijgen van interesses in bijvoorbeeld geschiedenis of biologie.En natuurlijk is er een groot aanbod van stripboeken. Ook films en dvd's zijn verkrijgbaar. Bibliotheken worden gesubsidieerd en daarom zijn de abonnementen voor kinderen gratis. Het kost dus geen enkel gezin moeite om aan prachtige boeken te komen.
Ouders kunnen dus heel wat doen om hun kind te leren lezen. Als voor de juiste boeken wordt gezorgd en er wordt wat tijd in gestoken, zal een kind met veel leesplezier door het leven gaan
Lees verder