Moestuin op Fridtjof Nansen-School
Fridtjof Nansen basisschool in Rotterdam heeft een grote moestuin die achter het gebouw is aangelegd. In deze tuin groeien vruchten en groenten die geplant zijn door de leerlingen tussen 4 en 12 jaar. Een paar maal per jaar wordt er in de tuin gewerkt. De oogst eet men gezamenlijk op. Aardbeien, radijsjes, besjes; de oogst kan van alles beslaan.
Let op! Dit artikel is geschreven vanuit de persoonlijke visie van de auteur en bevat mogelijk informatie die niet wetenschappelijk onderbouwd is en/of aansluit bij de algemene zienswijze.Inhoudsopgave
Kinderen leren spelenderwijs
De schooltuin wordt niet zomaar gehouden om de leerlingen wat ontspanning te geven. Het is een belangrijk educatief onderdeel van de lessen over natuur en milieu. Door met zaden en planten te werken leren de kinderen hoe planten groeien. Ze leren dat een plant verzorgd moet worden en wat voor verschillende planten er bestaan. De tuin is ontstaan in 2006. De inrichting van de schooltuin is gebaseerd op ideeën van de kinderen. Deze zijn verzameld en gegeven aan een hovenier en vader van één van de kinderen, Stefan Bol. Hij heeft de ideeën uitgewerkt.
Salade uit eigen moestuin
In de tuin staan diverse vruchtenstruiken zoals de kruisbes en de rode bes. Tussen de vaste planten zijn er eetbare bloemen in de tuin zoals de courgettebloem en de Oost-Indische kers.
Aardbeienplanten, Sjalotten en rode ui zijn eenvoudige en dankbare planten in de moestuin die het altijd goed doen. Sla is een veel voorkomende plant in de moestuin. In principe kun je met een paar slablaadjes, wat groene kruiden, een sjalotje en een paar
eetbare bloemen een lekkere verse salade maken als bijgerecht. Natuurlijk wordt goed geleerd dat je niet zomaar alle bloemen kunt opeten. Op de Fridtjof Nansen school hebben de kinderen lessen in eten maken; bijvoorbeeld: hoe versier je een taart? Door zelf gekweekte vruchtjes te gebruiken, vervult de moestuin meerdere educatieve doelen.
Zie de tomaat groeien
Tomaat is een lekkere en gezonde groente. De tomatenplant doet het altijd lekker in de moestuin. Het opvallendste aan de tomatenplant uit eigen tuin is dat vrijwel iedereen deze tomaat veel lekkerder vindt dan de te vroeg geplukte kastomaat die we bij supermarkt en groenteboer aantreffen. Zowel de minitomaatjes als de gewone tomaat doen het goed buiten. Pluk ze als ze precies rijp zijn en je zult nooit meer naar een kastomaat verlangen. Dat geldt ook voor kinderen want de winkeltomaten zijn veel zuurder dan de zoetige moestuintomaten.
Vlindertuin
De moestuin is bij deze school niet heel zakelijk ingericht, maar eerder speels en natuurlijk. Er is een speelstukje met een soort mini-doolhof en een klein bos waarin rond gerend kan worden. Zo is de moestuin een gewaardeerd onderdeel voor alle leerlingen. De multifunctionaliteit richt zich op drie vlakken; de moestuin, het speelgedeelte en het klaslokaal in de vlindertuin. Een openlucht-klaslokaal klinkt niet alleen erg leuk. Het is voor leerlingen een aangename ervaring om les te krijgen buiten hun lokaal. Bovendien kan het tijdens een hittegolf een uitkomst zijn om even buiten les te krijgen.
Ouders helpen mee
Op deze Rotterdamse basisschool gaan eens in de zes weken de ouders samen met de kinderen in de tuin werken. Dat maakt de tuin tot een buurtproject dat de schoolfunctie overstijgt. De tuin is een ontmoetingsplek voor buurtbewoners. De ouders snappen dat het onderhoud van een moestuin veel tijd en energie vergt die je met zijn allen samen met gemak kunt opbrengen. De moestuin maakt de ouders meer betrokken bij de school waardoor men de school nog beter leert kennen. Dat biedt alleen maar voordelen.
Vogelverschrikker in de moestuin
Iedereen weet dat niet alleen mensen vruchten en sla lekker vinden maar ook vogels. Van oudsher trachten boeren en tuinders vogels te verjagen met vogelverschrikkers. Dat is dus een mooi extra creatief onderdeel van de moestuin achter school. Kinderen kunnen tijdens handvaardigheid ervaring opdoen hoe hun bouwwerken het houden in wind en regen. Wat is de sterkste vogelverschrikker? Welke vogelverschrikker is het meest effectief? Daarnaast is het leuk om iets te maken wat praktische waarde heeft.
Enthousiast door educatie
Een extra educatief gegeven van de moestuin is gelegen in het contact tussen Fridtjof Nansen en andere scholen in Europa. Ze wisselen ervaringen uit. Een school in Turkije bijvoorbeeld leert welke planten in in Rotterdamse schooltuin groeien. Dit initiatief van deze Rotterdamse basisschool is een mooi voorbeeld van geslaagde onderwijsvernieuwing van binnen uit. Het is jammer dat niet elke basisschool in Nederland een moestuin krijgt om zo de leerlingen enthousiast te maken voor lekker en gezond eten.
Lees verder