InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Voorlezen is leuk

Voorlezen is leuk

Voorlezen is leuk Voorlezen is leuk maar niet alleen dat. Voorlezen vergroot de woordenschat van kinderen, leert ze hoe de taal in elkaar steekt. Voorlezen stimuleert de creativiteit en geeft kinderen een rustpunt op de dag , waarom stoppen we er zo snel mee?

Inhoud

Voorlezen vergroot de woordenschat

Naast dat voorlezen gewoon leuk is, is het ook nog eens zinvol. Voorlezen vergroot de woordenschat van kinderen en leert ze hoe de zinnen in een taal gevormd worden. Daarnaast geeft voorlezen, of met boeken bezig zijn, kinderen de kans actief taal te gebruiken. Bij kleine kinderen door ze te laten vertellen wat ze zien op een plaatjes, bij grotere kinderen door met ze te praten over een verhaal. Dat laatste leert kinderen ook om te verwoorden hoe ze over iets denken en het leert de ouders soms iet over de manier waarop de kinderen over onze wereld denken.

Rustpunt

Voorlezen geeft rust, het is niet voor niets dat de meeste kinderen voor het slapen gaan worden voorgelezen. Meer voorlezen kan op alle momenten van de dag waarop je een rustpunt wilt creëren en het werkt vaak beter dan de tv aanzetten. Voorgelezen worden geeft de meeste kinderen een veilig en prettig gevoel daarnaast krijgen ze exclusieve aandacht.

Wereldoriëntatie

Door verhalen leren kinderen de wereld om zich heen te begrijpen en kunnen ze dingen die ze meemaken beter een plaats geven. Ze kunnen herkenbare situaties nogmaals herhalen. Naar de dokter gaan, boodschappen doen, de hond uitlaten, een verjaardagsfeestje.

Voorlezen vergroot de concentratie

Voorlezen vergroot de concentratie van kinderen. Het is altijd belangrijk om de boekkeuze aan te passen aan de leeftijd van het kind. Plaatjesboeken bij hele kleine kinderen en korte verhaaltjes bij peuters. Zo loop je steeds mee met de leeftijd van een kind. Op deze manier leer je kinderen om zich even te concentreren op een verhaal.

Lezers maken

Met voorlezen maak je lezers. In veel gevallen wel maar niet in alle. Het belangrijkste is waarschijnlijk dat kinderen leren dat lezen leuk is. Veel kinderen vinden boeken leuk die wat betreft leesvaardigheid net buiten hun bereik vallen. Voorlezen, ook in de hogere klassen, is dan een goed alternatief voor zelf lezen. Niet alleen van voorlezen maak je lezers, van lezers maak je lezers. Wanneer kinderen opgroeien met boeken om zich heen zullen ze later zelf ook sneller een boek pakken.

Voorlezen en leren lezen

Veel onderzoek naar leesvaardigheid op de basisschool wijst op een directe relatie tussen voorlezen en leren lezen. Kinderen die thuis worden voorgelezen lijken dus leestechnisch een voorsprong mee te krijgen. Het is jammer dat ouders vaak stoppen met voorlezen wanneer het kind zelf kan lezen. De meeste basisschoolleerlingen vinden het geweldig om te worden voorgelezen. Soms is het even zoeken naar het juiste boek. Het ene kind houdt van historische boeken, het andere wil alleen maar verhalen met voetballers, dinosauriërs of alles van Roald Dahl.

Bibliotheek

Boeken zijn duur en wanneer je een boekenverslinder in huis hebt kan het aardig in de euro’s lopen. Een abonnement op een bibliotheek is gratis voor kinderen. Ook voor baby’s zijn er al boeken te leen. Je kunt de nieuwste boeken lenen en daarnaast kun je ook advies krijgen. In veel bibliotheken zijn er ook voorleesmiddagen voor verschillende leeftijden. Wanneer je liever boeken koopt, kijk eens rond op een tweedehandsboekenmarkt er zijn er genoeg.

Voorlezen is leuk

Na een drukke dag is voorlezen soms helemaal niet leuk! Je wilt alleen maar dat ze rustig en een beetje snel het bed in duiken en dan lief gaan slapen. Neem toch nog even de moeite om een boek te pakken, kinderen worden er rustig van. Dat kwartiertje loont zich echt. Maar voorlezen voor het naar bed gaan is geen must. Ga voorlezen wanneer je de rust hebt om het daadwerkelijk leuk te vinden. Wanneer het door-de-week niet lukt probeer dan een moment in het weekend te vinden. Wanneer je gehaast een verhaaltje zit te vertellen is voorlezen inderdaad niet leuk maar neem ergens in de week even de moeite. Voorlezen is leuk!
© 2009 - 2017 Caro-lina, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Begrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren gaat vooraf aan begrijpend lezen. Kinderen die veel worden voorgelezen, kunnen op die manier een gr…
Voorlezen voor kinderen vanaf 8 t/m 12 jaarVoorlezen voor kinderen vanaf 8 t/m 12 jaarVoorlezen bij kleuters is vanzelfsprekend. Het is een bedritueel en wordt van ouders verwacht. Voorlezen bij oudere kind…
Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen?Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen?Het is echter belangrijk dat kinderen (meer) gaan lezen. Dit lukt als er meer leesmotivatie is. Waarom is het zo belangr…
Voorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjesVoorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjesVoor kinderen is het zeer belangrijk dat er voorgelezen wordt. Zowel op school als thuis moet veel aandacht worden beste…
AVI lezen in groep 3AVI lezen in groep 3Het kleuteren is voorbij en voor je het weet zit de kleine uk in groep 3. Spelen komt hier minder aan bod en er worden d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • http://www.bibliotheek.nl

Reageer op het artikel "Voorlezen is leuk"

Reactie

Janpietb (infoteur), 04-10-2009 21:25 #1
Ja, mijn kind is erg heel enthousiast, en vind het erg leuk dat ik voorlees. By the way, mijn kindje is nu 4 jaar. Over 5 maanden word hij al 5. Ik ben zelf ook 49:) Reactie infoteur, 04-10-2009
Leuk om te lezen! Onze zoon van 10 is ook nog steeds erg enthousiast.

Infoteur: Caro-lina
Laatste update: 18-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 1
Schrijf mee!