InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Help uw kind met lezen

Help uw kind met lezen

Regelmatig komt het voor dat leerkrachten uit het basisonderwijs vragen aan ouders of er thuis geoefend kan worden met lezen. Uw kind krijgt misschien leesbladen mee of uw kind is niet in leesniveau gegroeid. Waarom is het belangrijk om thuis te lezen? Is er op school niet genoeg tijd voor leesonderwijs? Wat moet u thuis met uw kind lezen en op welke manier? In dit artikel staan tips om u op weg te helpen!

Waarom ook thuis lezen

Lezen is erg belangrijk. Het is de basis van het leren maar ook van het functioneren in de maatschappij. Wanneer het technisch leesniveau niet op orde is, zijn er vaak ook moeilijkheden met taal, begrijpend lezen en zaakvakken zoals geschiedenis en aardrijkskunde. Het technisch leesniveau houdt in dat uw kind een woord kan lezen. Begrijpend lezen houdt in dat een verhaal ook echt begrepen wordt. Het is echt van belang dat uw kind in groep 4 een bepaald niveau in het lezen haalt. Op school wordt er veel leesonderwijs gegeven in groep 3. In groep 4 wordt dat al veel minder omdat er meer vakken bijkomen. Daarom wordt er op u als ouder een beroep gedaan om thuis ook extra te oefenen. Dit is in het belang van uw kind en het helpt hem of haar echt vooruit! Elke middag een kwartiertje lezen zorgt er al voor dat uw kind beter wordt. Hieronder volgen een aantal tips hoe u dit kunt aanpakken.

Samen lezen

U kunt samen met uw kind een boek naar keuze lezen. Dit kan een verhaal zijn maar ook een informatieboek. Laat uw kind iets uitkiezen. Als het niet het exacte avi-niveau is van uw kind is dit geen probleem. U merkt vanzelf wanneer het boek te moeilijk is. Het boek kan u samen lezen door om de beurt een bladzijde te lezen, in koor te lezen, ieder een regel voor te lezen of met gekke stemmetjes te lezen. Moeilijke woorden kunt u eventueel herhalen. Vraag na het lezen van een hoofdstuk wat uw kind het leukste of het spannendste vond in dit hoofdstuk. Zo kunt u checken of uw kind de tekst begrijpt.

Leuke boeken en tijdschriften

In de meeste gevallen is een abonnement op de bibliotheek gratis. Laat uw kind regelmatig nieuwe boeken uitzoeken. Ook tijdschriften en stripboeken vallen onder leesmateriaal! De Donald Duck heeft een hele goede woordenschat maar ook andere tijdschriften zijn zeker goed om te lezen.

Voorlezen

Heeft uw kind een jonger broertje of zusje, laat hem of haar dan lekker voorlezen uit een mooi prentenboek. Voor beide kinderen erg leuk!

Leesteksten

In een aantal gevallen kunt u van de leerkracht leesteksten mee naar huis krijgen. Hier kunnen ook woordrijtjes bij zitten. Een goede manier om zon leestekst te oefenen is om hem eerst samen te oefenen en daarna de tijd op te nemen. De rest van de week herhaalt u dezelfde tekst en neemt u elke keer de tijd op. Het kind zal de tekst steeds sneller lezen. Woordrijtjes kunnen op de volgende manier geoefend worden: voor koor door. U leest eerst een woordrijtje op, dan leest u een woordrijtje samen en vervolgens herhaalt uw kind het woordrijtje alleen.

Lezen is overal

Bovenstaande tips zijn vooral geplande leesmomenten. Wees u er bewust van dat lezen overal is. Vraag in een restaurant eens om de menukaart voor te lezen, bekijk op een camping of in een hotel samen het animatieprogramma, laat uw kind helpen met het lezen van een beschrijving bij het installeren van een bepaald product. Ga samen met uw kind koken en laat uw kind het recept voorlezen (meteen ook een goede oefening voor begrijpend lezen!). Verkeersborden onderweg, u kunt het zo gek niet bedenken. Natuurlijk zijn u en uw kind niet elk moment van de dag bezig met het leren lezen maar bovenstaand stukje geeft wel aan dat het niet moeilijk hoeft te zijn om leesmomenten op te zoeken.

Spelletjes

Tegenwoordig zijn er veel leesspelletjes voor kinderen op de markt. Eenvoudige werkboekjes met leesspelletjes, kaartspelletjes en ook tal van apps en computerspellen. Op een leuke manier komt uw kind in aanmerking met lezen.

Bedenk: zien lezen doet lezen! Als u laat zien dat u plezier in lezen heeft, zal uw kind daar gemotiveerd van raken. Succes en veel leesplezier met deze tips!
© 2015 - 2019 Jcollin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Help uw kind met lezen"

Infoteur: Jcollin
Gepubliceerd: 13-01-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!