InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)

Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)

Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen) Het basisonderwijs in Nederland is grofweg verdeeld in regulier (gewoon) onderwijs en speciaal onderwijs. Op deze laatste scholen zitten kinderen met een leer- of ontwikkelingsachterstand.

Wet op de expertisecentra

De Wet op de expertisecentra is in 2003 / 2004 ingevoerd en deelt scholen voor speciaal onderwijs op in 4 zogenaamde clusters:
  • Cluster 1
Scholen voor kinderen met een visuele handicap.

  • Cluster 2
Scholen voor kinderen met een auditieve handicap.

  • Cluster 3
Scholen voor kinderen met een lichamelijke en verstandelijke handicap.

  • Cluster 4
Scholen voor kinderen met gedrags- en psychiatrische problemen.

Cluster 4 scholen en criteria om naar dit onderwijs te ‘mogen’

De scholen die in cluster 4 vallen worden ook wel RENN 4 scholen genoemd. Er zijn verschillende criteria waaraan een kind moet ‘voldoen’ om naar zo’n cluster 4 school te mogen:
  • Er is een diagnose gesteld volgens DSM-IV of ICD-10. Of de hulpverlening heeft het afgelopen jaar aantoonbaar geen effect gehad,
  • Het kind heeft integrale problematiek, dus op meerdere vlakken,
  • Het kind heeft structurele beperkingen in de onderwijsparticipatie en hierdoor achterblijvende leerprestaties,
  • Het regulier onderwijs heeft alles gedaan om het kind te laten blijven, maar dit is niet gelukt.

Leerlingen op een cluster 4 school

De leerlingen op een cluster 4 school kunnen grofweg in 5 groepen opgedeeld worden:

Groep 1

Kinderen hebben externaliserend gedrag, dit wil zeggen dat het naar buiten toe gericht is. Deze kinderen zijn berekenend, vragen veel aandacht, komen vaak uit een laag sociaal milieu waarin de ouders de problematiek niet (h)erkennen, er is weinig hulp in het gezin en grote kans op instabiliteit.

Groep 2

Ook deze kinderen hebben externaliserend gedrag, maar dit ontstaat door onmacht. Vaak zijn deze kinderen gediagnosticeerd met ADHD, het leergedrag vraagt veel aandacht, er is veel hulp in het gezin en vaak komt het kind uit een laag sociaal milieu.

Groep 3

Deze kinderen vertonen zowel externaliserend als internaliserend (naar binnen gericht) gedrag. Ze hebben een gemiddelde thuissituatie, hun ouders ervaren de opvoeding vaak als zwaar en vragen vaak veel hulp, welke ze ook krijgen.

Groep 4

Kinderen met internaliserend gedrag, goede leermogelijkheden en uit een hoog sociaal milieu. Ze hebben vaak een hoog IQ en een aandoening in het autistisch spectrum. Hun ouders vinden de opvoeding over het algemeen te doen en er is hulp als dit nodig is.

Groep 5

Ook deze kinderen hebben internaliserend gedrag en af en toe bescheiden externaliserend. Ze komen uit een gemiddeld sociaal milieu, de ouders vinden de opvoeding zwaar en er is vaak hulp aanwezig. Kinderen met PDD-NOS behoren vaak tot deze groep.

LET OP! Ieder kind is verschillend en het is onmogelijk (en ook niet goed, volgens mij) om kinderen in hokjes en vakjes te plaatsen. Bovenstaande indeling is een kapstok en kinderen uit de ene groep kunnen heel goed symptomen uit een andere groep vertonen.
Gerelateerde artikelen
Onderwijs in NederlandOnderwijs in NederlandIn nederland is het voor ieder kind verplicht om onderwijs te volgen voor 12 volledige jaren. De meeste kinderen gaan na…
Buitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurBuitenland: onderwijs in de Nederlandse taal en cultuurWonen in het buitenland met jonge kinderen betekend een hoop geregel. Ook het onderwijs voor deze Nederlandse kinderen i…
Primair onderwijs, welke basisschool kies ik voor mijn kindPrimair onderwijs, welke basisschool kies ik voor mijn kindSpannend! Uw kind gaat voor het eerst naar school, de basisschool. Binnenkort wordt uw kind 4 jaar. Dit betekent dat hij…
De openbare basisschoolDe openbare basisschoolVrijwel iedere gemeente heeft een openbare basisschool. Naast de openbare basisschool zijn er in veel gemeenten ook bijz…
De Zmolker Tips en TricksDe Zmolker Tips en TricksEen groep leerlingen die vanwege gedragsproblematiek thuishoren bij cluster 4, maar op cognitief gebied thuishoren bij c…

