InfoNu.nl > Educatie en School > Huiswerk > Hoe maak je een goede samenvatting

Hoe maak je een goede samenvatting

Hoe maak je een goede samenvatting Samenvattingen maken is meestal niet het meest geliefde klusje, maar toch is het erg nuttig, vooral als je studeert. Samenvattingen zijn een geheugensteuntje. Zo hoef je niet alle leerstof nog eens door te lezen, maar kan je alle belangrijke punten nog eens teruglezen in je samenvatting. Maar als je dit wilt gebruiken is het wel belangrijk dat je een goede samenvatting kunt maken. Hoe doe je dat? Een goede samenvatting maak je in verschillende fases.

Fase 1: Lees de tekst eerst goed door

Het is belangrijk om de tekst eerst een keer goed door te lezen zonder aan je samenvatting te denken. Hierdoor dringt alles goed tot je door en weet je precies waar de tekst over gaat. Het gevaar bij gelijk beginnen met het samenvatten is dat je alleen de hoofdpunten gaat zoeken, en de rest je ontgaat. Bovendien weet je nog niet precies waar je naar moet zoeken omdat je niet precies weer waar de tekst over gaat en wat je hieruit moet leren. Hierdoor kan je belangrijke informatie in de tekst missen en kan er een verkeerde of onvolledige inhoud in je samenvatting komen.

De hele tekst lezen is bij een artikel vaak niet zo´n probleem, maar bij een boek wordt dat wat moeilijker. Je bent dan bij het laatste hoofdstuk alweer vergeten wat er in het eerste hoofdstuk stond. Kies er daarom bij grote teksten voor om het in delen te lezen en samen te vatten. Bijvoorbeeld per hoofdstuk of paragraaf.

Fase 2: Bewerk de tekst

Nadat je de tekst hebt gelezen ga je de tekst bewerken. Dit is een voorbereiding voor het schrijven van je samenvatting. Je kunt hierbij het beste een markeerstift gebruiken in een kleur die voor jou het meeste opvalt. Hierdoor kan je in een oogopslag zien waar de belangrijkste zinnen zijn als je de samenvatting gaat schrijven.

Bij het bewerken ga je opzoek naar de belangrijkste zinnen of delen van de tekst. Zoek vooral naar zinnen die de alinea samenvatten. Deze staan meestal aan het begin of het eind van een alinea. Maak de samenvatting echter niet te beknopt. Zorg wel dat alle belangrijke informatie in de samenvatting komt.

Er zijn een aantal dingen die je niet in een samenvatting hoeft te zetten. Een inleiding bevat meestal geen belangrijke informatie, of de informatie komt terug in de tekst. Kijk dus wel even of de alinea iets toevoegt, maar vat de inhoud niet samen als dat niet nodig is. Ook de conclusie hoeft meestal niet in een samenvatting. Een conclusie bevat meestal een samenvatting van de tekst en wat aanbevelingen van de auteur. Dit is geen belangrijke informatie en kan dus ook buiten de samenvatting gehouden. Ook in de tekst staan vaak overbodige dingen zoals voorbeelden en anekdotes. Zorg dat deze niet in de samenvatting komen.

Fase 3: Schrijf de samenvatting

Zodra je je de hele tekst hebt bewerkt en je zeker weet dat je alle nuttige en belangrijke informatie er uit hebt gehaald kan je beginnen met het schrijven van de samenvatting. Dit is eigenlijk het makkelijkste gedeelte van het hele proces. Je maakt een verhaaltje van de delen tekst die je gemarkeerd hebt. Zorg er wel voor dat het en logisch verhaal wordt dat je later ook nog snapt. Neem dus niet alleen klakkeloos de gemarkeerde tekst over.

Fase 4: Corrigeer de samenvatting

Je samenvatting staat nu op papier, maar is waarschijnlijk nog niet helemaal af. Lees hem dus goed door en kijk er kritisch naar. Is het verhaal logisch? Begrijp je het volgende week ook nog en staat alles er echt in. Vooral op deze punten moet je de samenvatting beoordelen. Maak aantekeningen met verbeterpunten en herschrijf de samenvatting vervolgens. Lees hem vervolgens nog eens door. Kan je geen verbeterpunten meer bedenken, dan is je samenvatting af. Je hebt nu een goed verhaal dat de hele stof weer bij je naar boven kan halen. Zodra je je tentamen hebt, haal je de samenvatting tevoorschijn en kan je je goed voorbereiden zonder de hele leerstof nog eens door te worstelen.
© 2007 - 2017 Parisgirl, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Stappenplan om te studerenTentamens, examens, proefwerken en overhoringen. Niet voor iedereen is het even makkelijk om te leren, daarom is hier ee…
Samenvatten: hoe doe je dat?Samenvatten: hoe doe je dat?Een samenvatting kan in allerlei gevallen handig zijn. Het kan een manier zijn om met de leerstof bezig te zijn, of om v…
Leer hoe je het beste kan lerenLeer hoe je het beste kan lerenHeb je moeite met leren? Ben je opzoek naar een betere manier om te leren? In dit artikel leg ik een aantal leermethodes…
Hoe maak je een geleide samenvatting?Voor het examen Nederlands moeten leerlingen van middelbare scholen een samenvatting maken. Dit is de geleide samenvatti…
Hoe maak ik een goede samenvatting?Hoe maak ik een goede samenvatting?Een goede samenvatting laat zien dat je de tekst goed hebt begrepen en dat je het duidelijk aan je lezers kan communicer…

Reageer op het artikel "Hoe maak je een goede samenvatting"

Reacties

Boaz, 18-03-2017 20:43 #14
Super handig! Bedankt.

