InfoNu.nl > Educatie en School > Studievaardigheden > Concentreren ten top

Concentreren ten top

Concentreren, we moeten het zo vaak, maar het kan o zo lastig zijn.Voor de één is het gemakkelijker dan voor de ander. Je hebt iets liever 3 weken van tevoren af of je doet het de nacht van tevoren.Je kan je rustig 3 uren concetreren of je bent na 5 minuten afgeleid. Iedereen verschilt, maar iedereen kan het. En belangrijker, je kan het leren! Hieronder tips en trucs om jou concentatie nog beter te krijgen.

Op het moment zelf

Op het moment dat jij je moet concentreren zijn er veel punten die een rol kunnen spelen. Je omgeving, je voeding en je houding tegenover hetgeen waarvoor je je moet concentreren.

Werkplek

Het is belangrijk om de plek waar je moet leren op te ruimen. Leg je boeken netjes bij elkaar, leg onnodige rotzooi aan de kant. Zorg ervoor dat de plek een aangename temperatuur heeft en dat er ook genoeg zuurstof is. Als je in een kamer zit waar het bijna 30 graden is, maar waar geen raam openstaat is dat niet erg bevorderlijk voor de concentratie. Zorg er daarnaast voor dat het rustig is. Als het kan is het daarom prettiger om de computer uit te zetten. Onbewust zoek je toch snel even wat op en ga je ook even op leuke internetsites kijken. Dit is ook niet goed voor de concentratie.

Eten en drinken

Zorg ervoor dat je een flesje water bij je hebt. Ander drinken kan natuurlijk ook, maar water helpt je om goed te concentreren. Volgens onderzoek kan ook kauwgom helpen bij een betere concentratie. Zorg ervoor dat je genoeg hebt gegeten, met een knorrend gevoel in je maag concentreren wil niet goed. Neem daarom ook vaak genoeg pauze om even te eten. Daarnaast is het op de lange termijn belangrijk om gezond en gevarieerd te eten.

Maak afspraken

Als je weet dat je het moeilijk vindt om je te concentreren, overleg dan met een college, je partner of je ouders dat ze je eraan houden. Niet zonder reden achter de computer, niet elke 5 minuten wat anders doen en gewoon even goed bezig. Als iemand je daar even op aanspreekt kan dat helpen. Spreek met hen of jezelf ook een leuke beloning af: neem wat lekkers als je lang geconcentreerd hebt, ga vanavond een avondje weg nu je lang genoeg bezig bent geweest etcetera.

Maak een lijstje

Maak voor jezelf een lijstje, wat wil je vandaag allemaal afmaken. Schrijf alles in punten op, verdeel een grote opdracht bijvoorbeeld in 5 punten. Elke keer als je weer een stukje af hebt kun je weer een punt afstrepen. Dit werkt motiverend en het geeft je overzicht. Je kan voor jezelf ook beter inschatten hoeveel tijd iets nog gaat kosten. Neem voor jezelf na 1 punt weer even pauze.

Concentratie weg?

Als de concentratie weg is ga je even wat anders doen. Ga bijvoorbeeld een kwartier buiten wandelen als je in de mogelijkheid bent, dit werkt rustgevend. Maak je hoofd even helemaal leeg en denk even niet aan wat je allemaal nog moet doen. Hopelijk is hierna de concentratie weer helemaal terug.

Op de lange termijn

Op de lange termijn zijn er zeker punten die je concentratie kunnen verbeteren.

Sporten

Als je er tijd voor hebt, zorg dan dat je 1 of 2 keer in de week even lekker sport. ís Avonds een lekker eind joggen, wandelen of skeeleren kan natuurlijk ook. Je hoofd wordt hier lekker leeg van en het werkt stimulerend op je lichaam, waardoor de concentratie ook beter wordt.

Ontspannende hobby

Sporten kan ontspannend werken, maar een hobby natuurlijk ook. Ga lekker fotograferen in de natuur, speel een liedje op de piano of ga lekker boeklezen. Zorg dat je genoeg tijd voor jezelf neemt en lekker geniet buiten het concentreren om. Juist door deze dingen te doen gaat het concentreren je daarna ook weer veel beter af. Daarnaast is goed slapen ook erg belangrijk.

Opbouwen concentratievermogen

Wat altijd leuk is om te proberen is kijken hoe je een groter concentratievermogen kunt krijgen. Je weet van jezelf ongeveer hoe lang je kunt concentreren. Misschien is het 10 minuten, maar misschien ook wel een uur. Stel dat voor jezelf vast en begin bijvoorbeeld bij die 10 minuten, neem daarna maximaal 5 minuten pauze. Ga daarna voor jezelf 15 minuten concentreren en neem weer 5 minuten pauze. Bouw dit langzaam op en wie weet gaat het concentreren je steeds beter af.

Onthoud: concentreren kan je leren!

Lees verder

© 2011 - 2019 Hm92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips voor leren, stampen en woorden lerenLeren is net zo belangrijk als onthouden. Vaak wordt leren gezien als stampen met als resultaat dat je de informatie na…
Beter leren: verbeter je concentratieConcentratie is belangrijk om efficiënt te kunnen leren. Als jij jezelf snel laat afleiden doe je veel langer over het b…
Studeren en leren: concentratie tipsStuderen en leren: concentratie tipsHoe ga je om met concentratie problemen tijdens de studie? Hoe ga je om met concentratie moeilijkheden tijdens het leren…
Hoe kan je je beter concentreren?Als we iets willen leren, is het belangrijk dat we ons goed kunnen concentreren. Zonder een goede concentratie zal je ni…
Studeren: concentratie moeilijkhedenStuderen: concentratie moeilijkhedenConcentratie problemen tijdens het studeren? Problemen met de concentratie tijdens de studie is hinderlijk! Hoe ontstaan…
Bronnen en referenties
  • www.sochicken.nl
  • www.infonu.nl

Reageer op het artikel "Concentreren ten top"

Infoteur: Hm92
Laatste update: 16-03-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Schrijf mee!