InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Zakelijke brief Nederlands - voorbeeld

Zakelijke brief Nederlands - voorbeeld

Zakelijke brief Nederlands - voorbeeld Een goede zakelijke of formele brief schrijven in het Nederlands. Wat is een zakelijke brief en hoe stel je er een op? Advies over de inhoud, opbouw, opmaak en indeling van een Nederlandse zakelijke brief. Een voorbeeld bij het adres, datum, onderwerp, aanhef, tekst, afsluiting en ondertekening bij het schrijven van een formele of zakelijke brief Nederlands.

Een zakelijke brief schrijven

Een zakelijke brief in het Nederlands schrijft men om zakelijke relaties te onderhouden en te initiëren. Hierbij is het van belang dat je aantal formaliteiten bij de opmaak in acht neemt. Niet alleen bij de inhoud en of zakelijk taalgebruik, maar ook bij de opbouw en de indeling zijn enige zaken van belang. Hier kun je vinden hoe je een goede zakelijke brief of formele brief opstelt.

Juist op zoek naar een persoonlijke brief? Of geïnteresseerd in het schrijven van goede brieven in het Engels?

Standaard onderdelen van een zakelijke brief Nederlands

Een aantal zaken zijn onmisbaar bij het schrijven van een goede zakelijke brief. Hier kun je per onderdeel uitleg en een voorbeeld vinden.

Adres

In een zakelijk brief vermeld je zowel je eigen adres als het adres van de geadresseerde.

Eigen Adres

Links bovenaan in de brief. Vaak wordt hier ook de naam van het bedrijf en het bezoek adres bij vermeld. Je kunt er ook voor kiezen om je bedrijfslogo in te voegen. Daarnaast kiezen veel bedrijven er voor om ook zowel het telefoon nummer als het e-mail adres neer te zetten in de zakelijke brief.

Voorbeeld eigen adres in een zakelijke brief

Particulier:
Warren Buffet
Briefplein 11
5555 AH Amsterdam
Telefoon: 0658983
E-mail: persoon@hotmail.com

Als je alleen uit naam van het bedrijf schrijft komt in plaats van je eigen naam de bedrijfsnaam bovenaan te staan.

Adres van de geadresseerde

In een zakelijke brief komt het adres van de geadresseerde na de Datum (volgt hierna) en je eigen adres aan de linkerzijde. Het adres op de envelop is gelijk aan die in de brief.

Voorbeeld adres van de geadresseerde in zakelijke brief

Naam van bedrijf of organisatie:
Afdeling:
T.a.v. de heer Harry Geldwolf
Zakenstraat 55
AH 5555 Amsterdam
The Netherlands

Wanneer het alleen aan een particulier is voldoen de naam adres en postcode.

Datum

In tegenstelling tot in andere landen wordt in Nederland vaak nog zowel de datum als de plaats genoteerd. Schrijf het altijd voluit.

Voorbeeld datum

  • Amsterdam, 23 november 2011

Onderwerp / Betreft

Hier leg je 2 of 3 woorden uit wat het onderwerp van de brief is.

Voorbeeld onderwerp:

  • Betreft: levering van uw bestelling

Aanhef

Wanneer je de naam van de geadresseerde weet dan dien je deze te gebruiken. In bijzonder formele brieven wordt soms nog Weledelgeleerde maar dit is nu zeer zeldzaam. In vrijwel alle gevallen is Geachte de norm. Als je de naam weet schrijf deze dan altijd zo volledig mogelijk uit met inbegrip van titels en dergelijke.

Voorbeeld aanhef

Geachte heer De Boer,
Geachte mevrouw De Vries,
Geachte mevrouw,
Geachte heer, mevrouw, (in het geval geslacht niet bekend is)
Geachte heer / mijnheer / meneer,
Geachte directie,
Geachte professor Bruinsma,

Tekst en Inhoud

In de eerste alinea geef je aan wat de reden tot schrijven is en waar je het over zult hebben. In de eerste alinea behoor je nooit te beginnen met ik of wij. In de volgende alinea's schrijf je over wat je hebt aangekondigd in de eerste alinea. Vervolgens sluit je de brief af in de laatste alinea. Waneer je in de naam van een bedrijf spreekt, is het aan te raden om de bedrijfsnaam of wij te gebruiken. Schrijf relatief korte maar duidelijke zinnen. Blijf altijd beleefd en schat de zakenrelatie goed in.

