InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Typecursus: Snel leren typen

Typecursus: Snel leren typen

Typecursus: Snel leren typen Snel kunnen typen kan erg handig zijn voor op het werk of tijdens de studie. Er zijn ook mensen die het echt voor hun baan nodig hebben of er zelfs in worden opgeleid. Het beste is om op jonge leeftijd al een typecursus te volgen. Ook volwassen kunnen het echter leren. Via internet worden verschillende cursussen aangeboden. Die zijn niet altijd even goed. Daarom is het belangrijk om kritisch te kijken naar wat er aangeboden wordt.

Voordelen van snel kunnen typen

Het is handig om snel te kunnen typen. Dit kan in verschillende omstandigheden van pas komen. Ten eerste gebruikt bijna iedereen wel een computer voor school. Zeker voor langere verslagen en scripties is het fijn om over een zekere typesnelheid te beschikken. Voor verschillende beroepen is het zelfs een vereiste. Van secretaresses of notulisten wordt verlangt dat zij aan bepaalde eisen voldoen. Zo ligt de gemiddelde typesnelheid van een secretaresse rond de 200 karakters per minuut. Soms komt het daadwerkelijk voor dat een secretaresse wordt gekeurd. Dit gebeurt dan door een tekst op de band af te spelen en haar mee te laten typen. Aan het einde wordt gekeken hoe lang zij daar over heeft gedaan. Binnen sommige bedrijven wordt deze uitslag dan in haar portfolio meegenomen.

Snel leren typen

Bij sommige opleidingen zit een typecursus inbegrepen, bijvoorbeeld bij een secretariële opleiding. Maar wie het daarbuiten wil leren kan op veel plekken terecht. Vooral via het internet worden er veel cursussen aangeboden. Toch zijn er ook aantal opleidingen waar u daadwerkelijk langs moet en in een aantal dagen uw typesnelheid leert te verhogen. De typecursus Pica is één van de bekendere cursussen. Tijdens een cursus leert u vooral om al uw vingers te gebruiken. De meeste mensen gebruiken maar twee tot vier vingers bij het typen. Door het gebruiken van alle vingers kan de snelheid worden verhoogd, want er wordt efficiënter met het aantal vingers omgegaan. Ook wordt geleerd om blind te kunnen typen. Daarvoor is het belangrijk dat u weet waar alle knoppen zitten. Het voordeel van blind typen is dat u tegelijkertijd het scherm in de gaten kunt houden en dus direct ziet wanneer u iets fout doet.

Snel leren typen voor kinderen

Veel typecursussen richten zich op kinderen. Ook worden op veel scholen typecursussen aangeboden. Dit komt omdat kinderen het best zijn in het leren van snel te typen. De reden hiervoor is dat hun motoriek verfijnder is dan bij volwassenen en dat er vaste patronen kunnen worden aangeleerd. Via internet worden er ook verschillende cursussen aangeboden voor jongeren. Vaak gebeurt dit in een spelvorm om het zo ook ontspannen te houden voor de kinderen en ze er op die manier beter bij te betrekken. Twee bekende programma's die digitaal worden aangeboden zijn Typetopia en Typingmaster. Eventueel zijn deze ook bruikbaar voor volwassenen. In een aantal lessen leert u snel typen. Er moet wel voor betaald worden. Er zijn ook wel gratis programma's te vinden op het internet, maar deze zijn minder geavanceerd en daarom minder geschikt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Typecursus: Snel leren typen"

Reactie

Stefan Faijdherbe, 24-02-2010 17:18 #1
Jarenlang hebben we als onderwijsteam de boot af kunnen houden, maar uiteindelijk stelde de ouderraad ons voor het blok. Omdat wij een nog hogere werkdruk niet zagen zitten wilden we geen typelessen op het rooster, ook al onderschrijven we als team de stelling dat je daar als basisschool in het internettijdperk eigenlijk niet omheen kunt. De ouderraad nam echter het initiatief en bekostigde in eerste instantie zelf een online typecursus voor leerlingen in de bovenbouw. De school stelde het computerlokaal beschikbaar en ik zou de leerlingen begeleiden. Dat werd een regelrecht avontuur.

Met de online typecursus TypeStars werden we voor een voldongen feit gesteld. Graag hadden we zeggenschap gehad bij het kiezen van een cursus, maar die trein hebben we als onderwijsteam zelf laten passeren. Achteraf moet ik toegeven dat de ouderraad een prima keuze heeft gemaakt. TypeStars bleek veel meer te bieden te hebben dan de geijkte training zoals je die ook met programmaatjes op cd-rom kunt volgen. Met TypeStars oefen je niet eindeloos in eenzaamheid. Als cursist ben je onderdeel van een community, waarbij de leden elkaar motiveren. Als school beschikken we op de TypeStars-site over een eigen forum. Ouders en leerkrachten kunnen leerlingen volgen op internet en de kinderen kunnen vriendengroepjes vormen en onderling leerprestaties vergelijken. Binnen een week was er een competitie opgezet en vanaf dat moment ben ik ook actief gaan modereren omdat het er soms keihard aan toeging. Terugkijkend hadden we bepaalde mogelijkheden beter niet kunnen activeren, maar ook dat kunnen we alleen onszelf verwijten. De ouderraad heeft de aftrap gegeven en toen de geest eenmaal uit de fles was konden we de zaak moeilijk terugdraaien.

In het begin heb ik het systeem vervloekt, maar gaandeweg zijn we (ik denk dat ik mag spreken namens het hele onderwijsteam) TypeStars steeds meer gaan waarderen. We hadden ons niet goed voorbereid en daarom bleef het systeem ons verbazen. De methode is ijzersterk. Leerlingen zijn gedreven, ook door het competitie-element en maken zich het blindtypen razendsnel eigen. We hebben moeten leren om de mogelijkheden van het systeem effectief te benutten. Dat is met vallen en opstaan gebeurd en met dit artikel wil ik andere scholen waarschuwen voor de beren op het leerpad. TypeStars maakt helemaal waar wat het belooft, en zelfs meer dan dat. Bij een speurtocht op internet heb ik niets gevonden wat qua mogelijkheden zelfs maar in de buurt komt, maar introduceer TypeStars niet achteloos in de veronderstelling dat je wel zult leren met de leerlingen. Die leerlingen hebben het veel sneller door dan wij, volwassenen, en voor je het weet gaan ze met het systeem aan de haal. Denk vooraf na over het uitroltraject en het toekennen van bevoegdheden. Mits juist toegepast is TypeStars een leermiddel dat zijn weerga niet kent.

Stefan Faijdherbe

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Reacties: 1
Schrijf mee!