Kinderen met dyslexie in het reguliere onderwijs

Kinderen met dyslexie in het reguliere onderwijs Kinderen met dyslexie kunnen naar het reguliere onderwijs, al hebben zij bij lezen en bij taal vaak wat meer begeleiding nodig. Deze begeleiding is in het reguliere onderwijs aanwezig, dit is dan ook de reden dat kinderen met dyslexie gewoon in het reguliere onderwijs kunnen blijven.

Dyslexie in het onderwijs

In het onderwijs kom je steeds meer dyslexie tegen. Dit komt onder andere doordat dyslexie sneller geconstateerd kan worden. Kinderen kunnen dan sneller worden geholpen. Het is belangrijk dat dyslexie vroeg wordt ontdekt. Zo kan er namelijk op school en thuis voldoende aandacht worden besteed aan het lezen en de taal van deze kinderen. Ze kunnen dan samen aan de slag om hier wat aan te doen. Kinderen moeten niet denken dat ze niet kunnen lezen, want ook kinderen met dyslexie kunnen goed en snel leren lezen, als ze maar regelmatig oefenen en de tijd krijgen om het te leren. Wanneer deze kinderen begeleiding nodig hebben is het belangrijk dat deze geduld heeft. Deze kinderen vragen namelijk veel geduld van iemand, het kan in het begin moeizaam gaan met lezen, maar na een paar keer oefenen kunnen er al vooruitgangen zichtbaar zijn. Het is dan belangrijk dat deze worden benoemd zodat ook de kinderen met dyslexie er vertrouwen in krijgen dat het lezen steeds beter gaat. Dit kan er ook voor zorgen dat de kinderen zelf gaan lezen bijvoorbeeld een boekje in bed. Dit kan al zoveel schelen voor de kinderen, lezen is belangrijk! Oefening baart kunst ook bij kinderen met dyslexie.

Leerproblemen door dyslexie

Kinderen met dyslexie kampen regelmatig met leerproblemen. Ze blijven met lezen vaak achter op niveau en ook met taal is dit het geval. Dit komt omdat ze niet snel genoeg kunnen lezen, het lezen op de basisschool gaat vaak op snelheid en als je dan binnen een bepaalde tijd een tekst kunt lezen dan mag je een niveau hoger en zo ben je aan het einde van de toetsen klaar met lezen. Dat wil zeggen dat je dan snel kunt lezen en ook voldoet aan de eisen van een vlotte lezer. Voor kinderen met dyslexie is het vaak moeilijk om deze snelheid te halen, ze zijn namelijk veel bezig om de letters in de goede volgorde te krijgen in hun hoofd. Soms moeten ze even puzzelen en daarom kan het langer duren voordat ze langere woorden kunnen lezen.

Extra begeleiding op school

Op school kan er extra begeleiding worden gegeven aan deze leerlingen. Dit wordt vaak gedaan aan de hand van een speciale begeleider. Meestal gaat het hierbij om een interne of ambulante begeleider. Deze kan de kinderen dan extra handvaten geven om te leren lezen. Het kan zijn dat kinderen moeite hebben met bepaalde letters de p en de d worden bijvoorbeeld veel omgedraaid, het is dan belangrijk dat dit extra geoefend wordt. Dit wordt dan op school gedaan samen met de interne begeleider. Het kan ook zijn dat er meer kinderen zijn die moeite hebben met lezen. Dan kan het ook in kleine groepjes worden gedaan, ook de leerkracht kan hier ondersteuning in bieden. Zij kan bijvoorbeeld met de kinderen die dyslexie hebben gaan werken wanneer de andere kinderen zelfstandig aan het werk zijn.

Extra begeleiding thuis

Het kan zijn dat ouders graag willen dat de kinderen meer begeleiding krijgen voor de werkzaamheden op school. Het kan zijn dat de ouders dan zelf dag en nacht met de kinderen bezig zijn om ze sneller te kunnen laten lezen of om hen nieuwe regels aan te leren voor taal, maar het kan ook zijn dat ze hier iemand voor in willen huren. Dit kan een goede mogelijkheid zijn, iemand die bijvoorbeeld pedagoog is kan deze kinderen heel goed helpen. Zij kunnen vaak extra begeleiding geven door werkjes aan te bieden of door aan de hand van hulpmiddelen met deze kinderen aan de slag te gaan. Een goed hulpmiddel is bijvoorbeeld een dyslexieliniaal. Zo kunnen deze kinderen teksten beter lezen en zien ze beter welke woorden er nu staan. Kinderen met dyslexie halen snel de letters door elkaar, in plaats van soep kunnen zij bijvoorbeeld poes lezen. Dit zijn maar kleine foutjes, maar ze hebben wel invloed op de ontwikkelingen van de kinderen. Daarom is het belangrijk dat zij rustig de letters leren kennen en dan de woorden op een goede manier leren uitspreken en lezen.
© 2011 - 2024 Knowledge4all, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is dyslexieWat is dyslexieVeel kinderen hebben soms moeite met lezen en schrijven. Als dit steeds erger wordt, of soms op het ene moment wel en op…
De Wereldschool is vernieuwd!De Wereldschool is vernieuwd!Voor elk Nederlands kind dat in het buitenland woont en Nederlandse taal en cultuur lessen moet volgen, is de wereldscho…
Dyslexie en fonologisch bewustzijnGesproken taal wordt door vrijwel iedereen begrepen, voor schrijftaal is dit een ander verhaal. Ongeveer 3,6% van de Ned…
Dyslexie: wegwijs in de technische vaktaalDyslexie: wegwijs in de technische vaktaalVanaf 1 januari 2009 wordt de diagnostiek en behandeling van dyslexie vergoed door het basispakket van de zorgverzekerin…

Kinderen met dyscalculie in het reguliere onderwijsKinderen met dyscalculie in het reguliere onderwijsAls er wordt gesproken over dyscalculie in het reguliere onderwijs dan gaat het over kinderen die moeite hebben met reke…
Kinderen met ADHD in het reguliere onderwijsKinderen met ADHD in het reguliere onderwijsKinderen met ADHD gaan steeds vaker naar het regulier onderwijs. Dit komt omdat deze kinderen ook zonder al teveel extra…
Knowledge4all (41 artikelen)
Gepubliceerd: 28-01-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Studievaardigheden
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.