Geheugensteuntjes om beter te leren voor tentamen

Veel lesstof
Op school moet je vaak veel leren en opdrachten schrijven die samen voor een groot deel je eindcijfer bepalen. Zo hebben bijvoorbeeld wetenschappelijke vakken een grotere informatiedichtheid dan vakken zoals maatschappijleer. Vaak gaat het niet alleen om de informatie zelf, maar ook wat je met die informatie doet. Deze kennis wordt vervolgens getoetst door middel van een proefwerk of tentamen. Als je steeds het verband probeert te leggen met je kennis die je hebt met de informatie die je krijgt, dan zul je wellicht beter scoren. De verschillende soorten informatie vereisen verschillende geheugenstrategieën.Soorten informatie
Het is van belang om al die informatie die je krijgt, zo goed mogelijk te onthouden. Zo kun je twee soorten informatie onderscheiden. De eerste vorm is het soort informatie dat je moet kunnen oplepelen nadat je het hebt geleerd. Dat kunnen rijtjes woorden, belangrijke termen of volgorden, belangrijke personen, processen zijn of rekenformules. Je moet hier net zolang op blokken totdat het in je geheugen gegrift staat. Een andere vorm van informatie is dat je informatie kunt terughalen uit je geheugen door middel van een geheugensteuntje. Dat kan gaan om theorieën, het relatieve belang van gebeurtenissen of ideeën, argumenten voor en tegen bepaalde visies, overeenkomsten en verschillen tussen mensen, meningen en evaluaties.Voorbereiding op tentamen
Een grote angst voor velen is het krijgen van een black-out tijdens een proefwerk of tentamen. Als je alleen maar leert door de lesstof in je hoofd te stampen, kan het zijn dat je tijdens een black-out geen informatie meer uit je geheugen kunt halen. Als je andere leertechnieken leert toe te passen, kan dit je uit de brand helpen. Door het aanleren van logische verbanden, door het bijhouden van een studiedagboek, discussiëren met andere studenten en goede aantekeningen maken, beschik je gemakkelijker over de antwoorden op bepaalde vragen. Sommige tentamenvragen worden anders gesteld dan je gewend bent uit de les. Dit wordt gedaan met een reden, zodat je dingen in een breder perspectief leert zien.Sleutelwoorden en informatiereeksen
Het is soms erg moeilijk om reeksen van getallen, wachtwoorden en toegangscodes te onthouden. Vooral als je meerdere reeksen moet onthouden, wordt het lastig. Als je teveel moet onthouden, dan kan het zijn dat je getallen door elkaar haalt, of ineens je wachtwoord niet meer weet. Als je een toegangscode een tijdje niet meer hebt gebruikt, kan het zijn dat je hem vergeten bent op het moment dat je hem nodig hebt. Een datum of code is beter te onthouden als je een geheugensteuntje toepast.Ezelsbruggetje
Door een ezelsbruggetje toe te passen, kun je gemakkelijker iets onthouden. Je moet een bepaalde samenhang zoeken tussen je ezelsbrug en de informatie die je wilt onthouden. Zo wordt er soms bij het aanmaken van een wachtwoord, gevraagd om een hint te geven waarmee je het op langere termijn kunt onthouden. Voorbeelden van ezelsbruggetjes zijn:- In het VOORjaar gaat de klok een uur VOORuit
- Bij voltooid deelwoord en verleden tijd, geven de letters uit ’t kofschip aan of het een zwak werkwoord is en of het vervoegd wordt met een “t” of een “d”
Iedereen gebruikt zijn eigen methode om ezelsbruggetjes te onthouden. Sommige zijn misschien heel grappig of raar, maar als het helpt om iets te onthouden maakt het niet uit. De meeste mensen gebruiken regelmatig een ezelsbruggetje als geheugensteuntje.