Reageer op het artikel "Cluster 4 scholen (RENN 4 scholen)"

Reacties

Joyce, 23-04-2012 13:09 #4
Hallo allemaal, zal iemand mij kunnen helpen? Ik ben namelijk opzoek naar een cluster 4 school voor mijn zoon van 14. We zijn opzoek naar een cluster 4 onderwijs in de omgeving van Capelle aan de IJssel. Alleen zoeken wij wat anders dan de horizon en of het schreuder college. Hopelik heeft iemand een idee.

Natasha83 (infoteur), 24-08-2010 19:41 #3
Alleen cluster 4 scholen uit de drie noordelijke provincies worden RENN4 scholen genoemd. RENN 4 staat voor Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland.

Sammo, 09-04-2010 00:40 #2
Tja als je het zo leest zijn deze ook de mijne bijna kansloos! ik denk dat mijn bijzonder kind in geen van deze noemers hoort, dat er in nederland zo bekrompen en zo angstig alles maar gepikt word.Rijken worden rijker en mogen naar gesubsudieerde afickcentras!En de armeren, die niet per definitie armer in denkgoed zijn!,maar gehouden worden!
Ik vecht voor beter onderwijs en dat word ons niet vergemakkelijkt, juist het zorg systeem vind ik zorg wekkend,
Men doet alsof zij het beter weten, slechte communicatie en slectte overdracht!Onderschijd word gemaakt, kinderen maken gèèn onderscheid.
En waar moeten de gevoeligere kinderen, die ''straks een werk-leefplek willen''.
Hebben die dan NU geen recht om te zijn wie zij zijn.bij rec chiron iets vragen is levenslang krijgen!
Ook zo bij buro jeugdzorg, laat zij die kinderen van die ministers maar uit huis plaatsen, want die leven NIET goed voor!
die geven HET verkeerde voorbeeld.Al die reclames! waar die kids gek van worden, en het beeld van sexualiteit wat van af nacht tv tot 6 uur in de ochtend te zien is! Wat je voor leefd, en vespild dat krijgen we gewoon terug, maar helaas voelen dan mensen zich bedreigd! want ik heb nu ongezoute mening, ik zal je zeggen die heefd zich zo gevormd!En dat we allemaal keuze hebben? Er zijn ook mensen die heel graag thuis bij de kinderen zijn, maar nu moeten deze al met TWEE jaaar getest worden?
en eeen pen vast kunnen houden, waar zijn kinderen gebleven, met fantasie en mat grappen en grollen. in relatief veilige omgeving.
wie rijd er nog 30 in de buurt van zebra, s en scholen? ouders met kinderen in de autoLOS rijden net zo hard ;;tijds druk?
Onveilge verkeerssituaties? ten over. bij nederlandse scholen.
Kinderen WORDEN gestoord!,IN hun ontwikkeling, door alle ontwikkelingen!door het zo nodig mee moeten! waar is het kind gebleven in deze volwassen gekte?/ beetje veel maar er moet een hoop uit!

Jan, 09-04-2009 00:41 #1
Een aardige en duidelijke samenvatting van de "clusters". Toch een opmerking over deze startzin: "Het basisonderwijs in Nederland is grofweg verdeeld in regulier (gewoon) onderwijs en speciaal onderwijs." Het basisonderwijs valt onder de Wet op het Primair onderwijs (WPO) en is onderverdeeld in gewoon basisonderwijs (BO) en speciaal basisonderwijs (SBO). Het Speciaal Onderwijs (SO) valt onder die andere wet: de Wet op de Expterise Centra (WEC). Onderscheid moet er zijn.

Infoteur: Lobke
Gepubliceerd: 08-04-2009
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!