InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Handvaardigheid rond Sinterklaas, glas-in-lood-Piet

Handvaardigheid rond Sinterklaas, glas-in-lood-Piet

Handvaardigheid rond Sinterklaas, glas-in-lood-Piet Ook voor de bovenbouw is er rondom het thema sinterklaas veel te knutselen. De werkstukken fleuren de school op en veel kinderen vinden het leuk om praktisch bezig te zijn in deze drukke tijd. In dit artikel de uitwerking van een 'glas-in-lood-Piet'. Deze opdracht is geschikt voor groep 5, groep 6, groep 7 en groep 8.

Materialen per leerling:

  • zwart vel papier
  • wit potlood
  • afbreekmesje
  • snijmat
  • sitspapier of vliegerpapier
  • schaar
  • lijm

Werkwijze voor de leerkracht

De kinderen maken met hun witte potlood op hun zwarte vel papier een ontwerp voor de Piet. De buitenste zwarte rand (het kader) moet anderhalve tot twee centimeter dik zijn. In het midden gaan de kinderen het portret van een zwarte piet tekenen. Begin bij de schouders, de kraag, het hoofd en de muts met een veer. De lijnen moeten dubbel worden getekend (ongeveer 1 cm breed), dit vormt straks het 'lood' in het werkstuk. Het gezicht van Piet blijft een groot zwart vlak. De ogen en mond kunnen hier wel uitgeknipt worden. De Piet moet het grootste gedeelte binnen het kader opvullen. Laat de kinderen het hoofd van de Piet verbinden met dubbele lijnen met het kader, om een mooi glas in lood effect te krijgen en het 'lood' te verstevigen. Alle grote vlakken binnen de lijnen worden nu voorzien van een getekend kruis, zodat de kinderen goed kunnen zien welke vakken uitgesneden moeten worden.

Het snijden is een klusje waarbij enige voorzichtigheid geboden is. Besteed hier aandacht aan! De kinderen snijden de vakken met een kruis uit het werkje. Aan de minst mooie kant van het werkstuk plakken de kinderen verschillende kleuren sitspapier of vliegerpapier. Alle uitgesneden vakken worden nu weer opgevuld. Wanneer je het werkstuk uiteindelijk op een raam wilt hangen, kun je er voor kiezen om het loodgedeelte dubbel te laten uitsnijden. Hierbij mag het papier niet verschuiven, dus zet het vast met een paar paperclips.

Makkelijker en moeilijker

Het werkje kan eenvoudiger worden gemaakt door enkele voorbeelden of mallen te maken. De kinderen hoeven hierbij niet zelf na te denken over het tekenen van dubbele lijnen. Wanneer het snijden voor de groep te lastig is, kan het werk ook worden uitgeprikt. Het resultaat is dan minder strak.

Het werkje wordt lastiger wanneer er meer details moeten worden aangebracht in het werk. Teken een hele piet, maak Sinterklaas op zijn paard of maak een skyline van de stad op pakjesavond. Het verdubbelen van het loodgedeelte maakt het werken ook lastiger.

Tips:

  • Leg vooraf alle materialen klaar en zorg ervoor dat het sitspapier in bruikbare stukken is geknipt.
  • Geef de kinderen een korte instructie over het snijden wanneer ze dit nog niet eerder hebben gedaan. Denk aan het vasthouden van het mesje en de hoeveelheid druk die uitgeoefend moet worden. Wanneer het mesje te steil op het papier wordt gehouden, snijdt het niet.
  • Laat de kinderen eventueel even oefenen met het snijden. Rondingen zijn lastig te snijden en vergen enige oefening.

Stappenplan voor de leerling

  1. Teken aan de rand van je zwarte vel papier een rand van 2 cm dik. Teken daarna in het midden een zwarte Piet. Teken deze Piet met dubbele lijnen, het hele hoofd mag zwart blijven. Bekijk het voorbeeld goed.
  2. Zet nu een kruis in de vakken die je uit moet snijden. Laat dit controleren door je leerkracht.
  3. Leg een snijmat op je tafel en snij met een mesje de stukken met een kruis uit je zwarte vel papier.
  4. Beplak daarna aan de achterzijde je Piet met stukken sitspapier.
Gerelateerde artikelen
Zes handige websites voor SinterklaasavondHet vieren van de verjaardag van Sinterklaas gaat vaak gepaard met de nodige stress. Er moeten allerlei cadeaus en lekke…
Creatieve Sinterklaas activiteit met kinderenCreatieve Sinterklaas activiteit met kinderenAls je met kinderen gaat knutselen, is het natuurlijk leuk om een thema te geven aan de knutselactiviteit. Voor Sinterkl…
De geschiedenis van SinterklaasDe geschiedenis van SinterklaasRond half november komt sinterklaas weer in Nederland. Maar wie is die sinterklaas en waarom vieren we sinterklaas?
Sinterklaas is jarigSinterklaas is jarig5 december is het pakjesavond. Sinterklaas is weer in het land en dit wordt volop gevierd. Wat is de herkomst van Sinter…
Sinterklaas huren  Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren Sinterklaas bezoek tipsSinterklaas huren zal het Sinterklaasfeest extra leuk en spannend maken voor de kinderen. Ongeveer de helft van de Neder…

Reageer op het artikel "Handvaardigheid rond Sinterklaas, glas-in-lood-Piet"

Infoteur: Shirleyp
Laatste update: 24-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!