Omdenken – op weg naar persoonlijke verandering

Omdenken – op weg naar persoonlijke verandering We kennen het allemaal; het glas dat voor de een half leeg en voor de ander half vol is. Berthold Gunster gaat in zijn boek over omdenken uit van een derde benadering: waar is de kraan? Hij beschrijft de techniek van het omdenken. De titel van het boek is 'Ja-maar ... Huh?!' en de inhoud probeert ons te bewegen van de ja-maar-houding naar de ja-en-houding op te schuiven.

Ja-maar …Huh?!

Het boek huh?! gaat over de overgang van een ja-maar naar een ja-en-manier van denken. In het boek beschrijft Gunster het denken in termen van problemen dat kan omslaan in het denken in termen van mogelijkheden. De techniek die het boek daartoe aanreikt is die van het omdenken. De tekst is verdeeld in brokken van ongeveer 3000 woorden, die je in ongeveer tien minuten kunt lezen. Het zijn de tien minuten die de meeste mensen voor het slapen gaan nog even doen. Het boek is er dan ook niet een om in één ruk uit te lezen. Elke keer een stukje en elk stukje even laten bezinken, zo doet het zijn werk.

Ja-en

Hoe vaak opperen we niet een leuk idee en horen we om ons heen alleen maar ja-maars. Altijd zijn er wel apen en beren op de weg te zien en altijd zijn er wel redenen om iets niet te doen in plaats van een nieuwe weg in te slaan en een nieuw project op te pakken. Het ja-maar principe is er een van een gesloten levenshouding. Wie ja-maar roept denkt in termen van beperkingen en bedreigingen. Een andere houding is de ja-en houding. Dat is een open levenshouding waarbij kansen worden gezien en mogelijkheden gegrepen. Bij de ja-en houding gebeurt er wat. Omdenken is de manier van denken van het ja-maar naar het ja-en. Het mooiste is om problemen te transformeren naar nieuwe mogelijkheden. We kunnen opzien tegen problemen, maar we kunnen ze ook proberen te kantelen. Wie kan omdenken ziet geen probleem maar een kans. Bij het ja-en denken zie je wat er is en kijk je wat je daar mee kunt zonder jezelf te ontmoedigen met het eeuwige 'ge-ja-maar'.

Hoe zou het kunnen zijn?

Wie in ja-maar termen denkt, legt zichzelf beperkingen op. Het is de kunst om buiten je eigen beperkingen te denken en niet te denken aan hoe het zou moeten zijn maar open te staan voor wat zou kunnen zijn. Op deze manier kijken naar de werkelijkheid is de eerste stap in de richting van omdenken.
  1. In stap één maak je van een probleem een feit.
  2. In stap twee maak je van een feit een mogelijkheid.

Van probleem naar feit naar mogelijkheid

De eerste stap ontrafelt het probleem tot feiten. Wat het zou moeten zijn leg je af en wat het is hou je over. Het probleem is feit
Bron: Cover boekBron: Cover boek
geworden. De kale feiten onderzoek je en je kijkt wat je daar mee kunt doen. Je gaat van feit naar mogelijkheid. Het klinkt eenvoudig, maar het proces kan gepaard gaan met weerstand en pijn. Het vraagt geduld, volharding en vertrouwen. Omdenken is een techniek die je je door oefening eigen kunt maken. Volhouden dus, doorbijten, als je een om-denker wilt worden. Het resultaat is de moeite waard.

Huh?!

  • Titel: Ja-maar … huh?!
  • Auteur: Bertold Gunster
  • Uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers B.V. Utrecht
  • 2008
  • ISBN: 978 90 229 9404 7

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Cover boek
  • Ja-maar huh?!
  • Afbeelding bron 1: Cover boek

Reageer op het artikel "Omdenken – op weg naar persoonlijke verandering"

Infoteur: Piejet
Laatste update: December 2016
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Special: Omdenken
Schrijf mee!