InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Interactief voorlezen

Interactief voorlezen

Het onderwijs van nu is interactief. Zelf bij het voorlezen is interactiviteit belangrijk. Het blijkt dat kinderen meer lezen en zich beter ontwikkelen bij interactief voorlezen. In dit artikel worden kenmerken van interactief voorlezen besproken, maar daarnaast wordt er ook ingegaan op voorlezen aan kleuters en er worden nog wat algemene tips voor bij het voorlezen gegeven.

Kenmerken interactief voorlezen

Boek laten zien

Je begint het voorlezen met het boek te laten zien. Laat het boek ook nog een keer zien nadat je voorgelezen hebt. De kinderen kijken naar de voorkant en praten daarover. Wat zien de kinderen allemaal? Wie zou kunnen bedenken waar het verhaal over zal gaan? Hoe heet het boek? Weet iemand wie het boek geschreven heeft? Laat vooral de kinderen aan het woord, op deze manier leren de kinderen verwoorden wat ze denken en vinden.

Commentaar

Geef de kinderen tijdens het voorlezen de ruimte om commentaar te geven. Laat de kinderen hun gevoelens uiten en voorspellen van wat er gaat gebeuren.

Plaatjes

Laat tijdens het voorlezen de plaatjes in het boek zien. De kinderen kunnen dan meteen zien wat er op het plaatje staat en of het plaatje ook klopt met wat er voorgelezen wordt.

Napraten

Aan het einde van het verhaal praat je er met de kinderen nog over. Kunnen de kinderen het verhaal in hun eigen woorden samenvatten (misschien aan de hand van de plaatjes)? Wie waren de hoofdpersonen? Wat vonden de kinderen van het verhaaltje? Aan wat oudere kinderen kun je vragen of zij je kunnen vertellen wat het begin, midden en slot van het verhaal waren.

Betrokkenheid

De kinderen moeten de kans krijgen om hun eigen verhaal te maken, aan de hand van wat jij voorleest. Tijdens het voorlezen heeft een kind namelijk steeds associaties, gedachten en gevoelens. Interactief voorlezen geeft het kind de kans om die gedachten en gevoelens onder woorden te brengen. Het voordeel van interactief voorlezen is ook dat de kinderen leren samenvatten en voorspellen.

Voorlezen aan kleuters

Kleine kinderen raken de draad kwijt als je te snel voorleest. Zorg er dus voor dat je lange pauzes tussen je zinnen inlast.
Hoe kleiner het kind, hoe sterker de intonatie mag zijn. Bij kleuters mag je daarom ook flink overdrijven. Zorg ervoor dat als je bij kleuters voorleest dat je grote plaatjes hebt om te laten zien. Kleuters luisteren en kijken graag tegelijk. Dit stimuleert de fantasie.

Algemene tips bij voorlezen

  • Praat op een natuurlijke manier
  • Wissel in stemhoogte
  • Wissel in stemhoogte (vrolijke situatie = hoge stem, ernstige situatie = lage stem)
  • Beheers je tempo
  • Wissel je tempo af (spannende situatie = langzaam)
  • Anticipeer op de tekst (weet wat er gaat gebeuren, zodat je jezelf kunt voorbereiden op stemhoogte, snelheid, etc.)
  • Ga vrij om met leestekens
  • Maak contact met de kinderen (luisteraars)
© 2010 - 2019 Rosie86, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen bij peuters en kleutersVoorlezen is goed voor kinderen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon heel leuk. Voorlezen kan een feestje zijn voor z…
Voorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjesVoorlezen aan kinderen, interactief en samenleesboekjesVoor kinderen is het zeer belangrijk dat er voorgelezen wordt. Zowel op school als thuis moet veel aandacht worden beste…
Begeleidingsbehoeften bij peuters, ontwikkeling stimulerenBegeleidingsbehoeften bij peuters, ontwikkeling stimulerenEen peuter heeft natuurlijk begeleidingsbehoeften. Leidsters op een peuterspeelzaal zijn deskundig genoeg, om tegemoet t…
Verhalen vertellen of voorlezen in het BasisonderwijsVerhalen vertellen of voorlezen in het BasisonderwijsAls je in het Basisonderwijs een verhaal hebt, kun je dat dan beter voorlezen of vertellen aan je leerlingen? Voorlezen…
Spelen met prentenboeken; maak een verteltafelSpelen met prentenboeken; maak een verteltafelHet voorlezen van prentenboeken is van groot belang voor peuters en kleuters. Het voorlezen van prentenboeken heeft voor…

Reageer op het artikel "Interactief voorlezen"

Infoteur: Rosie86
Gepubliceerd: 30-09-2010
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!