InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Zelf bijles en huiswerkbegeleiding geven aan je kind

Zelf bijles en huiswerkbegeleiding geven aan je kind

Zelf bijles en huiswerkbegeleiding geven aan je kind In de bovenbouw van de basisschool gaat je kind meestal huiswerk krijgen en worden leerresultaten belangrijker in het kader van het komende middelbare schooladvies. Naar welke middelbare school je kind zal gaan en welke richtingen er allemaal mogelijk zijn met studie en werk hangt natuurlijk af van een heleboel factoren. De leerresultaten vormen een belangrijk onderdeel van het advies. Vaak wordt van ouders verwacht dat ze huiswerkbegeleiding geven aan hun kind. Bovendien is het soms wenselijk je kind hulp te bieden op een bepaald leergebied, zodat alle mogelijkheden van je kind naar boven kunnen komen. Je kan dan zelf bijles geven aan je kind. Dat is nog eens goedkope bijles!

Schooladvies

Aan het eind van groep acht krijgt je kind een advies van de leerkracht waarin het niveau vermeld wordt waarop je kind doorstroomt naar de middelbare school. Dit middelbare school-advies is bindend. De basisschool stuurt dit advies dan ook naar de middelbare school waar je je kind voor aanmeldt. Voor 1 maart moet de leerkracht van groep acht het advies uitgebracht hebben. De leerkracht gebruikt voor dit advies de resultaten van het leerlingvolgsysteem (LVS) dat de school gebruikt. In het LVS wordt de hele ontwikkeling van je kind gevolgd. De studieresultaten zijn daar natuurlijk een belangrijk onderdeel van, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van je kind staat erin beschreven. In april, ruim een maand nadat het advies is uitgebracht, vindt er nog een laatste toetsing plaats, de centrale eindtoets. Hier worden de leerresultaten van je kind nogmaals getoetst. Het advies kán na de eindtoets wel naar boven bijgesteld worden, maar niet naar beneden.

Wanneer huiswerkbegeleiding of bijles?

Op veel basisscholen wordt er steeds meer van uit gegaan dat ouders hun kind zelf wel even helpen bij het huiswerk maken en dat ze hun kind ook bijles bieden wanneer er leerachterstanden zijn. Een leerkracht heeft vaak tussen de 25 en 30 leerlingen in de klas. Hij zal zo goed mogelijk alle leerlingen individueel volgen en begeleiden zodat ze zich volledig kunnen ontplooien. Hij is echter beperkt in tijd en mogelijkheden om altijd bij ieder individueel kind op het niveau aan te sluiten. Als ouder heb je de mogelijkheid om hier en daar wat bij te sturen. Niet alleen wanneer je kind moeite heeft met bepaalde vakken, maar ook als jij of de leerkracht merkt dat je kind meer kan dan het laat zien. Je kunt je kind dan steunen in precies dat wat het nodig heeft op het gebied van leren. Het doel is dat jouw kind de maximale mogelijkheden kan laten zien. Als het daarin om de leerresultaten gaat kan huiswerkbegeleiding en/of bijles een goed middel zijn.

Lezen en rekenen in de vakantie

In de zomervakantie zakt een deel van de kennis van het schooljaar weer weg. Er ontstaan dan onderwijsachterstanden, voornamelijk bij het lezen en bij het rekenen. Dat komt vooral omdat het automatiseren (het voortdurend herhalen van lesstof, zoals bijvoorbeeld bij het lezen en bij de tafels) in de zomervakantie stopt. Vaak zijn leerkrachten vier tot zes weken bezig om het niveau weer op peil te brengen. Met name leerlingen die toch al moeite hebben met lezen, hebben het zwaar aan het begin van het nieuwe schooljaar. Dat pleit ervoor in de zomervakantie in elk geval door te gaan met lezen. Je kunt bij de meeste bibliotheken in Nederland je kind gratis als lid aanmelden. De bibliotheekmedewerkers die rondlopen kunnen samen met je kind zoeken naar leesboeken die goed op het niveau van je kind aansluiten. Ook kan je de leerkracht vragen welke boeken geschikt zijn voor je kind. Blijven oefenen met rekenen en spelling blijft ook een aanrader, vooral voor kinderen die daar al moeite mee hebben.

