Diverse taalspelletjes voor kinderen
Kinderen leren door spelen. Dit geldt natuurlijk ook voor taal. Dus naast de lesjes uit het taalboek kun je gebruik maken van spelletjes om kinderen te stimuleren in hun taalontwikkeling. Alle taalspelletjes komen eigenlijk op hetzelfde neer: kinderen zijn actief bezig met taal. Deze spelletjes zijn heel geschikt voor op school, tussen de lessen door, maar ook voor thuis, in de auto, of op een kinderfeestje.
Taalspelletjes
- Woordsommen maken
- Wie ben ik?
- Variaties Wie ben ik?
- Woordslang
- Woordjes uit één woord
- Beginletterspelletjes
- Galgje
- Variaties op 'ik zie ik zie'
- Geheimschrift
Woordsommen maken
De grap van varken Hap
Je begint de woordsommetjes met bestaande woorden, voet + bal = voetbal: je kunt de woorden schrijven, zeggen, tekenen of de voorwerpen laten zien. Moeilijker is het om woordsommen te maken en met de woordjes samen een heel nieuw woord te verzinnen! Kinderen kunnen heel creatief zijn en met de mooiste oplossingen komen. Het filmpje 'De grap van Hap' zou je kunnen gebruiken als introductie op dit taalspelletje. Voor kleuters wel lastig, de woorden moeten worden getekend of voorgelezen., maar als ze de slag één keer te pakken hebben, vliegen de gekste woorden je om de oren.
Een paar voorbeeldjes:
- sjaal + jas = sjas
- broodje + hagelslag = bragelslag
- glaasje + ranja = glanja
- groeten + juf = gruf
- snel + fietsen = snietsen
- gefeliciteerd + taart = gefelicitaart
- gefeliciteerd + cadeau = gecadeauteerd
Ook met wat oudere kinderen is dit leuk om te doen. Je kunt proberen je voornaam op te tellen bij je achternaam of jouw naam bij de naam van je vriend of vriendin. Heb je een echt goed woord gevonden zou je het in hele mooie letters (grafity) kunnen uitbeelden en je hebt er direct een mooie 'gebruikersnaam' bij. Het kan ook handig zijn om bepaalde dingen te onthouden; donderdag + zwemmen = zwomderdag en vrijdag + gym = vrymdag. Voor je het weet heb je een handig 'snel' taaltje bedacht en het is nog grappig en leerzaam ook.
Raadspelletje; Wie ben ik?
Er wordt een memoblaadje met de naam (of een plaatje) van een bekende figuur, op de rug van alle kinderen geplakt. (sporthelden, popsterren, tekenfilmfiguren, hoofdpersonen uit boeken, enz.) De kinderen mogen rondlopen en aan iedereen één vraag stellen. Die vraag moet met 'Ja' of 'Nee' beantwoord worden. (Bijvoorbeeld; "ben ik een man, ben ik goed in sport, ben ik beroemd, enz.) Na het vragenrondje mag iedereen raden wie hij is. Van te voren afspreken hoe vaak je mag raden.
Raadspelletje; Wie ben ik? Voor kleuters.
Op dezelfde manier als hierboven, maar dan met een plaatje van een dier of een beroep op je rug. Dit is leuk voor wat jongere kinderen. "Als je weet welk dier je bent, mag je het uitbeelden!" Doorgaan tot alle kinderen dieren zijn geworden en na een tijdje natuurlijk samen controleren of ze het goede dier uitbeelden. Ook leuk voor een verjaardagsfeestje!
Dit spel is geschikt voor alle leeftijden en kan heel goed als introductie op een thema of als openingsspelletje op een verjaardagsfeestje worden gespeeld. Een paar voorbeelden:
- Welk muziekinstrument ben ik?
- Welk sesamstraatfiguur ben ik?
- Welke fruit/groente soort ben ik?
- Welke Harry Potter figuur ben ik?
- Welk beroep heb ik?
- Welke Ajax speler ben ik?
- Welke meester/juf ben ik?
- Welk 'ander kind uit de klas' ben ik?
Letterspelletje: Woordslang maken.
Vanaf zes of zeven jaar. De eerste zegt een woord, bijvoorbeeld 'aap', de volgende zegt een woord dat begint met de laatste letter van dat woord; bijvoorbeeld 'poes'.....'slak'......'kraai'.....enz.
Dit kan heel goed mondeling, maar voor jongere kinderen is het leuk om het op te schrijven en er een echte 'slang' van te maken, die over het bord of een héél lang papier kronkelt. Als groepswerk de dierennamen achter elkaar op een stuk behang schrijven en de kinderen de dieren erbij laten tekenen.
