InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Makkelijk en snel woordjes leren

Makkelijk en snel woordjes leren

Het leren van woorden is een vereiste bij veel vakken zoals Frans, Duits, Latijn, Grieks en Spaans. Veel mensen hebben er moeite mee om dit snel en makkelijk te doen. Daarom hier een artikel vol met tips en manieren om dit toch makkelijk en snel voor mekaar te krijgen!

Woordjes leren

Woordjes leren is een vereiste bij veel vakken op de middelbare school en op de universiteit. Veel mensen hebben er moeite mee om dit snel en makkelijk te doen. Er zijn gelukkig veel manieren om dit te doen, alleen moeten mensen hier vaak even aan herinnerd worden. Daarom dit artikel over het makkelijk en snel leren van woordjes.

Streepjes methode

Wanneer al je woordjes onder elkaar staan in een boek of schrift, kun je voor deze methode kiezen. Het idee is dat je het Vreemde Taal - Nederlands of Nederlands - Vreemde Taal leert. Dit doe je door aan 1 kant het woord te bedekken, en dan op een ander blad het woord op te schrijven. Heb je het woord goed, dan zet je er een klein streepje achter. Zo kun je goed en overzichtelijk zien welke worden je kent en welke woorden niet.

Voordelen

  • Duidelijk en overzichtelijk
  • Effectief
  • Doelgericht

Nadelen

  • Kost veel papier
  • Woordjes moeten onder elkaar staan

Blaadjes methode (vervolg na streepjes methode)

Deze methode kun je goed gebruiken als er maar een paar woordjes zijn die je niet kunt onthouden. Deze woordjes schrijf je op een klein blaadje. Vervolgens plak je dat blaadje op een plaats waar je vaak komt. Een paar voorbeelden hiervan zijn de koelkast of je computer. Zo zie je het woord wat je telkens vergeet heel vaak op de dag en vergeet je hem dus niet meer.

Voordelen

  • Makkelijk voor de laatste paar woordjes
  • Effectief
  • Doelgericht

Nadelen

  • Kost papier
  • Blaadjes kunnen kwijtraken
  • Bij het woord wordt alleen maar aan de plaats gedacht waar het hing, dus niet aan de bijbehorende betekenis

Oefeningen op Internet

Bij bijna iedere leermethode op de middelbare school of universiteit zitten online oefen methodes. Deze zijn vaak handig en leuk als afwisseling op het saaie stampwerk.

Voordelen

  • Leuk en afwisselend

Nadelen

  • Internet nodig

Overschrijven

Sommige mensen gaan toch voor de eeuwenoude manier van het overschrijven. Je schrijft de woordjes net zo lang over totdat je ze allemaal kent. Kan zeer effectief zijn maar kost wel veel tijd en papier.

Voordelen

  • Zeer effectief
  • Doelgericht

Nadelen

  • Kost veel papier
  • Kost veel tijd

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leren - Op een leuke en snelle manier!Leren is voor veel mensen een groot probleem. De 1 heeft moeite met woordjes, de ander weer met begrippen of formules ui…
Tips - Het beter leren (en onthouden) van woorden of zinnenHet leren van woordjes en zinnetjes komt tegenwoordig veel voor in het leren van talen op school. Woordjes leren wordt v…
De leespraatmethodeDe leespraatmethode is een methode die begeleiding en ondersteuning geeft aan kinderen met een verstandelijke beperking…
Hoe leer ik het beste voor een examen of toets?Hoe leer ik het beste voor een examen of toets?Maar hoe leer je nu het beste voor je examen? Hier wat tips die je wellicht kunt gebruiken.
Tips bij je leerwerkIedere scholier moet er elke keer weer aan geloven, het leren. Soms wordt dit als moeilijk ervaren, vooral de talen word…

Reageer op het artikel "Makkelijk en snel woordjes leren"

Reacties

Maud, 11-10-2012 16:08 #3
Dit is heel erg handig om je huiswerk goed te leren

Hester van Utrecht, 06-06-2012 16:52 #2
Ik leer elke dag ongeveer 10 woordjes. die 10 woordjes schrijf ik 7 keer over. en de dag voor mijn overhoring schrijf ik alle woordjes nog een keer over.
trouwens, op internet leer je de woordjes snel, maar vergeeet ze ook weer heel snel.
als je ook moet leren of een woord mannelijk of vrouwelijk is, moet je de mannelijke woorden blauw kleuren en de vrouwelijke kleuren roze kleuren. dat helpt ook.

Lexie Groot, 21-01-2012 21:59 #1
Dit zijn mijn stappen bij leren:
1. Ik schrijf de woordjes die ik ga leren over
2. Ik typ 10 woordjes in op wrst.nl (dit is een site die je overhoord)
3. Wanneer is de 10 woordjes goed ken, doe ik er nog een paar bij
4. Na een half uur neem ik een kleine pauze, daarna ga ik weer door
5. Als het maar niet lukt verzin ik ezels bruggetjes. Als je het zelf verzint is het het makkelijkst.

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 30-09-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Special: Leertips
Reacties: 3
Schrijf mee!