Kinderen met ADHD in het reguliere onderwijs
Kinderen met ADHD gaan steeds vaker naar het regulier onderwijs. Dit komt omdat deze kinderen ook zonder al teveel extra begeleiding naar het reguliere onderwijs kunnen. Er wordt vaak gedacht dat kinderen met ADHD zo druk zijn dat ze naar het speciaal onderwijs moeten, omdat ze niet kunnen leren maar dat is zeker niet waar!
ADHD en regulier onderwijs
Als mensen aan ADHD denken, dan denken ze aan mensen die druk zijn. Dat wil zeggen dat deze mensen moeite hebben wanneer ze zich moeten concentreren. Op school betekent dat dit extra duidelijkheid nodig hebben en zo weinig mogelijk prikkels. Maar in een klas kan het niet altijd rustig zijn. Er zijn altijd kinderen die hoesten, lachen of praten. Dit is voor een kind met ADHD moeilijk. Deze is meteen afgeleid en wil dan mee praten of gaat mee lachen. Het kan ook zijn dat de leerling met ADHD boos gaat worden omdat hij op deze manier zijn werk niet af kan maken. Ook wanneer hij teveel werk heeft wordt het een chaos in zijn hoofd en wordt het paniek. Dit is een moment waarop een docent in moet grijpen en er voor morgen zorgen dat de leerling met ADHD alles weer kan overzien en op een rustige plaats huiswerk kan maken. Er zijn genoeg plaatsen in de klas of net buiten de klas waar deze leerling rustig kan werken. Een leerkracht kan ook afspreken dat wanneer deze leerling met ADHD het te druk vindt in de klas dat deze op de afgesproken plaats werk mag gaan maken. Op deze manier verplicht je deze leerling niet om buiten de klas te gaan werken, maar heeft hij het zelf in de hand. Op deze manier stimuleer je de verantwoordelijkheid van deze leerling ook en zul je snel zien dat deze het fijn vindt om soms even apart te gaan zitten om trots te kunnen zijn dat hij zijn werk nu af heeft. Neem daarom de tijd om goede afspraken te maken en dan gaan ADHD en regulier onderwijs prima samen.
Waarom kiezen voor het reguliere onderwijs?
Het kan zijn dat kinderen met ADHD veel vriendjes in de straat hebben die naar de school in het dorp gaan. Het is dan niet leuk als zij alleen naar een school moeten die verder weg ligt. Elke dag een eind fietsen of met de taxi naar school, ze willen graag bij hun vriendjes op school zitten. Om deze reden is het goed om kinderen met ADHD ook naar het reguliere onderwijs te doen. Als zij het aankunnen met leren, extra begeleiding kunnen krijgen en lekker in hun vel zitten in het reguliere onderwijs dan kunnen zij hier gewoon naar toe. Het is alleen belangrijk dat je als ouder in de gaten houdt of het voor deze kinderen goed is om hier onderwijs te volgen. Het kan zomaar zijn dat een jongen met ADHD geen extra begeleiding kan krijgen van de leerkracht, omdat deze een klas heeft van dertig leerlingen die allemaal veel aandacht vragen. Ze heeft dan geen tijd voor één op één begeleiding, en dan kan het ten koste gaan van deze leerling met ADHD. Als dit zich voor doet dan zou je kunnen bedenken of je zelf iemand in kan schakelen die op school extra begeleiding zou kunnen gaan geven of dat speciaal onderwijs niet beter is. Bij speciaal onderwijs hebben ze namelijk kleinere groepen en ook aandacht voor elke individuele leerling. Maar het proberen van het reguliere onderwijs is zeker de moeite waard en veel kinderen met ADHD kunnen het hier prima vinden.
Onderwijs op maat voor deze leerlingen
Steeds meer zijn ze in Nederland bezig met passend onderwijs. Alle kinderen hebben recht op onderwijs en als zij goed genoeg kunnen leren kunnen zij op het regulier onderwijs ook les krijgen. Misschien hebben deze kinderen zo nu en dan wat extra begeleiding nodig, maar hier kan de leerkracht dan voor leren, zij moet weten hoe ze deze leerlingen extra kan begeleiden. Vaak zijn er hulpmiddelen die ingezet kunnen worden, of de leerlingen krijgen een aparte werkruimte waar ze minder prikkels krijgen van buiten. Er zijn genoeg mogelijkheden om leerlingen met ADHD in het regulier onderwijs les te kunnen laten volgen.