InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Tekenen in de bovenbouw, schaatsers op het ijs

Tekenen in de bovenbouw, schaatsers op het ijs

Tekenen in de bovenbouw, schaatsers op het ijs Op zoek naar een creatieve opdracht voor de middenbouw of bovenbouw binnen het thema winter? Dit doorkijkje op een oud Hollands schaatsritueel geeft een fijne winterse sfeer. De kinderen leren dat een Hollands winterlandschap verschillende kenmerken heeft. Doordat er verschillende lagen op elkaar worden geplakt krijgt het werk diepte. De kinderen vergroten hun creatieve inzicht. Door de bovenste laag toe te voegen leren de kinderen kijken naar overlapping en afsnijding. De les is eenvoudig in moeilijkheidsgraad aan te passen. Deze opdracht is geschikt voor groep 6, groep 7 en groep 8.

Materialen:

  • Wit vierkant basisvel
  • Wit vierkant vel als overlegvel
  • Zwarte stroken glimmend (glacé)papier
  • Kleurpotloden
  • Lijm
  • Schaar

Werkwijze voor de leerkracht

Ieder kind krijgt twee vierkante vellen wit papier. Het ene vel wordt de basis, het andere vel wordt gebruikt als overlegvel en vormt later een kader om het tafereel. Laat de kinderen eerst een grote cirkel tekenen op een van de vierkante vellen papier. Deze knippen de kinderen uit. Het kader blijft bewaard tot de laatste stap. De uitgeknipte cirkel wordt gebruikt om schaatsers op te tekenen. De kinderen tekenen minimaal twee schaatsers. Ze kunnen hierbij voor verschillende herkenbare schaatsposities kiezen. Veel kinderen zullen voor een schaatser kiezen die een bepaalde afstand aflegt. Kunstschaatsers en schaatsers achter een stoel zijn prima alternatieven. Wanneer deze schaatsers volledig zijn getekend en ingekleurd worden ze uitgeknipt.

Op de onderste helft van het basisvel plakken de kinderen ze zwarte strook glanzend papier. Dit stelt het ijs voor. Nu wordt op de bovenste helft van het basisvel een Hollands landschap getekend. Beeldmateriaal kan hier ondersteunend bij werken. Een molen is natuurlijk erg herkenbaar, maar hoeft niet perse in de tekening te zitten om het landschap een Hollands tintje te geven.

Tot slot worden de schaatsers op de zwarte strook geplakt en wordt het kader op het basisvel geplakt.

Makkelijker en moeilijker

Deze les is gemakkelijk aan te passen op niveau door de eisen aan te passen. Bij een meer ervaren groep kunnen er eisen worden gesteld aan de anatomie van de schaatsers. Ook kan het perspectief worden aangepast. Schaatsers rijden zelden alleen maar naar rechts of links, ze benaderen je ook schuin van voren. Dit geeft weer een andere kijk op de schaatser.
Ook aan de achtergrond zijn verschillende eisen te stellen. Let wel, het gaat om een Hollands plaatje. De kinderen zullen een Hollands landschap neer moeten zetten met alle kenmerken van dien.

Tip

Gebruik voor het kadereen bord of ander cirkelvormig voorwerp. Kinderen vinden het vaak lastig om een cirkel uit de losse pols te tekenen en hebben behoefte aan een mal of vorm.

Het ijseffect kan worden versterkt door gebruik te maken van glitters. Laat de kinderen eerst met lijm wat strepen trekken en strooi hier vervolgens wat glitters overheen. Je kunt ook glitterlijm maken. Hiervoor gebruik je behangerslijm (plakplak). Neem een kleine hoeveelheid lijm en meng hier flink wat glitters door.

Stappenplan voor de leerling

  1. Neem twee vierkante witte vellen papier.
  2. Op één vel teken je een grote cirkel, gebruik hier een mal of vorm voor. Knip de cirkel uit en bewaar beide delen.
  3. Op de cirkel teken je twee schaatsers, kleur deze in en knip ze uit.
  4. Plak de zwarte strook papier op de onderste helft van het vierkante vel papier.
  5. Teken hierboven een Hollands landschap met kleurpotlood.
  6. Plak de schaatsers op de zwarte strook en plak het kader met de uitgeknipte cirkelvorm op het vierkante vel.
Gerelateerde artikelen
Handvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjesHandvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjesOp zoek naar een creatieve opdracht voor de middenbouw of bovenbouw in de donkere maanden van het jaar? Een rijtje grach…
Sven Kramer  het boek Sven van Johan BoefSven Kramer het boek Sven van Johan BoefJohan Boef schreef het boek Sven, een biografie over schaatser Sven Kramer. De titel is kort en krachtig en gaat over he…
Spoorweg van ballastbed, bielzen en railsSpoorweg van ballastbed, bielzen en railsEen spoorweg is een speciale weg die aangelegd is om treinen over te laten rijden. Omdat de wielen van een trein sterk a…
Schaatsen op natuurijsZodra het 's nacht gaat vriezen willen Nederlanders graag gaan schaatsen. In de middeleeuwen werd waarschijnlijk al gesc…
Tekenen in de bovenbouw, kuddedieren van krijtTekenen in de bovenbouw, kuddedieren van krijtOp zoek naar een tekenopdracht voor de middenbouw of bovenbouw met een niet alledaagse techniek of het gebruik van krijt…

Reageer op het artikel "Tekenen in de bovenbouw, schaatsers op het ijs"

Infoteur: Shirleyp
Laatste update: 06-08-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!