Voor oudere kinderen zijn veel meer mogelijkheden. Een paar voorbeelden;
- Plaatsnamen
- Achternamen
- Jongens/meisjesnamen
- Bomen/plantennamen
- 'Iets-van-plastic-namen'
- 'Iest-uit-de-natuur-namen'
- 'electrische apparaten-namen'
Letterspel: Veel woordjes uit één woord.
Iedereen krijgt een papiertje en een pen. Eén lang woord kiezen, bijvoorbeeld 'lantarenpaal'. Wie kan de meeste woordjes maken met de letters uit dit woord? (lantaren-paal-lat-lap-pen-ren-taal-..........)
Dit kan ook heel goed mondeling; om de beurt een woordje zeggen. Wie geen woordje meer kan maken is af.
Taalspel met beginletters; voor kleuters.
Steeds een aantal voorwerpen op tafel leggen die beginnen met dezelfde letter. (bijvoorbeeld een bal-blok-boek-beker)
Eén voorwerp ertussen leggen met een andere beginletter. (bijvoorbeeld een appel)
Wat hoort er niet bij?
Een paar voorbeelden van spullen met dezelfde beginletters, die in iedere kleuterklas te vinden zijn.
- pen-papier-potlood-prullenbak-prikpen-priklap-paperclip-puzzel-plant
- schaar-sleutels-schoen-schrift-stoeltje-stempel-stift
- krijtje-klei-kraal-kalender-kwast-kurk-kist-knoop
Variaties beginletterspelletjes.
Voor thuis of in de klas: de kleuters krijgen een grote boodschappentas en mogen 'beginletterboodschappen' doen. (Net als Tommy in Sesamstraat.) Verzamel spulletjes die beginnen met de letter ... Eén voorwerp met een andere beginletter erin doen en een ander kind laten zoeken welk voorwerp dat is.
Voor thuis of in de klas: memoblaadjes plakken. Schrijf een bepaalde letter op een heleboel verschillende memoblaadjes. De kinderen mogen die blaadjes plakken op voorwerpen die met die letter beginnen. Eén blaadje moeten ze expres 'fout' plakken. Iemand kiezen om het 'foute blaadje' te zoeken. (Om het moeilijker te maken, kun je de laatste letter nemen en ze de letters zelf laten naschrijven.)
Woordspelletje; Galgje.
Eén kind kiest een woord en schrijft het achter op het bord of een papier. Hij zet een aantal stippen; voor iedere letter één. Nu moeten de anderen om de beurt de letters raden. "Zit de 'E' in het woord?" Als de letter in het woord zit schrijft het kind de letter op de goede plaats op de stippen. Zit de letter niet in het woord,tekent het kind één deel van de galg! (Van te voren afspreken hoe de galg getekend wordt!) De genoemde letters die niet in het woord zitten, worden bij jongere kinderen opgeschreven, zodat ze niet steeds dezelfde raden! De oudere kinderen moeten onthouden welke letters er al genoemd zijn. Als je een letter goed geraden hebt, mag je ook een poging doen het hele woord te raden! Is de galg af, voordat het woord geraden is, dan heeft het kind gewonnen van de groep.
Raadspelletje; variaties op "ik zie, ik zie"!
"IK ZIE, IK ZIE, WAT JIJ NIET ZIET
en de kleur is.............".
en het begint met de letter......".
en de vorm is.............. (vierkant, rond, rechthoekig, driehoekig, ovaal)
en het is gemaakt van.........". (plastic, hout, metaal, karton, papier enz.)
en het woord bestaat uit...... letters!"
en het rijmt op.........
De kinderen mogen om de beurt raden wat er bedoeld wordt. Raad je het goed, ben je aan de beurt.
Taalspelletjes; geheimschrift.
Een kind schrijft een zinnetje in geheimschrift op het bord of op een papier; de andere kinderen moeten de 'code kraken'. Dit kan varieren in moeilijkheid en is dus geschikt voor verschillende leeftijden. Leuk voor een uitnodiging van een 'geheim' kinderfeestje.
Bijvoorbeeld:
- De letters schuiven één plaats op in het alfabet. A wordt B, E wordt F enz.
- De eerste letter schuift één plaats op in het alfabet. auto wordt 'buto'.
- De letters worden genummerd volgens het alfabet. A wordt 1, E wordt 5 enz.
- Het woord wordt "achterstevoren" geschreven, spiegelschrift. auto wordt otua
- De letters van het woord schuiven één plaatsje op. auto wordt 'oaut''
- De eerste letter wordt weggelaten. auto wordt 'uto'
- De laatste letter wordt weggelaten. auto wordt 'aut'
- Alle klinkers worden vervangen door een andere klinker. auto wordt 'euteu'
- Alle klinkers worden dubbel geschreven. auto wordt 'auautoo'