Voorlezen aan je kind: zeven tips
Voorlezen is erg belangrijk voor de leesontwikkeling van je kind. Het kind leert klanken herkennen, weet hoe hij een boek moet lezen, het vergroot de woordenschat, weet welke vormen (letters/woorden) bij welke klanken horen en begrijpt steeds meer van het verhaal. Wat helpt bij het voorlezen aan je kind voor de maximale leesontwikkeling?
1. Het juiste niveau
Niets is zo saai als een boek of verhaal waar je niets van begrijpt. Vooral (veel) woorden die kinderen niet kennen zorgen ervoor dat de essentie van het verhaal verloren gaat. Zorg dus ten eerste voor begrip en begin daarom niet te moeilijk. De AVI leesniveaus kunnen helpen te bepalen wat niet te moeilijk (of te makkelijk) is.
2. Het benadrukken van dingen die je kind leuk vind
Voorlezen is in belangrijk mate afhankelijk van de aanpak van de ouders en niet zozeer van de aanleg van het kind. Door in te spelen op de interesses en behoeften van het kind kan de interesse gewekt worden voor een boek. Dus: houdt je kind van niet van prinsessen, schotel je kind dat dan niet voor. (Voor)Lezen moet vooral leuk zijn; het leerzame is een prachtig neveneffect.
3. Interactief voorlezen
Zorg voor een wisselwerking tussen het verhaal, jezelf en het kind. Door vragen te stellen als ‘waar staat Muis?’ betrek je je kind bij het verhaal. Bovendien kun je vragen wat het hoofdpersonage doet (picknicken, stofzuigen, spelen), waarbij je zelf de nodige ondersteuning kunt geven (‘Dat heet picknicken. Moeilijk woord, hè? Kun jij het zeggen?’). Hierdoor vergroot je de woordenschat en het verhaalbegrip.
4. Lees een boek meerdere keren voor
Onderzoek wijst uit dat drie à vier keer hetzelfde boek lezen ervoor zorgt dat het kind meer nieuwe woorden leert (en dus zijn woordenschat uitbreid). Het leert 10 tot 12% van de moeilijke woorden na drie keer voorlezen.
5. Leg moeilijke woorden zelf kort uit
Door de zin en het plaatje kort aan te vullen met een uitleg zorgt ervoor dat het kind 33% van de moeilijke woorden leert. De uitleg moet kort zijn en in woorden die het kind wel begrijpt. Daarnaast kun je het beste de uitleg zelf vragen in plaats van het kind te vragen. Deze heeft juist die kennis (nog) niet en jij bent de leermeester!
6. Regelmatig voorlezen: 4 keer per week
Regelmatig voorlezen zorgt voor 8% van de verschillen in leesvaardigheid. Dit lijkt misschien weinig, maar ten opzichte van andere manieren om de leesvaardigheid te stimuleren is dit erg veel. Bovendien daalt de kans op leesproblemen aanzienlijk: van de kinderen die niet wordt voorgelezen ontwikkelt 64% een leesprobleem, terwijl dit slecht bij 36% optreedt bij de kinderen die wel wordt voorgelezen.
Daarnaast verbetert regelmatig voorlezen de woordenschat en het tekstbegrip. Ook helpt bij het steeds beter begrijpen van het omzetten van geschreven letters/woorden naar klanken (orthografische kennis).
7. Digitaal / multimediaal prentenboek
Sommigen vinden het erg moeilijk om voor te lezen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld zelf lezen niet zo leuk vinden, het moeilijk vinden om het verhaal ‘goed’ te brengen of door een taalbarrière. Prentenboeken op DVD (of CD-rom) kunnen dan een uitkomst bieden. Het boek wordt dan door een geschoolde stem voorgelezen. Bovendien kan daarbij ingebouwd worden dat het voorgelezen woord oplicht, er plaatjes tevoorschijn komen bij bepaalde woorden, plaatjes kunnen bewegen of dat het kind zelf ergens op kan klikken. Door de combinatie tussen zien, horen en handelen wordt het kind op allerlei vlakken aangesproken.
Lees verder