Openingszinnen - voorbeelden

Naar aanleiding van uw brief ......, wij
In reactie op..., wij
Bedankt voor uw brief van 8 maart.
Tot ons grote genoegen kunnen wij u meedelen dat...

Afsluiting

Een aantal standaardzinnen voor een goede afsluiting van een zakelijke brief. Bij het afsluiten wil je bijvoorbeeld duidelijk maken dat indien gewenst de geadresseerde contact met je kan opnemen. Of je maakt nog eens duidelijk wat je precies verwacht van de ontvanger.

  • We hopen spoedig uw antwoord te ontvangen,
  • We zien uw beslissing met belangstelling tegemoet,
  • Bedankt voor uw tijd en uw aandacht,
  • We hopen dergelijke vergissingen in de toekomst te voorkomen,
  • Nogmaals bedankt,
  • Mocht uw meer informatie nodig hebben dan bent u welkom om contact op te nemen,
  • We kijken er naar uit om zaken met u / uw bedrijf te doen,

Ondertekening

Meest voorkomende slotgroeten zijn:
  • Hoogachtend,
  • Met vriendelijke groeten,

Verder
  • Namens organisatie of bedrijf,
  • Eigen Naam
  • (eventueel de functie)
  • Handtekening

Lees verder

© 2011 - 2017 Euromark, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aanhef en afsluiting van een Engelse briefHoe moet je een Engelse brief afsluiten en wat is een geschikte aanhef? Hier vind je uitleg bij de afsluiting en aanhef…
Aanhef en afsluiting Nederlandse briefAanhef en afsluiting van een Nederlandse brief voor zowel een zakelijke / formele brief als voor een persoonlijke / info…
Engelse e-mail voorbeeld - Zakelijk of PersoonlijkEngelse e-mail voorbeeld - Zakelijk of PersoonlijkHoe schrijf je een goede Engelse zakelijke e-mail? En hoe een persoonlijke of informele email? Hier advies bij het opste…
Een persoonlijke brief schrijven in het DuitsEen persoonlijke brief schrijven in het DuitsVoor school hoef je niet alleen zakelijke brieven voor Duits te schrijven, maar ook persoonlijke brieven. Ondanks dat he…
Zakelijke e-mail schrijven - voorbeeldenZakelijke e-mail schrijven - voorbeeldenHoe schrijft u een goede zakelijke of formele e-mail? Hier advies en voorbeelden van correcte zakelijke e-mails volgens…

Reageer op het artikel "Zakelijke brief Nederlands - voorbeeld"

Reacties

Pmpaul (infoteur), 25-08-2015 09:07 #4
Onder aanhef staat ONJUIST Geachte mevrouw de Vries. Dit moet zijn Geachte mevrouw De Vries. Uitsluitend als er al voorletter staat (hoofdletter) is het voorvoegsel de, Mevrouw J. de Vries. Zelf ontvang ik vaak brieven met een aanhef die niet correct is Geachte heer aan het (mijn voorvoegsels) moet zijn Geachte heer Aan het. Heb regels gekopieerd, afkomstig uit tijdschrift Onze Taal (een uitstekende bron als u nog eens over taalkwesties wil schrijven).

Met groet,

Paul.

R. S. T., 02-07-2014 11:05 #3
Goedemorgen,

ik heb altijd geleerd dat als je de aanhef eindigt met een komma (Geachte heer De Vries, ) dat je dan de eerste zin begint met een kleine letter (naar aanleiding van…) ipv met een hoofdletter (Naar aanleiding van).
Zo ook aan het eind, als de laatste zin eindigt met een komma, dat de slotgroet dan begint met een kleine letter (met vriendelijke groet, hoogachtend) ipv hoofdletter.
Nu ben ik inmiddels 47 jaar en heb dat geleerd toen ik een jaar of twintig was dus misschien zijn de regels inmiddels veranderd.

Graag hoor ik van u,

vriendelijke groet,

Ash, 16-02-2014 17:19 #2
Moet de datum onder de afzender of onder de ontvanger?

Nicole, 20-05-2013 12:22 #1
Heel bijzonder dat je volgens jullie mag afsluiten met
Met vriendelijke groeten… dit is volgens mij niet correct… dit zou moeten zijn
Met vriedelijke groet.

Mij is bij Schoevers geleerd dat je alleen groeten mag schrijven bij bekende, vrienden ed maar zeker niet zakelijk… tis maar gezegd ;)

Infoteur: Euromark
Laatste update: 13-05-2017
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!