InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Spaans: de werkwoorden Ser en Estar

Spaans: de werkwoorden Ser en Estar

Veel mensen voelen zich aangetrokken tot het mooie Spanje. Het zij voor het weer en de mooie landschappen die te vinden zijn in het land, het zij vanwege de taal en de cultuur waarmee alles en iedereen doordrongen is. Zelf ben ik voor de taal gevallen en heb daarom het besluit genomen om drie maanden door te brengen in de stad Valencia. Hier ga ik naar school en doe ik mijn best de taal zo snel mogelijk te beheersen. En waarom zou ik mijn pas vergaarde kennis niet delen? In Valencia krijg ik les van spaanse docenten in het spaans. Engels praten is er niet bij, dat beheersen de leraren gewoonweg niet of nauwelijks. Al gebruik makend van de methode: Aula, probeer ik zo snel mogelijk spaans te leren.

Wat is het verschil tussen het werkwoord SER en ESTÁR?

In het spaans zijn er twee werkwoorden die zijn betekenen. Deze werkwoorden zijn het werkwoord Ser en het werkwoord Estár.

Hoewel de werkwoorden allebei vertaald woorden als zijn, zijn ze niet willekeurig te gebruiken. De regel voor het gebruik van de beide woorden is als volgt: Gebruik Estár bij:
  • situaties
  • plaatsen
  • localiteiten

Gebruik Ser bij:
  • omschrijvingen
  • definities
  • indentificaties
  • beroepen

Verder zijn dingen die aangeduid worden met estár vaak tijdelijk en dingen die met het werkwoord ser worden aangegeven vaak permanent.

Voorbeelden

Enkele voorbeelden zijn:

Estamos en Guatemala

Wij zijn in Guatemala
Dit geeft aan dat een groep mensen in Guatemala zijn. Guatemala is een land en valt dus in de categorie plaatsen.

Están en la selva.

Zij zijn in de jungle.
Ook de jungle is een plaats. Het is in dit geval bovendien aannemelijk dat zij maar tijdelijk in de jungle zijn en zich daar niet permanent vestigen.

El clima es muy húmedo.
Het klimaat is zeer humide.

Dit is duidelijk een omschrijving van het klimaat. Daarom wordt het werkwoord ser gebruikt. Het is ook logisch dat het klimaat humide blijft, het klimaat wordt gezien als permanent en niet is dat om de zoveel tijd veranderd.

De twee werkwoorden:

SerEstar
SoyEstoy
EresEstás
EsEstá
SomosEstamos
SoisEstáis
SonEstán
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Spaans: de werkwoorden Ser en Estar"

Reactie

Izzy, 03-05-2018 06:07 #1
Ik leer Spaans via een app en het tijdelijk vs permanent was een beetje onduidelijk. Deze post heeft het voor me opgehelderd. ¡Gracías señor/señorita!

Izzy

Infoteur: Niamh
Gepubliceerd: 26-09-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Reacties: 1
Schrijf mee!