Zelf huiswerkbegeleiding en/of bijles geven

Huiswerkbegeleiding en vooral bijles worden aangeboden door een heleboel mensen. Tik bij een zoekmachine 'bijles' in en je krijgt tientallen aanbieders. Dit is prima, maar kost wel geld. Je kan er ook voor kiezen zelf bijles te geven. Je investeert dan in je kind en het is gratis. Wanneer je zelf thuis bijles wilt geven aan je kinderen maak je in eerste instantie natuurlijk gebruik van je eigen kennis. Ook bij huiswerkbegeleiding is het vaak even graven: hoe zat het ook alweer met de breuken? Soms heb je die kennis niet meer paraat en zal je uitleg nodig hebben, bijvoorbeeld over bepaalde reken- of taalregels. Dan is het handig als je ondersteuning kan vinden op het internet. Bovendien zijn er op het internet websites die oefeningen aanbieden op elk vakgebied. Het is heel erg handig als je online oefeningen, spelletjes en werkbladen hebt die je in kan zetten bij je bijles. In de volgende alinea vind je een lijst met websites die je kan raadplegen om je kennis te updaten en waar je oefeningen kan downloaden of uitprinten.

Websites

  • lessuc6.nl: Een website boordevol werkbladen om uit te printen, op het gebied van spelling, rekenen en begrijpend lezen.
  • beterrekenen.nl, beterspellen.nl en nubeterengels.nl: Deze drie websites geven een uitgebreide uitleg van alle rekenregels, alle spellingregels (ook werkwoordspelling) en alle regels van de Engelse taal. Je kan ook je ook aanmelden bij de afzonderlijke websites. Je krijgt dan elke dag gratis een test in je mailbox.
  • sommenfabriek.nl: Van alle rekenonderdelen vind je hier een uitgebreide uitleg (op video en in tekst), online sommen om te oefenen, printbare werkbladen en uitgewerkte antwoorden.
  • meestermichael.nl: Dit is een enorme database met oefeningen van alle vakken. Je kiest eerst voor leerling of leerkracht en vervolgens op een vak. Je krijgt dan allemaal links naar websites waar je uitleg krijgt en kan oefenen.
  • topografie-oefenen.nl, topomania.net en topografieindeklas.nl: Op deze websites kan je eindeloos oefenen met de topografie van Nederland, Europa en de wereld.
  • tafelsoefenen.eu: Dit is een website waarbij je de tafels kan oefenen met standaard oefeningen.
  • tafelsoefenen.nl: Op deze website vind je spelletjes om de tafels mee te oefenen.
  • tafeltjesleren.nl: Ook hier kan je de tafels oefenen en kan je een tafelposter downloaden.
  • schoolbordportaal.nl: Hier vind je digitaal oefenmateriaal, video's met uitleg en online oefeningen, voor alle vakken van de basisschool.
  • werkbladen woordenschat: Hier vind je werkbladen om de woordenschat te oefenen.
  • werkbladen werkwoordspelling: Hier vind je werkbladen om de werkwoordspelling te oefenen.
  • spelletjesplein.nl: Op het spelletjesplein vind je van alle basisschoolvakken spelletjes om te oefenen.
  • digitaalrekenboek.nl: Dit is een website waarin het rekenen voor het VO wordt uitgelegd. Voor het BO vind je hier uitleg over een aantal onderdelen, zoals breuken en Romeinse cijfers.

Hoe pak je bijles en huiswerkbegeleiding aan?

Wanneer je met je kind aan de slag gaat is het allereerst belangrijk dat je helder hebt waar het aan schort. Vaak weet je al van je kind waar het moeite mee heeft en tijdens de oudergesprekken met de leerkracht krijg je ook te horen waar de sterke en zwakke plekken liggen. De leerkracht gebruikt o.a. de uitslag van de citotoets om een beeld van de leerling te krijgen. Je kunt met de leerkracht overleggen waar bijsturing gewenst is en eventueel ook welke vorm die moet hebben en welke materialen je daarbij kunt gebruiken.