Amber, 03-05-2016 21:33 #13
Begint een samenvatting met een inleiding en zoja wat moet daar in staan? Reactie infoteur, 22-02-2017
Nee, over het algemeen heeft een samenvatting geen inleiding. Je kunt misschien wel de belangrijkste zin uit de inleiding halen en in je samenvatting zetten. Dat is meestal de zin die beschrijft waar de tekst over gaat. Dit hangt helemaal af van de tekst die je gaat samenvatten.

Erva, 27-04-2016 16:33 #12
Ik had het nooit kunnen begrijpen als iemand het uitlegde maar jullie site is gewoon perfect en ik snap het nu dankjewel.

Kara Faruk, 23-10-2013 12:59 #11
Ik vind het een heel goede oplossing om een perfecte samenvatting te maken, het is ook een nuttige site.

Iris, 21-06-2012 13:08 #10
Geweldige uitleg, wij hebben proefwerkweek en je moet bij Nederlands ook een samenvatting schrijven. Dankzij jullie snap ik het.

Merlyn, 10-05-2012 02:41 #9
Ik vind het wel raar. Bij ons in Suriname moeten de leerlingen van de 4e klas mulo (mavo)ook samenvatting maken.Opzich geen probleem, het ziet er vrijwel makkelijk uit. Maar op de leraren opleiding wordt samenvatting heel anders uitgelegd. Daar moeten wij het belangrijkste uit de tekst met andere woorden weergeven. Raar hoor. Maar hartelijk bedankt voor jou uitleg. Neem het over voor mijn studenten.

Martijn, 01-05-2012 14:29 #8
Bedankt, voor deze uitleg ik heb binnenkort mijn Examen van Nederlands en hierbij moet ik ook een samenvatting maken dit geeft mij nu een goed inzicht over hoe ik een samenvatting moet maken.

Vincent, 27-02-2012 18:43 #7
Bedankt, dankzij deze uitleg hoe je een samenvatting kunt maken heb ik een 10 gehaald op me proefwerk van Nederlands!

Boy, 31-01-2012 09:32 #6
Deze tekst heeft me best goed geholpen bij het voor bereiden van de tentamen week,
bedankt!

Medina, 10-01-2012 14:31 #5
Heel netjes en goed uitgelegd. Respect hiervoor, ik ben zelf een pro in samenvattingen maken. en heb een vriendin geholpen omdat ze maar niet begreep hoe het moest, heb haar dit laten lezen als extratje en ze vond super goed uitgelegd, bedankt namens ons!

Randy, 01-12-2010 09:08 #4
Ik vond het vroeger heel moeilijk om te onthouden.maar door samenvating lukt het rustig en dat vind ik best wel handig.nu haal ik wel gemiddeld een voldoende dankzij een kort samenvatting.
Dankjewel:-) Reactie infoteur, 02-12-2010
Bedankt voor je reactie. Dat is erg leuk om te horen!

Pascal, 05-04-2010 11:54 #3
Een samenvatting is wel makkelijker leren, maar het kost wel veel tijd:-p.
Maar wel goed uitgelegd, eerst snapte ik er helemaal niks van maar nu wel:-) Reactie infoteur, 05-04-2010
Het kost inderdaad wel aardig wat tijd om een samenvatting te maken, maar meestal leer je de stof al aardig goed door het samenvatting. Dat scheelt je tijd om te leren, en waarschijnlijk kom je dan qua tijd en cijfer beter uit ;-).

Jack, 03-01-2010 18:38 #2
Het is wel beter dat je een voorbeeld aan de uitleg had toegevoegd inderdaad. Maar alsnog is het een hele goede uitleg bedankt :). Reactie infoteur, 02-12-2010
Ik zal kijken of ik in de toekomst dit artikel kan aanpassen en er een voorbeeld in kan zetten!

Deshney, 08-12-2008 19:49 #1
Ik moet zeggen dat ik deze samenvatting (uitleg) best goed gemaakt vindt er wordt goed uitgelegd wat de bedoeling is en hoe je het moet uitvoeren wat ik alleen niet snap is waarom staat er geen voorbeeld in van een tekst? Reactie infoteur, 11-12-2008
Ik denk dat een voorbeeld in deze niet nuttig zal zijn. Aan een samenvatting alleen als voorbeeld heb je niet veel. Om het hele proces ook in voorbeeld te laten zien, wordt denk ik ietswat onoverzichtelijk.

Infoteur: Parisgirl
Gepubliceerd: 10-12-2007
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Huiswerk
Reacties: 14
Schrijf mee!