InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Handvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjes

Handvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjes

Handvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjes Op zoek naar een creatieve opdracht voor de middenbouw of bovenbouw in de donkere maanden van het jaar? Een rijtje grachtenhuisjes langs het raam is in de wintermaanden altijd een leuke aankleding voor de klas. Maar ook wanneer je lessen gaan over de Gouden Eeuw of Amsterdam past deze opdracht uitstekend in het lesprogramma. Door gebruik te maken van lichtdoorlatend papier en de producten op het raam te hangen wordt een mooi effect verkregen. De opdracht is gemakkelijk aan te passen voor de middenbouw. Deze opdracht is geschikt voor groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8. Dus zowel voor de middenbouw als voor de bovenbouw.
Deze les is zeer geschikt om te koppelen aan een geschiedenisles over de VOC of de Gouden eeuw. Laat de leerlingen voor aanvang van de opdracht beeldmateriaal zien om ze te inspireren. Denk hierbij aan grachtenhuisjes met verschillende gevels, details en versieringen.

Materialen per leerling:

  • Zwart papier
  • wit potlood
  • mesje
  • onderlegger
  • sitspapier
  • lijm
  • schaar

Werkwijze voor de leerkracht

De kinderen krijgen twee vellen zwart papier die ze met een paar paperclips aan elkaar maken. Hierop tekenen ze een grachtenhuis. Wijs de leerlingen hierbij op de kenmerken van een grachtenhuis, zoals de vorm van de gevel, de kleine ramen en de versieringen aan de gevel. Symmetrie kan ook een eis zijn die verwerkt kan worden in de opdracht. Laat de kinderen vooral bij de ramen goed kijken of zij de tussenspijlen dubbel hebben getekend. Vervolgens gaan de kinderen met een mesje alle onderdelen uit het huisje snijden. Ze moeten hierbij goed opletten dat beide blaadjes recht op elkaar liggen. Wanneer alle losse onderdelen uitgesneden zijn wordt er tussen de twee vellen sitspapier geplakt. De kinderen kunnen met een wit potlood aan beide zijden van het huisje nog enkele kleine details tekenen. Door de huisjes op het raam de plakken val het licht mooi door het sitspapier en worden beide zijden van het werkstuk goed benut.

Makkelijker en moeilijker

Wanneer de kinderen te jong zijn om met een mesje te werken, kunnen de ramen en details van het grachtenhuisje ook met een prikpen worden uitgeprikt. Dit kost wel iets meer tijd en geeft een minder strak eindresultaat. De moeilijkheidsgraad van de opdracht is gemakkelijk aan te passen door minder of meer eisen te stellen aan de versieringen van het huisje. Leerlingen uit de bovenbouw kunnen naast ramen en deuren ook jaartallen en kleine versieringen aanbrengen aan het grachtenhuisje.

Tip

Tijdens de sinterklaas of kersttijd kunnen er figuren boven op de huisjes worden geplakt voor een sfeereffect. Ook een laagje watjes op de toppen van de daken geeft een mooie winterse uitstraling.

Stappenplan voor de leerling

  1. Pak twee zwarte vellen papier en maak deze goed aan elkaar vast met een paar paperclips.
  2. Teken een grachtenhuis op het vel papier.
  3. Snij de losse onderdelen uit het grachtenhuis. Let erop dat je door beide blaadjes snijdt.
  4. Plak verschillende kleuren sitspapier tussen de twee vellen papier.
  5. Versier je grachtenhuis aan beide zijden met een wit potlood.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Handvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjes"

Infoteur: Shirleyp
Laatste update: 06-08-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!