InfoNu.nl > Educatie en School > Taal > Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen?

Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen?

Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen? Het is echter belangrijk dat kinderen (meer) gaan lezen. Dit lukt als er meer leesmotivatie is. Waarom is het zo belangrijk dat kinderen (meer) gaan lezen en meer leeskilometers maken? Hoe zorg je ervoor dat ze (weer) gemotiveerd raken om (meer) te gaan lezen en wat houdt de actie 'Kwartiermaker' in?

Waarom is het belangrijk dat kinderen (meer) lezen?

De leereisen in het voortgezet onderwijs worden steeds hoger. Om goed te kunnen leren is het belangrijk dat je goed kunt lezen. Goed kunnen lezen maakt het makkelijker om de lesstof goed en sneller op te nemen. (Goed) lezen leer je door te lezen. Gewoon door het te doen. Als kinderen veel leeskilometers maken leidt dit tot betere leerprestaties. Veel lezen kan tot een versnelling en verbetering van de taalontwikkeling leiden. Dit komt doordat;
  • De leesvaardigheid beter wordt
  • De woordenschat toeneemt
Hierdoor zullen de kinderen beter in staat zijn de teksten van de schoolvakken te lezen en te begrijpen.

Plezier in lezen

Als kinderen met meer plezier lezen, zorgt dit ervoor dat ze meer gaan lezen. Door meer te lezen neemt de leesvaardigheid toe en krijgen de kinderen nog meer plezier in lezen. Daarnaast is het zo dat als je eenmaal in een echt leuk of spannend boek aan het lezen bent, je vaak wilt weten hoe het verder gaat.

Hekel aan lezen?

Sommige kinderen hebben een hekel aan lezen. Door de nadruk op technisch lezen, het vergroten van de woordenschat en het begrijpend lezen wordt het plezier in lezen soms overschaduwd. De vraag is dan: hoe kan je ervoor zorgen dat het plezier in lezen (de zogenaamde leesmotivatie) weer terug komt?

Leesmotivatie

Kinderen krijg je weer gemotiveerd om te lezen door boeken, stripboeken, graphic novels, tijdschriften of artikelen (uit bijvoorbeeld kranten) uit te zoeken die aan sluiten bij;
  • hun interesses
  • hun leesniveau
Het is belangrijk om de kinderen helemaal vrij te laten in het onderwerp, het soort leesvoer (boek, stripboek, graphic novel et cetera) en het leesniveau. Om gemotiveerd te raken om meer te lezen zullen sommige kinderen in eerste instantie kiezen voor boeken onder hun leesniveau. Door met plezier leeskilometers te maken en hierdoor makkelijker en sneller te gaan lezen zullen zij vanzelf (heeft soms tijd nodig) moeilijkere boeken uitzoeken.

Tijd en ruimte om te lezen

Uiteraard is het belangrijk dat kinderen niet alleen de tijd krijgen/hebben om te lezen, maar ook de ruimte en dan het liefst een rustige ruimte, zodat het kind ongestoord kan lezen.

Bespreken wat er is gelezen

Door te bespreken wat de kinderen hebben gelezen maak je hen nog extra bewust van de informatie / het verhaal in het boek. Het kan een leuk en gezellig één op één moment zijn.

De bibliotheek

De bibliotheek kan helpen bij het uitzoeken van geschikt leesmateriaal om de leesmotivatie te vergroten. De meeste bibliotheken hebben een uitgebreide jeugdafdeling met boeken, stripboeken, graphic novels en tijdschriften die je als jeugdlid (gratis) mag lenen.

Goed voorbeeld doet volgen

Uiteraard zullen kinderen eerder gemotiveerd zijn om te lezen als er thuis ook door de ouders en/of andere gezinsleden regelmatig wordt gelezen.

Voorlezen

Daarnaast is gebleken dat voorlezen een belangrijke bijdrage kan leveren aan het leggen van een basis voor lezen en leesplezier. Lees (jonge) kinderen daarom regelmatig voor. Het is niet alleen leerzaam, maar vooral ook gezellig.

Actie Kwartiermaker

Met elke dag een kwartier lezen, neemt de leesvaardigheid van kinderen al toe. Hierdoor worden andere vakken ook makkelijker te volgen en hebben kinderen meer kans om hun talenten te kunnen ontwikkelingen. Er is daarom op 21 november 2014 een pilot (actie Kwartiermaker) gestart met 100 basisscholen om kinderen een jaar lang 15 minuten per dag te laten lezen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Opgroeien, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Begrijpend lezenBegrijpend lezenBegrijpend lezen is een belangrijk onderdeel van het leren lezen op de basisschool. Om begrijpend te kunnen lezen zal er…
Technisch lezenTechnisch lezenLezen is een meer omvattend begrip dan het ogenschijnlijk lijkt te zijn, want onder lezen kan men bijvoorbeeld technisch…
AVI-lezen: welk AVI-niveau heeft mijn kind?AVI-lezen: welk AVI-niveau heeft mijn kind?Om de leesvaardigheid van kinderen te toetsen zijn er verschillende AVI-niveaus. Deze AVI-niveaus worden aangegeven op b…
Begrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren, de basis voor begrijpend lezenBegrijpend luisteren gaat vooraf aan begrijpend lezen. Kinderen die veel worden voorgelezen, kunnen op die manier een gr…
Gevorderde geletterdheid en de ontwikkeling daarvanGevorderde geletterdheid en de ontwikkeling daarvanGeletterdheid is het vermogen tot lezen en schrijven. Het gaat om kennis en vaardigheden, waarmee mensen doelen kunnen b…
Bronnen en referenties
  • ‘Voorlezen is belangrijk’ door Avdplas (www.infonu.nl)
  • ‘Leeskilometers maken op school’ (www.cps.nl)
  • Prima nieuwsbrief, 16 september 2014
  • 'Kapitein Onderbroek' door Renske Baars (Algemeen Dagblad, 14 oktober 2014)
  • www.books2download.nl

Reageer op het artikel "Hoe kan je ervoor zorgen dat kinderen (meer) gaan lezen?"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Reactie

Naam, 01-10-2014 09:11 #1
Het is wel geen populaire zienswijze, maar wetenschap heeft aangetoond dat sms/facebook/blogs/ea sociale media prima werkt als boekvervanger. (met uitzondering dan van het verhalende)

Infoteur: Opgroeien
Laatste update: 26-07-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Taal
Special: Voorlezen en (leren) lezen
Bronnen en referenties: 5
Reacties: 1
Schrijf mee!