InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Technisch lezen

Technisch lezen

Technisch lezen Lezen is een meer omvattend begrip dan het ogenschijnlijk lijkt te zijn, want onder lezen kan men bijvoorbeeld technisch lezen verstaan maar ook begrijpend lezen. Bij technisch lezen gaat erom dat woorden en zinnen een klank krijgen en hoeft de tekst als zodanig niet direct begrepen te worden. Het technisch lezen vormt natuurlijk wel de basis voor het kunnen begrijpen van een tekst en kan dan ook gezien worden als middel om begrijpend te kunnen lezen. Er zijn mensen die moeite hebben met technisch lezen, bijvoorbeeld in het geval van dyslexie, en die met speciale oefeningen gebaat zijn om beter technisch te kunnen leren lezen. Over de basis van het technisch lezen en oefeningen om dit te verbeteren, kunt u hier handige tips vinden.

Basis van technisch lezen

De basis van het technisch lezen is het leren van het alfabet, waarbij de letters worden weergegeven en er klanken aan gekoppeld worden.
  • De kleuters maken op de basisschool al kennis met de letters van het alfabet.
  • In groep 3 van de basisschool wordt een echt begin gemaakt met het technisch leren lezen. De letters worden in die periode gecombineerd tot korte woordjes met één lettergreep en ook daar komt de klank van het woord weer naar voren.
  • Na deze stap is het tijd om met de korte woordjes zinnen te maken, waarna het technisch leren lezen beter vorm kan worden gegeven.

Technisch lezen vormt samen met het begrijpend lezen de basis voor het op goede wijze kunnen volgen en begrijpen van lesvakken op school. Als daar onvoldoende aandacht aan besteed wordt, dan kunnen er ook op het gebied van andere lesvakken problemen ontstaan. Het is daarom van groot belang dat de basis van het technisch lezen in elk geval goed is en de leeftijd tot waarop deze basis gevormd moet zijn, ligt zo rond 9-jarige leeftijd.

Oefeningen voor het bevorderen van technisch lezen

Er wordt aangenomen dat het zogenaamde niveaulezen niet altijd voldoende ondersteuning biedt om achterstand of problemen op het gebied van technisch lezen te doen wegnemen. Om het technisch lezen te bevorderen kunnen er wel oefeningen gedaan worden, waarbij het luisteren naar klanken een centrale rol inneemt. Een voorbeeld van een dergelijke oefening is het luisteren naar een gesproken of gezongen tekst, waarbij er met de tekst wordt meegelezen. Na afloop van de tekst worden er dan fragmenten opnieuw afgedraaid en is het de bedoeling dat het fragment in de tekst wordt aangewezen. Deze oefeningen kunnen via internet opgezocht worden en online worden uitgevoerd. Degene die oefent kan het fragment steeds opnieuw beluisteren, waardoor de tijd voldoende is om het passende fragment te kunnen kiezen. Deze oefeningen stimuleren het luisteren naar de klanken en naar de tekst, waardoor het technisch lezen positief wordt beïnvloed.

Boeken over technisch lezen

Er zijn verschillende boeken over technisch lezen uitgebracht, ieder met andere invalshoeken. Een voorbeeld van een boek over technisch lezen dat onder meer gaat over het technisch lezen in het onderwijs, is het boek Aanvankelijk en technisch lezen van de auteurs H. Huizenga, R. Robbe en H. van Wessel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Technisch lezen"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Special: Boeken en lezen
Schrijf mee!