InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Handvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststal

Handvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststal

Handvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststal Deze moderne versie van de kerstal is een mooie aankleding voor het klaslokaal. Door met verschillende soorten papier te werken, krijgt de ouderwetse kerststal een moderne uitstraling. De les is gemakkelijk aan te passen naar niveau. Deze les is geschikt voor groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8.

Materialen:

  • Zwart papier
  • Verschillende soorten en kleuren papier
  • Schaar (kartelschaar)
  • Lijm
  • Voorbeeld of mal

Werkwijze voor de leerkracht

De traditionele kerststal is natuurlijk vrij ouderwets. De leerlingen kunnen er vast een moderne versie van maken met veel 'blingbling'.

De kinderen pakken een zwart vel papier, deze wordt gebruikt als basis. Op verschillende kleuren papier tekenen zij de basis van de kerstal. Deze bestaat uit een middenstuk, twee zijtorens en een toren in het midden. De overige versieringen kunnen door de kinderen worden bepaald. Het gezinnetje is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel van de kerststal, maar de kinderen kunnen hier zelf vorm aan geven. Wanneer al deze elementen zijn uitgeknipt worden ze gerangschikt en op het grote zwarte vel papier geplakt. Kleine details en versieringen worden op het laatst aangebracht. Zie het kopje 'tips' voor aanvullende ideeën.

Makkelijker en moeilijker

Wanneer de groep minder vaardig is in het zelf maken van figuren kan er ook met mallen worden gewerkt. Afhankelijk van het niveau van de groep wordt bepaald hoeveel onderdelen van de kerststal er uit een mal gemaakt worden. Kinderen met een grote creativiteit laten we zo vrij mogelijk met deze opdracht.

Tip

Bij winkels zoals de 'Action' zijn verschillende soorten papier verkrijgbaar. Rond de kersttijd is er zelfs holografisch papier verkrijgbaar met kerstprint.
Glitters geven de kerststal een luxe uitstraling. Laat de kinderen lijm aanbrengen op de plaatsen waar de glitters moeten komen en strooi deze er overheen. Glitterlijm is duurder in gebruik, maar werkt wel netter.

Stappenplan voor de leerling

  1. Neem een zwart vel papier, dit is je basisvel.
  2. Teken op verschillende soorten papier de verschillende onderdelen van het kerststalletje. Je mag het voorbeeld gebruiken, maar ook je eigen fantasie is goed.
  3. Leg alle onderdelen van de kerststal op het zwarte vel en plak ze vast.
  4. Versier nu met glitters en kleine stukjes papier je kerststal.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Handvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststal"

Infoteur: Shirleyp
Gepubliceerd: 25-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!