Hoe bronnen vermelden?

Bronnen vermelden is niet enkel, zoals velen denken, nodig om de schrijver van je bronnen eer aan te doen of op gerechtelijk vlak veilig te staan. Het dient ook om de juistheid van je tekst te staven. Een bronvermelding is bij grotere werken altijd noodzakelijk. Verwijzen naar bronnen hoort bij het schrijven van een paper, essay of andere tekst. Let altijd goed op de copyright regels!

Waarom bronnen vermelden?

  • De schrijver van je bron wordt eer aangedaan
  • Je toont de correctheid en veelvuldigheid aan van je werk
  • Je lezers kunnen meer informatie zoeken via de bronvermelding

Hoe verwijzen naar bronnen?

Er zijn verschillende systemen om te verwijzen naar bronnen. Bijna elke universiteit of instelling waarvoor je schrijft, zal een andere werkwijze hanteren. Er gelden toch enkele algemene richtlijnen. Het belangrijkste is vooral dat je consequent te werk gaat. Maak er geen rommelig boeltje van met verschillende systemen van bronvermelding.

Letterlijk citeren

Eén zaak staat bij alle systemen wel als een paal boven water: citeren mag, maar doe het juist!
Als je citeert, moet er altijd een goede bronvermelding bij horen. Je duidt het citaat aan met behulp van aanhalingstekens, gevolgd door een verwijzing naar de bron. Dit kan een klein cijfertje onderaan zijn bijvoorbeeld.

Bronnen vermelden: de beschrijving

De volgorde waarin de gegevens gepresenteerd worden is bij alle systemen hetzelfde:

  • AUTEUR(s), Titel, Publicatie, Datum, pagina of webgegevens
  • AUTEUR: Naam (hoofdletters) voornaam (kleine letters), voor anonieme werken N.N. (nomen nescio). Bij meerdere auteurs gebruik je een alfabetische volgorde.
  • Titel: Neem de volledige titel over, inclusief eventuele ondertitels.
  • Publicatie: Boekvorm: uitgeverij, plaats, hoeveelste druk. Artikel: naam krant/tijdschrift, datum, pagina.
  • Webgegevens: Volledige URL en datum of 'geraadpleegd op 'datum''

Twee voorbeelden

In de krant: ACHTERNAAM Voornaam, Het gele gevaar, in: De Standaard, 13 Oktober 2005, pag. 6
Op het internet: ACHTERNAAM Voornaam, Hoe schrijf ik een paper of essay, URL: http://educatie-en-school.infonu.nl/methodiek/55883-hoe-schrijf-ik-een-paper-of-essay.html, geraadpleegd op 1 Juni 2010.
© 2010 - 2020 Bieraait, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://ppw.kuleuven.be/FL/apa%20referentie.htm

Reageer op het artikel "Hoe bronnen vermelden?"

Infoteur: Bieraait
Laatste update: Mei 2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Schrijf mee!