InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > AVI-lezen: welk AVI-niveau heeft mijn kind?

AVI-lezen: welk AVI-niveau heeft mijn kind?

AVI-lezen: welk AVI-niveau heeft mijn kind? Om de leesvaardigheid van kinderen te toetsen zijn er verschillende AVI-niveaus. Deze AVI-niveaus worden aangegeven op boeken, zodat kinderen makkelijker een boek kunnen vinden op hun leesniveau. Vroeger waren er 9 AVI-niveaus, inmiddels zijn dat er 12. Een AVI-niveau zegt iets over de mate waarin een kind technisch kan lezen. Wat betekenen deze AVI-niveaus precies, en hoe weet je welk AVI-niveau past bij het leesniveau van jouw kind?

AVI-lezen

AVI-lezen betekent Analyse van Individualiseringsvormen, met AVI-lezen lees je volgens de bepaalde AVI-niveaus. Een AVI-niveau wordt bepaald door de mate waarop een kind technisch kan lezen. Technisch lezen betekent snel en foutloos lezen. Hoe beter je technisch kunt lezen, hoe beter je leesbegrip is. Het is moeilijk te bepalen welk AVI-niveau jouw kind aankan. Een AVI-niveau kan worden getoetst door testen van de CITO. Deze geven de beste indicatie van het niveau. Naast dat is ook aan de AVI-niveaus af te leiden wat het gemiddelde niveau is van een kind in elke groep van de basisschool. Er zijn twaalf verschillende AVI-niveaus: Start, M3, E3, M4, E4, M5, E5, M6, E6, M7, E7 en Plus.

Het AVI-niveau bestaat al vanaf 1977, al was het toen nog met andere AVI-niveaus. AVI is vooral belangrijk in het basisonderwijs, het doel is kinderen te laten lezen op het niveau dat bij ze past, en niet het niveau dat gemiddeld is voor de groep waarin ze zitten.

AVI-niveaus

AVI-niveauBetekenis
AVI-StartHet niveau van kinderen die nét zijn begonnen met lezen. Het niveau is erg laag. De meeste kinderen hebben niet voor lange tijd dit AVI-niveau.
M3Het gemiddelde niveau van een leerling in het midden van groep 3.
E3Het gemiddelde niveau van een leerling aan het einde van groep 3.
AVI-PlusDit is het hoogste AVI-niveau. Kinderen met dit niveau kunnen snel en zonder fouten een lastige tekst lezen.

AVI-niveau bepalen

Het is moeilijk als ouder het AVI-niveau van een kind te bepalen. Wil je hier graag achter komen; vraag dan de school van jouw kind. Vaak zijn er al testen gedaan om het AVI-niveau te bepalen. Zo niet; wanneer je weet dat jouw kind goed mee gaat met de rest van zijn of haar klas, dan zal ook het gemiddelde AVI-niveau snel kloppen met het AVI-niveau van jouw kind.

AVI-niveaus op boeken

Dit boek heeft AVI-niveau M3.Dit boek heeft AVI-niveau M3.
Op of in veel boeken, vaak boeken gericht op het onderwijs, staat het AVI-niveau aangegeven. Op de afbeelding is te zien hoe je het AVI-lezen kunt herkennen. Naast het AVI-niveau staat het CLIB-niveau aangegeven. Het CLIB-niveau van een kind geeft niet de vaardigheid in technisch lezen aan, maar de vaardigheid in begrijpend lezen.

Kritiek op AVI-lezen

Er bestaat kritiek op het AVI-lezen, omdat met het AVI-niveau alleen het niveau in technisch lezen van kinderen wordt getoetst. Wanneer een kind goed is in technisch lezen, betekent het niet meteen dat het kind de tekst ook goed (en snel) begrijpt. Kinderen die de tekst beter begrijpen, maar toch een minder hoog AVI-niveau hebben, hebben volgens velen een streepje voor op kinderen die een hoger AVI-niveau hebben maar de tekst minder snel begrijpen. Daarom wordt vaak naast het AVI-niveau, ook het CLIB-niveau vermeld. Zo wordt ook aan het leesbegrip gedacht in de beoordeling van het leesniveau van een kind.
© 2014 - 2017 Shiny, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "AVI-lezen: welk AVI-niveau heeft mijn kind?"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 26-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!