Wanneer dat helder is kan je met je kind in gesprek over het waarom van de huiswerkbegeleiding of de bijles. Allereerst is het een gegeven dat kinderen naarmate ze groter worden meer gaan leren en minder gaan spelen. Dat past in de ontwikkeling en dat past in onze maatschappij. Leren levert op dat je later meer keuzes hebt in wat je zou kunnen gaan kiezen als vervolgopleiding. Dan is het ook belangrijk dat je je kind vertelt dat het veel geruster naar school kan gaan en kan beginnen aan een toets wanneer het de leerstof te pakken heeft. Daarnaast is het belangrijk met je kind te bespreken hoe de planning en organisatie rondom huiswerk kan plaatsvinden. De huiswerkbegeleiding kan plaatsvinden op vaste dagen, op vaste tijden, voor of na de sport en de speelafspraken.

De ruimte waarin je gaat zitten moet rustig zijn en afleidende apparaten zoals een mobiel, Xbox of tablet kan je uitzetten of in een andere kamer neerleggen. Eventuele broertjes of zusjes moeten in een andere ruimte zelf iets te doen hebben. Zorg dat de materialen aanwezig zijn: leerboeken, papier, schriften pennen en eventueel een computer. Wanneer je kind al een agenda heeft kan je samen kijken wat er gedaan moet worden. Dit kan je per dag bekijken, maar soms is het handig om al aan het begin van de week een aantal dingen te plannen voor de rest van de week. Tot slot is het nog goed om doelen te stellen. Samen met je kind en/of de leerkracht kan je doelen stellen in werk (bijvoorbeeld in het geval van bijles: breuken en spelling) en in tijd (voor de kerst moet het af). Ook in werkhouding kan je doelen stellen, bijvoorbeeld: elke dag na schooltijd gaan we eerst eten en daarna één uur huiswerk maken.
© 2016 - 2019 Iris1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bijles geven als bijbaanBijles of huiswerkbegeleiding geven is een populaire bijbaan onder studenten. Het betaalt goed, bovendien is het een man…
De CITO-EindtoetsIn groep 8 van het basisonderwijs maken de meeste kinderen de CITO-Eindtoets. Deze toets wordt gebruikt om inzicht te kr…
Oefenen voor de CITO-toets in 2018, bijv. met oefenboekenOefenen voor de CITO-toets in 2018, bijv. met oefenboekenElk jaar wordt in april de Centrale Eindtoets (ook wel 'de CITO-toets' genoemd) afgenomen bij leerlingen uit groep 8 van…
Voorbereiden en datum Citotoets 2019 (Cito Eindtoets 2019)Voorbereiden en datum Citotoets 2019 (Cito Eindtoets 2019)Ook in het schooljaar 2018/2019 is weer een flink deel van de leerlingen van groep 8 bezig met voorbereiden op de Citoto…
Bronnen en referenties
  • Algemene Onderwijs Bond, www.aob.nl/default.aspx?id=272&article=10086&q=&m=, bezocht op 20-01-2016
  • Ting Studiecoaching, www.ting.nl/tips-huiswerkbegeleiding-voor-thuis, bezocht op 26-01-2016
  • Lessuc6, www.lessuc6.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Beter rekenen, www.beterrekenen.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Beter spellen www.beterspellen.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Beter engels, nubeterengels.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Meester Michael, www.meestermichael.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Sommenfabriek, www.sommenfabriek.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Topografie, www.topografie-oefenen.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Topomania, www.topomania.net, bezocht op 18-01-2016
  • Topografie in de klas, www.topografieindeklas.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Tafels, www.tafelsoefenen.eu, bezocht op 18-01-2016
  • Tafels, www.tafelsoefenen.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Tafeltjes, www.tafeltjesleren.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Schoolbordportaal, www.schoolbordportaal.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Spelletjesplein, www.spelletjesplein.nl, bezocht op 18-01-2016
  • Digitaal rekenboek, www.digitaalrekenboek.nl, bezocht op 18-01-2016

Reageer op het artikel "Zelf bijles en huiswerkbegeleiding geven aan je kind"

Infoteur: Iris1
Laatste update: 10-03-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!