InfoNu.nl > Educatie en School > Examen > Examenstress, hoe pak je het aan?

Examenstress, hoe pak je het aan?

Examenstress, hoe pak je het aan? Ga je dit jaar examen doen en ben je zenuwachtig, heb je slaapproblemen, stress, trillende handen, ben je onrustig en prikkelbaar? Bang voor een black-out of een paniek aanval tijdens je examen? Lees hier alle tips om zonder examenstress je examen in te gaan!

Herhalen van stof van vorige jaren

Wat erg belangrijk is, is dat je de stof van de afgelopen jaar wanneer je HAVO doet, of de afgelopen jaren wanneer je VWO doet nog eens goed doorneemt en probeert te leren. In je examenjaar zul je veel herhaling krijgen van deze stof en deze stof is en blijft dit jaar belangrijk op je examens.

Examenbundels

Het is vaak erg handig om van elk van die je hebt een examenbundel aan te schaffen. Dit hoeft niet per se een examenbundel van dit jaar te zijn, vaak is een examenbundel van vorig jaar ook goed. Overleg dit eerst met je leraar! Vaak kan je deze examenbundels kopen wanneer je ook je schoolboeken koopt, maar ook via Marktplaats of een andere tweedehands site kun je deze boeken vinden voor erg weinig geld.

Samengevat

Ook de boeken ‘Samengevat’ zijn erg handig. De Samengevat boeken horen bij de Examenbundels, ze sluiten erg goed op elkaar aan zodat je precies weet wat je moet kunnen en wat je moet leren voor je examen. Ook deze boeken zijn vaak voor een prikkie te kopen via een tweedehands site, of misschien heeft je broer/zus of een vriend/vriendin die al geslaagd is er nog één liggen.

Examentraining op school

Vaak geven scholen examentraining aan leerlingen die dit nodig hebben. Zo heb je bijvoorbeeld een examentraining Engels, waarin je een paar uur achter elkaar teksten krijgt en uitleg. Ook moet je alle signaalwoorden en de woordenlijst die achterin de examenbundel staan goed kennen, zo ben je extra goed voorbereid en ga je fluitend je examen Engels in. Dit geld ook voor andere talen.

Examentraining buiten je school

Vaak geven hoge scholen en universiteiten ook examentrainingen. Deze zijn vaak best prijzig, maar dan heb je er ook wat voor terug. Je krijgt hele goede begeleiding door studenten en leraren die écht veel verstand van het vak hebben. Je krijgt individuele begeleiding en je kunt al je vragen kwijt. Ook kan je vaak veel aantekeningen maken, die je later vlak voor je je examen hebt nog eens even goed door kunt kijken, zo vergeet je niets.

Paniek of een Black-out

Ookal heb je nog zo goed geleerd en weet je alles van het vak waar je examen in moet doen, toch kun je in paniek raken of een black-out krijgen als je één vraag niet weet. Wat je dan moet doen: blijf rustig, kijk even naar buiten en adem even diep in en uit. Ga daarna verder met de volgende vraag en laat de vraag die je niet weet even met rust. Wat eventueel kan helpen zijn rustgevende middelen, zoals Passiflora Rustgevend. Op het einde van je examen kijk je nog even alle vragen door en probeer je toch een antwoord te bedenken. Niet geschoten is altijd mis, dus vul altijd íéts in.
Veel succes met je examen!

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Examenstress, hoe pak je het aan?"

Infoteur: Dazzeltje
Laatste update: 14-01-2012
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Examen
Schrijf mee!