Huiswerkbegeleiding, ja of nee?
Huiswerkbegeleiding, wat zijn de voor- en nadelen? Er kan huiswerkbegeleiding worden gegeven op verschillende manieren. Via een huiswerkklas op school, via een instituut voor huiswerkbegeleiding waar docenten of leerkrachten (al dan niet in opleiding) aan zijn verbonden, of via privéles bij de begeleider thuis, of privéles, bij de leerling thuis. Ook is soms begeleiding via internet mogelijk. Huiswerkbegeleiding kan geschikt zijn voor leerlingen die extra hulp nodig hebben om het schoolwerk te begrijpen, of voor kinderen die moeite hebben zich te concentreren. Ook kan leerhulp specifiek zijn, zoals bij hoogbegaafden.
Veel middelbare scholen bieden
huiswerkbegeleiding aan, in de vorm van een
huiswerkklas na schooltijd. Oudere leerlingen geven dan antwoord op vragen over de lesstof van de jongeren leerling. Ook kan een huiswerkklas bestaan uit een groep leerlingen uit verschillende klassen, die na school in de huiswerkklas huiswerk maken, terwijl een leerkracht de orde bewaart en/of antwoord kan geven op vragen en de leerstof toelichten of uitleggen. Gezamenlijk huiswerk maken op school kan als voordeel hebben dat leerlingen vaker doorwerken onder het toeziend oog van leerkrachten of oudere leerlingen, en dat ze direct uitleg kunnen krijgen als ze ergens niet uitkomen. Een nadeel kan zijn dat huiswerkklassen meestal aan het eind van een schooldag worden gegeven, wanneer leerlingen al moe zijn van een hele dag leren en concentreren. Het is niet voor elke leerling geschikt.
Huiswerkbegeleiding op school
Vaak wordt
huiswerkbegeleiding via school op alle schooldagen of een paar maal per week aangeboden, tegen een niet al te hoge vergoeding. Er wordt naar gestreefd om (al) het
huiswerk ter plekke te
maken, terwijl uitleg van oudere leerlingen of een docent mogelijk is. Deze vorm van huiswerkbegeleiding is geschikt voor kinderen die moeite hebben om hun huiswerk goed te
plannen en/of die thuis geen hulp of uitleg kunnen krijgen. Ook kinderen die ernaar neigen om hun huiswerk niet of onvoldoende te maken, kunnen van een huiswerkklas voordeel hebben. Kinderen die vaak alleen thuis zijn kunnen ook een stukje sociale interactie in een huiswerkklas vinden.
Studiebegeleiding buiten school
Huiswerkbegeleiding of studiebegeleiding bij huiswerkbegeleidingsinstituten is ook een optie. Daar geeft men meestal ook begeleiding aan leerlingen met bepaalde leerproblemen, bijvoorbeeld kunnen voorkomen bij:
- Dyslexie
- Concentratieproblemen
- ADHD
- ADD
- NLD
- Dyscalculie
- Hoogbegaafdheid
- Overige
Bijles voor hoogbegaafden
Hoogbegaafden zijn een aparte groep. Huiswerkbegeleiding wordt het beste gegeven door mensen die veel afweten van de leerproblemen van hoogbegaafden. Deze kennis vindt u in 2016 nog steeds onvoldoende op de meeste scholen. Hoogbegaafden raken daarom dan ook gemakkelijk in de problemen, gaan steeds slechter presteren en worden op den duur zelfs als matige of zwakke leerlingen gezien. Dit komt door aanbod van de eenvoudig werk in een te laag tempo waardoor de leerling zich steeds minder goed kan concentreren. Voor hoogbegaafden is het dan ook aan te raden om al in een vroeg stadium gespecialiseerde hulp te zoeken ter begeleiding van het leerproces. Een
remedial teacher die (onder andere) gespecialiseerd is in studiebegeleiding aan hoogbegaafden, kan dan uitkomst bieden. Men zal bij deze groep vooral werken met compacten van de leerstof (om te voorkomen dat de verveling de interesse in leren stukmaakt) en
verrijkende en verdiepende leerstof om te zorgen dat de leerling gemotiveerd raakt om te leren en om te voorkomen dat de leerling te ver voor komt te liggen op de groep.
Wees voorzichtig met huiswerkbegeleiding aan hoogbegaafden die op school niet goed begeleid worden; zorg dat u voor huiswerkbegeleiding alleen in zee gaat met instituten of docenten die de problemen van hoogbegaafden echt begrijpen. Vaak is dat begrip er niet en als de kennis over hoogbegaafdheid ontbreekt (bijvoorbeeld kennis over onderpresteren) zal er geen goede huiswerkbegeleiding worden gegeven en de communicatie met school kan dan ook in het nadeel van het hoogbegaafde kind uitwerken. Helaas pretenderen vrijwel alle huiswerkbegeleidingsinstituten dat ze ook hoogbegaafden kunnen begeleiden. Dit blijkt in de praktijk vaak niet het geval. Hoogbegaafden hebben een speciale begeleiding (compacting en bij voorkeur top-down leren) nodig, dat in het schoolwerk en huiswerk moet worden doorgevoerd. En goede huiswerkbegeleiding weet dat, streeft daarnaar voor zowel in de begeleiding van de leerling als in de communicatie naar de school. Daar zal vaak een stukje bemiddeling tussen leerling/ouders en de school, noodzakelijk zijn.
Huiswerkklas bij slechte concentratie
Als kinderen zich slecht kunnen concentreren of als ze niet goed gemotiveerd zijn voor schoolwerk en het bijkomende huiswerk, kan het voorkomen dat werken in een huiswerkklas of groep voor te veel afleiding of zelfs voor onrust zorgt. Dan is het mogelijk om bijles in een 'een op een' situatie te volgen, of in kleine groepen, via een instituut of een remedial teacher.
Huiswerkbegeleiding thuis
Soms kan huiswerkbegeleiding thuis worden gegeven, bijvoorbeeld door een oudere leerling die wat bij wil verdienen of door een leerkracht of leerkracht in opleiding die verbonden is aan een instituut voor huiswerkbegeleiding. Let er dan op dat het klikt tussen de leerling en de begeleider, en dat de begeleider goed leiding kan geven.
Wat kost huiswerkbegeleiding?
Huiswerkbegeleiding wordt duurder naarmate de begeleiding individueler en gespecialiseerd wordt. Als er een PGB (persoonsgebonden budget) is, is er geld beschikbaar voor extra begeleiding. Het PGB kan aan de ouders worden betaald, zodat zij zelf kunnen besluiten op welke manier men hulp voor de leerling inkoopt. Bij bijvoorbeeld bijles voor hoogbegaafden is het heel belangrijk dat ouders de keuze hebben. Het is moeilijk aan te geven wat bijles kost, omdat het afhankelijk is door wie de bijles gegeven wordt. Een persoonlijke remedial teacher is duurder dan een leerkracht of een wat oudere leerling of student.
Als huiswerkbegeleiding niet helpt of niet het gewenste effect heeft, is het verstandig om naar andere opties uit te zien. Sommige kinderen werken alleen goed in een een-op-een begeleiding, anderen werken juist weer juist beter in een groep.