Begrijpend lezen
Begrijpend lezen is een belangrijk onderdeel van het leren lezen op de basisschool. Om begrijpend te kunnen lezen zal er voldoende woordenschat aanwezig moeten zijn bij de kinderen, net als voldoende vaardigheden om technisch te kunnen lezen. Het begrijpen van een tekst is meer dan alleen het lezen van woorden. Zo zal de tekst op een bepaalde wijze geïnterpreteerd moeten worden, en zal het kind verbanden moeten kunnen leggen tijdens het lezen van teksten.
Het begrijpend lezen is niet alleen een belangrijk onderdeel van het leesvak, maar heeft ook betrekking op andere vakken. Bij het rekenen wordt er ook veel gebruik gemaakt van teksten waarin de rekensom is opgenomen, en om die som te kunnen uitrekenen is het belangrijk dat de tekst goed gelezen en begrepen wordt. Hier kunt u handige informatie vinden over wat begrijpend lezen is en over hoe met name kinderen goed kunnen leren begrijpend te lezen.
Leesstrategie voor begrijpend lezen
Om het begrijpend lezen meer inzichtelijk te maken, wordt er op de basisscholen gebruik gemaakt van verschillende leesstrategieën die daarbij ondersteunend kunnen werken. Het gebruik maken van bepaalde leesstrategieën geldt als ondersteuning en niet als de ultieme oplossing voor alle kinderen om begrijpend te kunnen lezen. Het kan dan ook als ondersteunend middel worden gezien dat voor, tijdens en na het lezen van een tekst ingezet kan worden.
- Vooraf kan een leesstrategie helpen om het doel van de te lezen tekst te bepalen door de tekst bijvoorbeeld eerst een keer snel door te nemen, en daarbij de eventuele voorkennis bij het goed lezen van de tekst toe te passen.
- Tijdens het lezen kan er aandacht worden besteed aan het visualiseren van de inhoud van de teksten.
- Na het lezen kan de strategie werken door de tekst samen te vatten.
Begrijpend lezen en luisteren
Om de aandacht van kinderen bij een tekst te kunnen houden, is het belangrijk om goed te kunnen lezen. Het is dan ook een eerste vereiste voor begrijpend lezen om technisch goed te kunnen lezen en de nodige woordenschat paraat te hebben. Om teksten te kunnen onthouden, speelt het luisteren ook een belangrijke rol. Bij het luisteren naar een tekst of verhaal zal het kind de aandacht gericht moeten houden op het luisteren, om zo in staat te zijn om het verhaal in zich op te kunnen nemen. In dit opzicht is het dan ook van belang dat voordat het kind zelfstandig kan lezen, er vaak voorgelezen wordt. Door het voorlezen zal de woordenschat van het kind vergroot worden, maar zal het kind ook leren luisteren en zich kunnen inleven in het verhaal.
Boek over begrijpend lezen
Als een kind moeite heeft om begrijpend te leren lezen, dan kunnen de ouders en leerkrachten daar extra aandacht aan besteden. Een boek over problemen met begrijpend lezen kan daarbij voor de ouders en leerkracht ondersteunend werken, omdat daarin methoden en oefeningen worden aangereikt waarmee inzicht wordt verkregen en acties kunnen worden ondernomen. Een voorbeeld van een dergelijk boek, is het boek met de titel ‘Problemen met begrijpend lezen’.