Zakelijke brief Nederlands - voorbeeld
Een goede zakelijke of formele brief schrijven in het Nederlands. Wat is een zakelijke brief en hoe stel je er een op? Advies over de inhoud, opbouw, opmaak en indeling van een Nederlandse zakelijke brief. Een voorbeeld bij het adres, datum, onderwerp, aanhef, tekst, afsluiting en ondertekening bij het schrijven van een formele of zakelijke brief Nederlands.
Een zakelijke brief schrijven
Een zakelijke brief in het Nederlands schrijft men om zakelijke relaties te onderhouden en te initiëren. Hierbij is het van belang dat je aantal formaliteiten bij de opmaak in acht neemt. Niet alleen bij de inhoud en of zakelijk taalgebruik, maar ook bij de opbouw en de indeling zijn enige zaken van belang. Hier kun je vinden hoe je een goede zakelijke brief of formele brief opstelt.
Juist op zoek naar een persoonlijke brief? Of geïnteresseerd in het schrijven van goede brieven in het Engels?
Standaard onderdelen van een zakelijke brief Nederlands
Een aantal zaken zijn onmisbaar bij het schrijven van een goede zakelijke brief. Hier kun je per onderdeel uitleg en een voorbeeld vinden.
Adres
In een zakelijk brief vermeld je zowel je eigen adres als het adres van de geadresseerde.
Eigen Adres
Links bovenaan in de brief. Vaak wordt hier ook de naam van het bedrijf en het bezoek adres bij vermeld. Je kunt er ook voor kiezen om je bedrijfslogo in te voegen. Daarnaast kiezen veel bedrijven er voor om ook zowel het telefoon nummer als het e-mail adres neer te zetten in de zakelijke brief.
Voorbeeld eigen adres in een zakelijke brief
Particulier:
Warren Buffet
Briefplein 11
5555 AH Amsterdam
Telefoon: 0658983
E-mail: persoon@hotmail.com
Als je alleen uit naam van het bedrijf schrijft komt in plaats van je eigen naam de bedrijfsnaam bovenaan te staan.
Adres van de geadresseerde
In een zakelijke brief komt het adres van de geadresseerde na de
Datum (volgt hierna) en je eigen adres aan de linkerzijde. Het adres op de envelop is gelijk aan die in de brief.
Voorbeeld adres van de geadresseerde in zakelijke brief
Naam van bedrijf of organisatie:
Afdeling:
T.a.v. de heer Harry Geldwolf
Zakenstraat 55
AH 5555 Amsterdam
The Netherlands
Wanneer het alleen aan een particulier is voldoen de naam adres en postcode.
Datum
In tegenstelling tot in andere landen wordt in Nederland vaak nog zowel de datum als de plaats genoteerd. Schrijf het altijd voluit.
Voorbeeld datum
- Amsterdam, 23 november 2011
Onderwerp / Betreft
Hier leg je 2 of 3 woorden uit wat het onderwerp van de brief is.
Voorbeeld onderwerp:
- Betreft: levering van uw bestelling
Aanhef
Wanneer je de naam van de geadresseerde weet dan dien je deze te gebruiken. In bijzonder formele brieven wordt soms nog Weledelgeleerde maar dit is nu zeer zeldzaam. In vrijwel alle gevallen is
Geachte de norm. Als je de naam weet schrijf deze dan altijd zo volledig mogelijk uit met inbegrip van titels en dergelijke.
Voorbeeld aanhef
Geachte heer De Boer,
Geachte mevrouw De Vries,
Geachte mevrouw,
Geachte heer, mevrouw, (in het geval geslacht niet bekend is)
Geachte heer / mijnheer / meneer,
Geachte directie,
Geachte professor Bruinsma,
Tekst en Inhoud
In de eerste alinea geef je aan wat de reden tot schrijven is en waar je het over zult hebben. In de eerste alinea behoor je nooit te beginnen met ik of wij. In de volgende alinea's schrijf je over wat je hebt aangekondigd in de eerste alinea. Vervolgens sluit je de brief af in de laatste alinea. Waneer je in de naam van een bedrijf spreekt, is het aan te raden om de bedrijfsnaam of
wij te gebruiken. Schrijf relatief korte maar duidelijke zinnen. Blijf altijd beleefd en schat de zakenrelatie goed in.
Openingszinnen - voorbeelden
Naar aanleiding van uw brief ......, wij
In reactie op..., wij
Bedankt voor uw brief van 8 maart.
Tot ons grote genoegen kunnen wij u meedelen dat...
Afsluiting
Een aantal standaardzinnen voor een goede afsluiting van een zakelijke brief. Bij het afsluiten wil je bijvoorbeeld duidelijk maken dat indien gewenst de geadresseerde contact met je kan opnemen. Of je maakt nog eens duidelijk wat je precies verwacht van de ontvanger.
- We hopen spoedig uw antwoord te ontvangen,
- We zien uw beslissing met belangstelling tegemoet,
- Bedankt voor uw tijd en uw aandacht,
- We hopen dergelijke vergissingen in de toekomst te voorkomen,
- Nogmaals bedankt,
- Mocht uw meer informatie nodig hebben dan bent u welkom om contact op te nemen,
- We kijken er naar uit om zaken met u / uw bedrijf te doen,
Ondertekening
Meest voorkomende slotgroeten zijn:
- Hoogachtend,
- Met vriendelijke groeten,
Verder
- Namens organisatie of bedrijf,
- Eigen Naam
- (eventueel de functie)
- Handtekening
Lees verder