InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Handvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststal

Handvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststal

Handvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststal Op zoek naar een eenvoudige creatieve opdracht met als thema kerst? Deze moderne versie van de kerststal is een mooie aankleding voor het klaslokaal en veel kinderen vinden het leuk om er aan te werken. Door met verschillende soorten papier en vormen te werken, krijgt de ouderwetse kerststal een moderne uitstraling. Deze moderne kerststal is geïnspireerd op de kerststalletjes in Krakau, Polen. De les is makkelijk aan te passen naar niveau en daarom geschikt voor zowel de middenbouw als de bovenbouw. Deze les is geschikt voor groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8. Geschikt voor de middenbouw en de bovenbouw.

Deze les is geïnspireerd op de bekende kerststalletjes uit Krakau, Polen. Deze kerststalletjes staan bekend om hun kleur en uitgesproken vormen en versieringen. De kerststallen hebben smalle torens, zijn symmetrisch opgebouwd en zijn rijkelijk versierd. Afbeeldingen van deze Krakause kerststallen zijn dan ook zeer geschikt om als beeldmateriaal te gebruiken bij de instructie van deze les. Wellicht heeft een leerling ze al eens in het echt mogen bewonderen?

Materialen

  • Zwart papier
  • Verschillende soorten en kleuren papier
  • Schaar (kartelschaar)
  • Lijm
  • Voorbeeld of mal

Werkwijze voor de leerkracht

De traditionele kerststal is natuurlijk vrij ouderwets. De leerlingen kunnen er vast een moderne versie van maken met veel 'blingbling'.

De kinderen pakken een zwart vel papier, deze wordt gebruikt als basis. Op verschillende kleuren papier tekenen zij de basis van de kerstal. Deze bestaat uit een middenstuk, twee zijtorens en een toren in het midden. De overige versieringen kunnen door de kinderen worden bepaald. Het gezinnetje is natuurlijk wel een belangrijk onderdeel van de kerststal, maar de kinderen kunnen hier zelf vorm aan geven. Wanneer al deze elementen zijn uitgeknipt worden ze gerangschikt en op het grote zwarte vel papier geplakt. Kleine details en versieringen worden op het laatst aangebracht. Zie het kopje 'tips' voor aanvullende ideeën.

Makkelijker en moeilijker

Wanneer de groep minder vaardig is in het zelf maken van figuren kan er ook met mallen worden gewerkt. Afhankelijk van het niveau van de groep wordt bepaald hoeveel onderdelen van de kerststal er uit een mal gemaakt worden. Kinderen met een grote creativiteit laten we zo vrij mogelijk met deze opdracht.

Tip

Bij winkels zoals de 'Action' zijn verschillende soorten papier verkrijgbaar. Rond de kersttijd is er zelfs holografisch papier verkrijgbaar met kerstprint.
Glitters geven de kerststal een luxe uitstraling. Laat de kinderen lijm aanbrengen op de plaatsen waar de glitters moeten komen en strooi deze er overheen. Glitterlijm is duurder in gebruik, maar werkt wel netter.

Stappenplan voor de leerling

  1. Neem een zwart vel papier, dit is je basisvel.
  2. Teken op verschillende soorten papier de verschillende onderdelen van het kerststalletje. Je mag het voorbeeld gebruiken, maar ook je eigen fantasie is goed.
  3. Leg alle onderdelen van de kerststal op het zwarte vel en plak ze vast.
  4. Versier nu met glitters en kleine stukjes papier je kerststal.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Handvaardigheid in de bovenbouw, een hippe kerststal"

Infoteur: Shirleyp
Laatste update: 06-08-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!