InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Hoofdletters in de Nederlandse taal: wanneer gebruik je ze?

Hoofdletters in de Nederlandse taal: wanneer gebruik je ze?

Een zin is gemakkelijker te lezen als je op de juiste plaats hoofdletters plaatst. Zo begrijpt iedereen wat je bedoelt. Er gelden allerlei regels voor het gebruik van hoofdletters in zinnen en woorden, maar hoe weet je nou precies wanneer iets met of zonder hoofdletter wordt gebruikt? En wat zijn de regels met de nieuwe spelling?

Hoofdletters aan het begin van een zin

Als je een nieuwe zin begint, begin je met een hoofdletter. Dit leest prettiger en het is duidelijker te zien wanneer een zin is afgelopen. Er gelden enkele uitzonderingen hierop. Als de zin begint met een apostrof, bijvoorbeeld bij het woord s morgens, dan krijgt de letter bij de apostrof geen hoofdletter, maar de eerstvolgende letter: s Morgens. Als je de zin begint met een cijfer, dan wordt het woord erna niet geschreven met een hoofdletter.

Voorbeelden

  • Vandaag mag ik een stuk fietsen.
  • s Morgens is Katrien altijd erg chagrijnig.
  • 4 euro is het bedrag dat in mijn portemonnee zit.

Namen met hoofdletters

Alle namen dienen met een hoofdletter te beginnen. Dit kunnen namen zijn van personen, steden of merken. Bijvoorbeeld: Saskia, Amsterdam, Ajax of Europeaan. Dagen, maanden, windstreken en jaargetijden worden niet met een hoofdletter geschreven. Hetzelfde geldt voor woorden uit een tijdperk, zoals bijvoorbeeld middeleeuwen.

Voorbeelden

Haar naam is Maria en ze komt uit Venlo.
We gingen donderdag naar Italië, waar gek genoeg veel Spanjaarden waren.
In het noorden kun je een mooi bos vinden.

Afkortingen

Afkortingen worden vaak met hoofdletter geschreven, maar dit is niet in alle gevallen nodig. Om de correcte schrijfwijze te vinden van een afkorting kun je het beste een woordenboek raadplegen. De afkortingen staan hier altijd duidelijk in vermeld, met de juiste schrijfwijze.

Voorbeelden

  • De pc heeft een RAM geheugen.
  • In de VS is een speciale cd uitgebracht van een bekende band.

Heilige begrippen

Woorden die met God hebben te maken worden met hoofdletter geschreven, bijvoorbeeld God, Venus en Jezus. Samenstellingen die niet direct met God te maken hebben krijgen geen hoofdletter, zoals bijvoorbeeld goddelijk. Namen van geloofsovertuigingen worden met kleine letter geschreven, zoals bijvoorbeeld christelijk en moslism. Overigens geldt dit weer niet voor volken zoals bijvoorbeeld de Joden (zoals beschreven in het kopje 'namen met hoofdletter'). De heilige geschriften worden met hoofdletter geschreven, met uitzondering wanneer er over een exemplaar wordt geschreven.

Voorbeelden

  • Ik geloof in God.
  • Ze had jeuk aan haar venusheuvel.
  • de Bijbel vinden we veel over de Bijbelse geschiedenis.
  • Er lag een exemplaar van de koran in de kast.

Samenstellingen

Wanneer een samenstelling direct naar een persoon verwijst, wordt het met hoofdletter geschreven, zoals bijvoorbeeld Beatlesplaat. Als het niet direct verwijst naar de persoon of groep, dan schrijf je het woord met een kleine letter. Bijvoorbeeld elviskapsel.

De letter ij

Als de letter ij met een hoofdletter geschreven dient te worden, dan is worden beide letters met hoofdletter geschreven. Het is dus IJsvogel en niet Ijsvogel.

Schrijfwijze van een merk of bedrijf

Hoofdletters worden gebruikt als een bedrijf of merk ervoor gekozen heeft om iets op een bepaalde manier te schrijven. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld eBay of InfoNu.

Woordenboek

Als je twijfelt of een woord met een hoofdletter geschreven moet worden, kun je altijd het woordenboek raadplegen. Daarin staat altijd goed aangegeven hoe de schrijfwijze is. Meestal staan er ook voorbeelden bij als er meerdere mogelijkheden zijn. Goede woordenboeken zijn bijvoorbeeld Van Dale of Prisma.

Meer Nederlands

Meer informatie over de Nederlandse taal vind je in de Special over Nederlands.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Woordvorming: hoe worden woorden gevormd?Woordvorming: hoe worden woorden gevormd?Ooit afgevraagd waar wij sommige woorden vandaan halen? Moeilijk is het vast te stellen natuurlijk, maar er zijn wel deg…
Het grootste woordenboek ter wereldHet grootste woordenboek ter wereld is een Nederlands woordenboek. Er werd ongeveer 150 jaar aan gewerkt. Momenteel besl…
Boekrecensie: woordenboek Nederlands-Hebreeuws  M. BolleBoekrecensie: woordenboek Nederlands-Hebreeuws M. BolleHet woordenboek Nederlands-Hebreeuws (1984) werd samengesteld door dr. Menachem Bolle en Yitschak Pimentel. Er is zes ja…
Boekrecensie: woordenboek Hebreeuws-Nederlands  PimentelBoekrecensie: woordenboek Hebreeuws-Nederlands PimentelHet woordenboek Hebreeuws-Nederlands van Yitschak Pimentel en uitgebreid door dr. Arjeh Gebhard is een onmisbaar woorden…
Van Dale Woordenboek: Dikke Van Dale en online woordenboekVan Dale Woordenboek: Dikke Van Dale en online woordenboekDe Dikke Van Dale, oftewel het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal, is zonder twijfel het bekendste Neder…

Reageer op het artikel "Hoofdletters in de Nederlandse taal: wanneer gebruik je ze?"

Reactie

Etsel (infoteur), 17-12-2009 21:37 #1
Joden is met een hoofdletter (zie Groene Boekje). Het gaat hier om een volk. Bij christenen en moslims is dit niet het geval. Wanneer het gaat om de joodse religie is het formeel met een kleine letter (zelf gebruik ik ook dan een hoofdletter zoals ze in het Engels ook doen, maar dat is dus eigenlijk fout).
Groet, Etsel Reactie infoteur, 17-12-2009
Hoi Etsel,

Je hebt hier inderdaad gelijk in. Zo bedoelde ik het ook, maar heb het wat slecht geformuleerd geloof ik.

Zal het nog aanpassen :)

Greetz,

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 17-12-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 1
Schrijf mee!