InfoNu.nl > Educatie en School > Samenvattingen > Boekverslag Duits: 'Brandaktuell', Fabian Lenk

Boekverslag Duits: 'Brandaktuell', Fabian Lenk

Boekverslag Duits: 'Brandaktuell', Fabian Lenk Auteur Fabian Lenk snijdt met zijn boek 'Brandaktuell' een maatschappelijk gevoelig liggend thema aan: immigratie. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van één van de hoofdpersonen, Frank Bachmann de journalist die zich bezighoudt met het onderzoek naar de brand. Naast de zoektocht naar de dader en het motief achter de brand, worden in deze spionageroman vooral de verhoudingen tussen Frank en personen in zijn netwerk uitgelicht. Vooral vanwege het feit dat er in deze roman een maatschappelijk onderwerp aan de orde komt, kan het interessant zijn om deze titel als boekverslag in je eindlijst op te nemen.

Algemene informatie

  • Titel: Brandaktuell
  • Auteur: Fabian Lenk
  • Taal van het boek: Duits
  • Eerste publicatie: 1996
  • Aantal bladzijden: 150
  • ISBN: 9783894250645
  • Genre: spionageroman

Over de auteur

Fabian Lenk is geboren op 4 augustus 1963, in Salzgitter. Na het behalen van zijn middelbareschooldiploma ging hij in München journalistiek studeren. Hierna werkte hij in totaal tien jaar bij drie verschillende tabloids. Zijn loopbaan als journalist heeft invloed gehad op zijn misdaadromans, die hij schreef voor zowel volwassenen als kinderen. In sommige van zijn boeken komt ook veel voetbal voor, wat symbool staat voor zijn liefde voor sport. Op dit moment (2015) woont hij samen met zijn vrouw en zoon in Bruchhausen-Vilsen, in de buurt van Bremen.

Hoofdpersonen

Frank Bachmann

Frank Bachmann is de journalist die het afbranden van het asielzoekerscentrum onderzoekt. Het grootste deel van het verhaal is vanuit zijn perspectief geschreven.

Het is een man die leeft voor zijn werk: zelfs wanneer hij voor een tweede keer in korte tijd is aangevallen blijft hij toch doorwerken. Hij kan behoorlijk koppig zijn. Dit blijkt uit het feit dat hij pertinent weigert om met zijn concurrent samen te werken ook wanneer dat hem voordeel oplevert simpelweg omdat hij hem niet mag.

Mark Kienzle

Mark is een collega van Frank Bachmann, maar blijkt uiteindelijk de dader van de brand en bovendien degene die meerdere pogingen tot moord deed. Achteraf blijkt dat hij handelde vanuit een racistisch motief: hij heeft een hekel aan buitenlanders.

Inspecteur Kuhn

Inspecteur Kuhn is de hoofdinspecteur van de politie Nürnberg. Hij speelt een belangrijke rol in het onderzoek naar de brand in het asielzoekerscentrum en tevens in de arrestatie van Mark Kienzle.

Verband thema en titel

Het thema van dit boek is: 'visie op immigratie'. De titel 'Brandaktuell' is te vertalen als 'actueel'. Het verband tussen deze titel en het thema is dat asielzoekers en de manier waarop zij behandeld worden een behoorlijk actueel onderwerp is (de media bericht er regelmatig over).

Tijd en plaatsen waarin het verhaal zich afspeelt

Tijd

Het verhaal speelt zich af in deze tijd. Dit is op te maken uit de apparatuur waar gebruik van wordt gemaakt: een fotocamera, een computer en een flipperkast.

Plaatsen

Het verhaal speelt zich af in het Duitse dorpje Nürnberg. Dit is vrijwel meteen duidelijk, doordat dit in het boek zeker één keer per vijf pagina's genoemd wordt. Dat het verhaal zich precies in dit dorpje afspeelt is niet belangrijk, maar voor de grote lijnen is het wel belangrijk dat het zich in een dorp afspeelt: het nieuws van de brand in het asielzoekerscentrum is vrij snel verspreid en bovendien blijft het lang onderwerp van gesprek. Daarnaast is het belangrijk dat het verhaal zich in Duitsland afspeelt: er wordt regelmatig verwezen naar nazistische groeperingen.

Samenvatting

Brand

De belangrijkste rol in 'Brandaktuell' kan worden toegeschreven aan hoofdpersoon Frank Bachmann, een journalist. Wanneer een asielzoekerscentrum in Nürnberg ( zijn woonplaats) afbrandt en de politie denkt dat iemand het gasfornuis aan heeft laten staan, gaat hij op zoek naar bewijzen voor hetgeen hij denkt: een racistisch motief. Hij spreekt bewoners van het azc aan, die wel een aantal namen voor hem hebben. Als blijkt dat dit spoor doodloopt, ontstaat het vermoeden dat er sprake is geweest van een aannemer die graag wat extra bouwgrond zou willen hebben. Deze verdenking blijft eigenlijk lopen tot aan het eind van het verhaal. Ondertussen wordt Frank twee keer ernstig mishandeld door een onbekende, van wie hij het idee heeft dat diegene iets met de zaak te maken zal hebben.

Pia en Willy

Frank is verliefd op zijn collega- journaliste Pia. Omdat ze eigenlijk geen relatie mogen hebben, doet hij hier nogal geheimzinnig over. Zijn collega's hebben wel een vermoeden, maar alleen zijn beste vriend Willy weet er daadwerkelijk van. Willy en Frank ondernemen veel met elkaar, wat nog eens versterkt wordt doordat Willy Franks enige vriend is.

Mark Kienzle

Wanneer Frank voor een zoveelste keer zijn bevindingen overziet, komt hij tot de conclusie dat de dader zijn collega, Mark Kienzle, moet zijn. Met een smoes lokt hij hem een café in en legt hem zijn bevindingen voor. Hierop gaat Mark Kienzle er pijlsnel vandoor en ontvoert hierbij zelfs een baby, maar wordt later uiteindelijk alsnog opgepakt door de politie.
© 2015 - 2019 Bo1995, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een goed boekverslag?Hoe maak ik een goed boekverslag?Wanneer je een boekverslag moet schrijven moet je er rekening mee houden dat je het schrijft voor de doelgroep waar ook…
Hoe schrijf ik een boekverslag?Hoe schrijf ik een boekverslag?Voor elke taal die je op de middelbare school hebt moet je wel een boekverslag schrijven van boeken of gedichtenbundels.…
Hoe schrijf je een boekverslag als naslagwerk?Een boekverslag als naslagwerk moet onder andere gemaakt worden bij het maken van een leesdossier in de bovenbouw van he…
Boekverslag: 'Anna' - Justus PfaueBoekverslag: 'Anna' - Justus PfaueJustus Pfaue (25 september 1942 - 8 maart 2014) was een Duitse schrijver en draaiboekenauteur. Justus heeft drie boeken…
Bronnen en referenties
  • 'Brandaktuell', Fabian Lenk
  • http://www.vanstockum.nl/boeken/romans-spanning/spionageroman/de/brandaktuell-lenk-fabian-9783894250645
  • https://www.rebuy.de/i,2469626/buecher/brandaktuell-fabian-lenk

Reageer op het artikel "Boekverslag Duits: 'Brandaktuell', Fabian Lenk"

Infoteur: Bo1995
Laatste update: 07-05-2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Samenvattingen
Schrijf mee!