InfoNu.nl > Educatie en School > Werkstuk > Bronnen vermelden: het hoe en waarom

Bronnen vermelden: het hoe en waarom

Bronnen vermelden: het hoe en waarom Vanaf de middelbare school wordt het belangrijk om in werkstukken en verslagen de bronnen van gebruikte informatie te vermelden. Ook in artikelen op het internet of scripties die je op het wetenschappelijk onderwijs (universiteit) zal moeten schrijven, is het vermelden van bronnen erg belangrijk. Wat is de reden dat we bronnen moeten vermelden en hoe dat je dat op de juiste manier?

Waarom bronnen vermelden

Na verloop van tijd zal er op de opdrachtbladen voor werkstukken en verslagen op de middelbare school komen te staan dat je bronnen moet vermelden. De reden hiervoor is dat je moet laten zien waar je je informatie vandaan hebt en op die manier bewijs je dat je niet alles zelf verzonnen hebt. Dit komt de betrouwbaarheid van je werkstuk ten goede. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld informatieve artikelen op het internet (zoals deze) en scripties voor een hogere opleiding.

Veel informatie die je gebruikt, is door andere mensen ontdekt of in een artikel opgeschreven. Je mag het gebruiken, zolang je maar aangeeft waar je de informatie vandaan gehaald hebt. Dit heeft te maken met het auteursrecht en plagiaat. Als je een tekst ergens direct vandaan haalt, noem je dat citeren. Om de tekst plaats je twee aanhalingstekens (") zodat men weet dat het een citaat is. Vergeet er dus ook niet bij te zetten waar je het citaat vandaan gehaald hebt.

Een andere vorm van informatie gebruiken is parafraseren. Hierbij verwerk je gelezen of gehoorde informatie in je eigen woorden in je tekst en gebruik je dus geen aanhalingstekens. Ook hierbij hoort uiteraard de bronvermelding.

Hoe vermeld je bronnen op de juiste manier?

Het vermelden van bronnen kan op vele manieren, maar de meestgebruikte is de zogenaamde APA-methode. APA staat voor American Psychological Association, een organisatie voor Amerikaanse academici die deze methode opgesteld hebben. Deze APA-methode wordt onder meer gebruikt op vele universiteiten en hogescholen.

Boeken

Achternaam auteur, voorletter(s) auteur (jaar uitgave). Titel van het boek: eventuele ondertitel. Plaats: uitgeverij.

  • Namen van auteurs schrijf je als volgt: Hermans, W.F.
  • Bij meerdere auteurs gebruik je het &-teken om ze te scheiden.

Voorbeeld:
Hermans, W.F. (1966). Nooit meer slapen. Amsterdam: De Bezige Bij.

Kranten en tijdschriften

Achternaam schrijver, voorletter(s) (datum). Titel / kop. Naam tijdschrift of krant, bij een tijdschrift vermeld je ook het nummer.

Voorbeeld:
Brasser, B. (9 juli 2015). OV-fiets is zo populair dat stations soms zonder zitten. Dagblad Metro.

Internet

Het vermelden van internetbronnen kan soms lastig zijn, omdat niet alle informatie beschikbaar is op een webpagina. De ideale internetbronvermelding ziet er als volgt uit:
Achternaam auteur, voorletter(s) (datum laatste update). Titel artikel of internetpagina. Bekeken op datum, URL.

Vooral het achterhalen van de auteur kan soms lastig zijn. Daarom kan je in plaats van de auteur ook de instantie die de site beheert gebruiken (vaak te vinden onder 'Contact' of 'Wie zijn wij') of de domeinnaam van de website. Vergeet vooral niet de datum waarop je de pagina bekeken hebt, want een webpagina kan erg eenvoudig aangepast worden en bij een eventuele controle van jouw bronvermeldingen kan dit lastig zijn.

Een voorbeeld van een internetbronvermelding:
Damundin (14-09-2014). Waarom leren Londense taxichauffeurs 25.000 straten?. Bekeken op 29-07-2015, http://auto-en-vervoer.infonu.nl/diversen/140534-waarom-leren-londense-taxichauffeurs-25000-straten.html.

Waar vermeld je bronnen?

Het liefst vermeld je natuurlijk bronnen bij alle teksten die je schrijft. Bij een citaat of parafrase is het handig om een voetnoot te plaatsen. In de meeste tekstverwerkers als Microsoft Word en Google Drive is een functie beschikbaar om een voetnoot te plaatsen. In de voetnoot zet je de bronvermelding volgens de APA-methode. Ook kan je ervoor kiezen om je bronnen aan het einde van je werkstuk, verslag of artikel te plaatsen. Beide opties samen zijn uiteraard ideaal.
© 2015 - 2019 Damundin, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe bronnen vermelden?Bronnen vermelden is niet enkel, zoals velen denken, nodig om de schrijver van je bronnen eer aan te doen of op gerechte…
Bronnen, citaten, parafrase en bronvermelding in een artikelBronnen, citaten, parafrase en bronvermelding in een artikelWil je een artikel of verslag schrijven voor je school of studie? Dan kan je niet alles zomaar overnemen, maar zal je je…
Hoe maak je een werkstuk?Hoe maak je een werkstuk?Een werkstuk te maken is heel erg eenvoudig, als je wilt weten hoe dat moet lees dan verder. Zie dit als een handleiding…
Werkstuk laten maken door iemand andersWerkstuk laten maken door iemand andersEen werkstuk of scriptie maken, kunt u tegenwoordig eenvoudig uitbesteden. Afhankelijk van de omvangrijkheid van de scri…
Samenvatting APA stijl: citeren, refereren en parafreserenSamenvatting APA stijl: citeren, refereren en parafreserenHet APA citatie stijl refereert naar de richtlijnen die gehanteerd worden door de American Psychological Association. He…
Bronnen en referenties
  • Bronvermelding. Bronvermelding. Bekeken op 29-07-2015, http://www.bronvermelding.nl/bron/bronvermelding.html
  • Bronvermelding. APA Style. Bekeken op 29-07-2015, http://www.bronvermelding.nl/bron/apa+style.html
  • BruutTAAL. Bronnen vermelden. Bekeken op 29-07-2015, http://www.bruuttaal.nl/leerling/schrijven/bronnen-vermelden

Reageer op het artikel "Bronnen vermelden: het hoe en waarom"

Infoteur: Damundin
Laatste update: 13-08-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Werkstuk
Schrijf mee!