Boekverslag: Philipp Vandenberg 'Het Sixtijnse geheim'
Philipp Vandenberg (1941) is een Duitse auteur. Hij is gekend als auteur van historische romans zoals 'Het geheim van de Madonna', 'Het graf van Campo Santo' en 'Het perkament van Montecassino'. In 'Het Sixtijnse geheim' wordt tijdens de restauratie van de Sixtijnse kapel een geheim van Michelangelo ontrafeld, wat grootse gevolgen heeft voor de geschiedenis.
Gegevens
- Titel: Het Sixtijnse geheim
- Oorspronkelijke Titel: Die Sixtinische Verschwörung
- Auteur: Philipp Vandenberg
- Eerste druk: 2005
Samenvatting
Tijdens de restauratie van de Sixtijnse kapel komen de letters AIFALUBA te voorschijn. Kardinaal Jellinek krijgt de opdracht een commissie aan te stellen om de Sixtijnse inscriptie te onderzoeken en de resultaten in een officiële bijeenkomst te bespreken. Al snel blijkt dat dit niet toevallig door Michelangelo op de fresco's is aangebracht.In een brief naar zijn vriend Giorgio Vasari vertelt Michelangelo dat hij zwavel en salpeter in de kalk had gemengd waarop hij de kleuren op aan gebracht had. Michelangelo had een plan om de paus uit de weg te ruimen.
Wat had de kunstenaar op het plafond van de Sixtijnse kapel verborgen? Wat wisten de nazi's, zodat ze de Kerk konden chanteren na de wereldoorlog? Jellinek gaat op speurtocht. Niettegenstaande hij al enkele keren duidelijk is gemaakt dat zijn leven er van zou kunnen afhangen, als hij zijn zoektocht niet staakt.
Hoofdpersonen
- Joseph Jellinek: Hij is de spilfiguur en prefect van de Congregatie voor de Geloofsleer. De Kardinaal en theoloog zet door om het Sixtijnse geheim op te lossen.
- William Stickler: Hij is de kamerheer van de Paus.
- Augustinus Feldmann: Hij is het oudste en meest ervaren hoofd van het Vaticaans archief.
- Pio Segoni: Hij is een Benedictijn uit Montecassino. Pio doet in opdracht van Jellinek een onderzoek rond Michelangelo en de inhoud van de Sixtijnse fresco's.
- Broeder Benno: Alias dr. Hans Hausmann, is een kloosterling. "Broeder Benno was kunsthistoricus en had de Italiaanse Rennaissance tot zijn levensvervulling gemaakt (...)" (blz.152)
Symbolen en motieven
Wantrouwen
Jellinek heeft het moeilijk om te weten wie hij kan vertrouwen en wie niet niet. Het onderzoek is al niet evident en dan nog niet zeker weten wie met welk idee zit, maakt het zeker en vast niet makkelijker.
"Het voornaamste was echter dat Jellinek bij God niet meer wist wie hij nog in de curie kon vertrouwen en wie hij wantrouwend moest bejegenen." (blz.147)
Twijfel
Tijdens zijn zoektocht wordt Jellinek dikwijls geconfronteerd met verhalen, situaties en confrontaties; die er voor zorgen dat hij onzeker wordt naar het doel van de zoektocht.
Afgunst
Tussen Losinski en Manzoni bestaat er een afgunst en rivaliteit omwille van hun kennis. Ze beschouwen elkaar als concurrenten.
Kennis is het einde van het geloof
In een graf wordt een Koptisch perkament gevonden. De betekenis van het geschrift werd pas veel later duidelijk, toen het al in losse delen over de hele wereld verspreid was. Met dit perkament kan de macht van de Katholieke Kerk gebroken worden.
Titelverklaring
Het Sixtijnse geheim slaat op het geheim dat zich in de Sixtijnse kapel bevindt en dat Heilige moederkerk in gevaar zou kunnen brengen.
Structuur en perspectief
Het boek bestaat uit een voorstelling van de belangrijkste personages, deel 1 = voorwoord, deel 2 met 34 hoofdstukken, deel 3 = nawoord en een appendix met de vertaling van Latijnse en Italiaanse uitdrukkingen. Het verhaal heeft een open einde. Het voorwoord en nawoord worden verteld in de ik-figuur = de schrijver. Het verhaal is een vertelvorm in de derde persoon.
Thema
Ook de Kerk heeft zijn geheimen.
Tijd en plaats
Het verhaal speelt zich in het Vaticaan af van Driekoningen tot Pasen.
Evaluatie
Het boek kondigt al niet veel goeds aan, door te starten met een lijst van personages met hun functies. En het is ook geen gemakkelijk boek om te lezen. Door de verschillende personages geraak je soms de draad kwijt. Vraag is of al die personages een meerwaarde geven aan het verhaal. De personages zijn weinig of niet uitgeschreven. Je krijgt als lezer wel interessante informatie over Michelangelo en de Sixtijnse kapel. En het verhaal is voor de rest vlot geschreven, maar het blijft zwak qua verhaal.
Lees verder