InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Handvaardigheid in de bovenbouw, kalender met feestvarkens

Handvaardigheid in de bovenbouw, kalender met feestvarkens

Handvaardigheid in de bovenbouw, kalender met feestvarkens Het maken van een kalender is een leuke opdracht voor het begin van het schooljaar. Deze versie van de kalender heeft feestvarkens als hoofdthema. De opdracht is gemakkelijk aan te passen voor de verschillende niveaus.

Materialen:

  • Een vel papier (A4)
  • Roze papier (A5)
  • Verschillende kleuren papier
  • Mal van het varkenshoofdje
  • Potlood
  • Lijm
  • Schaar

Werkwijze voor de leerkracht

De kinderen krijgen allemaal een basisvel papier. Hierop gaan zij een roze varken maken. Hiervoor kunnen ze een van de mallen gebruiken. Deze trekken ze om op roze papier. De neus en de oren kunnen ze zelf uit lichtroze papier knippen en op de goede plek plakken. De ogen kunnen worden gemaakt van papier of met zwarte stift worden ingetekend.

Nu moet het varkentje nog worden versierd. Denk hierbij aan een stropdas of ketting en een kleurige feestmuts. Ook oorbellen of een zonnebril misstaan het feestvarken niet. Het achtergrondpapier kan ook worden versierd met confetti, slingers en vlaggen.

Omdat het hier om een kalender gaat, is het belangrijk om de naam en de datum goed zichtbaar te hebben. De kinderen maken zelf hun naam en hun geboortedatum. Ze schrijven in sierletters hun naam en geboortedatum op en knippen deze netjes uit. Laat de kinderen een duidelijke plaats kiezen om deze letters op te plakken.

Makkelijker en moeilijker

Wanneer de kinderen al wat verder zijn,hebben ze geen mal meer nodig. Ze kunnen zelf een feestvarken ontwerpen. Hierbij kunnen ze bijvoorbeeld ook een lijf maken. Laat de kinderen wel eerst een schets op een blaadje maken, voor ze gaan knippen.
Wanneer de kinderen het lastig vinden om de letters en cijfers van hun naam en geboortedatum te maken, kunnen deze ook worden uitgeprint.
De moeilijkheidsgraad van de opdracht is de verhogen door meer eisen aan het werk te stellen. Laat de kinderen bijvoorbeeld diepte creëren en niet alleen op het platte vlak werken.

Tip

Met lint, glitters en bijzondere gekleurde blaadjes krijgt het varken een feestelijke uitstraling. Deze materialen zijn te koop bij winkels zoals de 'Action'.
Laat de kinderen zelf confetti maken met restjes papier en een perforator. Hiermee kunnen ze hun werkje versieren.
Leer de kinderen met hun schaar linten te krullen, zo krijgen ze een leuk 3D-effect in hun werk.

Stappenplan voor de leerling

  1. Pak een basisvel en een kleiner roze vel.
  2. Trek een mal om op het roze papier en knip deze netjes uit.
  3. Maak van lichtroze papier een neus en oren en plak deze op.
  4. Plak je varkentje nu op het basisvel en ga hem versieren. Denk aan een muts, een zonnebril, een stropdas, etc.
  5. Teken nu in mooie letters en cijfers je naam en geboortedatum op gekleurd papier.
  6. Knip deze uit en plak ze op een duidelijk zichtbare plek op je papier.
Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van de kalenderDe kalender heeft alles te maken met astronomie. Een jaar is precies de tijd die de aarde nodig heeft om rond de zon te…
Krasloten: de December KalenderKrasloten: de December KalenderDe December Kalender van krasloten is een kraslot waar je 31 dagen lang plezier van hebt. Dit grote kraslot, dat je voor…
Handvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjesHandvaardigheid in de bovenbouw, grachtenhuisjesEen rijtje grachtenhuisjes langs het raam is in de wintermaanden altijd een leuke aankleding voor de klas. Door gebruik…
Het belang van de Chinese dierenriemHet belang van de Chinese dierenriemDe mythologie maakt blijvend deel uit van de oude Chinese cultuur en dat voor reeds meer dan 5000 jaar. Dat er ook een C…
Jezus' echte verjaardagJezus' echte verjaardagDe vroege christenen besloten om het heidense Yule feest om te dopen tot het feest van Jezus' geboorte: kerstfeest. Zijn…

Reageer op het artikel "Handvaardigheid in de bovenbouw, kalender met feestvarkens"

Infoteur: Shirleyp
Gepubliceerd: 24-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!