InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Van Dale Woordenboek: Dikke Van Dale en online woordenboek

Van Dale Woordenboek: Dikke Van Dale en online woordenboek

Van Dale Woordenboek: Dikke Van Dale en online woordenboek De Dikke Van Dale, oftewel het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal, is zonder twijfel het bekendste Nederlandse verklarende woordenboek. De Grote Van Dale, zoals het boekwerk in het Nederlands ook wel wordt genoemd, kent inmiddels alweer 14 edities sinds 1864. De veertiende editie verscheen in 2005 en telt maar liefst 268.000 trefwoorden naar de regels van de spellingsherziening van hetzelfde jaar. Informatie over het Van Dale woordenboek (inclusief de online editie) vindt u hier!

Uitgever

Het Van Dale Groot woordenboek van de Nederlandse taal is een uitgave van Van Dale Lexicografie bv, ook wel simpelweg Van Dale Uitgevers genoemd. Van Dale Uitgevers concentreert zich op de uitgave van woordenboeken, waartoe naast de Dikke van Dale ook idioom- en vertaalwoordenboeken (Engels, Duits, etc.) worden gerekend. Van Dale is gevestigd in Utrecht.

Geschiedenis

Van Dale Uitgevers ontleent haar naam aan onderwijzer en stadsarchivaris Johan Hendrik van Dale (1828-1872), die als grondlegger van het moderne (lees: exact beschrijvende) Nederlandse woordenboek kan worden beschouwd. Van Dale, die in 1867 van uitgever D.A.Thieme de opdracht kreeg het Nieuw Woordenboek der Nederlandsche taal te herzien, overleed overigens reeds in 1872 aan de pokken, waardoor zijn arbeid vanaf de letter "Y" door assistent Jan Manhave werd overgenomen. Inmiddels zijn reeds veertien edities van de Van Dale verschenen, door het harde werk van hoofdredacteuren als (door de decennia heen) P. J. van Malssen jr., dr. C. Kruyskamp en prof. dr. G. Geerts.

Nieuwste editie

De veertiende editie van de Dikke Van Dale verscheen in 2005 en telde 268.000 trefwoorden, conform de nieuwste spellingregels. Hoofdredacteuren van deze, meest recente editie waren drs. C. A. den Boon en prof. dr. D. Geeraerts. De veertiende druk kende zo'n 9000 nieuwe woorden ten opzichte van de dertiende editie uit 1999 en werd bovendien voorzien van een cd-rom, die dezelfde editie, alsmede de oorspronkelijke versie van 1864, digitaal toegankelijk maakte.

Website

Op www.vandale.nl is allerlei informatie over Van Dale en taalkundige onderwerpen te vinden, zoals een gratis online Nederlands woordenboek, puzzels over taal, een bestelmogelijkheid en aanvullende informatie over taal. Tevens is het mogelijk op de website informatie over vrijwel alle Van Dale producten in te winnen. In 2008 besloot Van Dale dat het gratis online woordenboek op vandale.nl zich voortaan zou beperken een eenvoudige uitleg van de meest voorkomende en actuele Nederlandse woorden, terwijl deze functie voorheen uitgebreider was. De auteur van dit artikel is kritisch over deze beslissing: wie nota bene het woord 'taalkundig' in het online woordenboek intypt, krijgt als melding dat de betekenis hiervan alleen te vinden is Van Dale Online basis en Van Dale Online professioneel, die beide een abonnement vereisen.
© 2008 - 2019 Writerandus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Van Dale Woordenboek: Dikke Van Dale en online woordenboek"

Reactie

Lotte, 13-10-2010 13:50 #1
:-)bedankt voor de woorden die ik nu kan opzoeken

Infoteur: Writerandus
Gepubliceerd: 24-11-2008
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 1
Schrijf mee!