Een prentenboek presenteren is meer dan alleen voorlezen
Prentenboeken zijn uitermate geschikt om voor te lezen. Vooral jonge kinderen zullen hiervan erg genieten. Daarnaast vormen prentenboeken een uitstekend uitgangspunt om diverse thema‘s bespreekbaar te maken. Je kunt meer met prentenboeken, dan alleen voorlezen. Prentenboeken lenen zich goed tot het uitwerken van activiteiten, die kunnen variëren van specifieke dans- en bewegingsspelletjes, tot knutselactiviteiten.
Het presenteren van een prentenboek is meer dan alleen voorlezen.
Het presenteren van prentenboeken gebeurd vooral in de onderbouw van de basisschool. Opzettelijk wordt er hier niet gesproken van voorlezen. Het presenteren van een prentenboek is namelijk veel meer dan het letterlijk oplezen van de tekst, die in het prentenboek staat geschreven. Als leerkracht zul je namelijk niet alleen het prentenboek moeten voorlezen, maar tegelijkertijd ook de kinderen in de klas in de gaten moeten houden.
De manier waarop je het verhaal brengt zal sterk van invloed zijn op de concentratie van de kinderen. Wanneer je een prentenboek wat betreft je stemgebruik te vlak presenteert zullen de kinderen weinig tot niet gestimuleerd worden om zich echt in te leven in het verhaal. Dit zal tot gevolg hebben dat de kinderen hun concentratie niet weten vast te houden en dat zij ongeïnteresseerd om zich heen zullen gaan kijken of niet op hun stoel zullen blijven gaan zitten.
Wanneer prentenboeken goed gepresenteerd worden zullen zij tot interactie van het kind leiden. Deze interactie is kun je dus eigenlijk tot een positieve reactie beschouwen. Toch kan deze interactie tot moeilijke situaties leiden. Wanneer je een prentenboek presenteert is het namelijk niet altijd handig om op deze interactie in te gaan, omdat je zo de draad van het verhaal kwijt raakt. Wanneer het even kan, is het toch goed om wel op deze interactie in te gaan. Door deze interactie leren de kinderen van elkaar.
Stemmetjes
Een grote valkuil bij het presenteren van een prentenboek is gebruik maken van stemmetjes. Zoals eerder genoemd is het te vlak vertellen van het verhaal niet stimulerend voor de concentratie van de kinderen. Het gebruiken van te overdreven stemmetjes schrikt kinderen echter veelal af. Daarnaast forceer je met deze stemmetjes je eigen stem te veel.
Kamishibai of vertelkast
Een van de grote problemen waar je tegen aanloopt, wanneer je een prentenboek gaat presenteren is dat het moeilijk is om alle illustraties goed zichtbaar te houden voor alle kinderen. Een oplossing hiervoor kan zijn om gebruik te maken van een Kamishibai. Een Kamishisbai is een Japanse vertelkast, waarin je illustraties op A3 formaat in kunt schuiven. Ook zijn er kant en klare pakketten met vertelplaten verkrijgbaar. In dit geval staat de tekst achterop de illustratie, waardoor de kinderen de illustraties goed kunnen bekijken en de leerkracht de tekst kan lezen.
Een Kamishibai of vertelkast kun je kant en klaar bestellen via het internet, maar je kunt deze ook prima zelf maken. Wanneer je erg handig bent kun je
hier een werbeschrijving downloaden.
Enkele prentenboeken waarvan kant en klare pakketten met vertelplaten, geschikt voor de Kamishibai te koop zijn:
- Bang Mannetje
- Raf
- Ophelia
- Wij gaan op berenjacht
Leeskastje
Wanneer je een prentenboek extra levendig wilt maken kun je er voor kiezen om een eigen leeskastje te maken. Voor het maken van een leeskastje beschilder je een ladekastje (Ikea) in de kleuren die passen bij het prentenboek van je keuze. In het ladekastje stop je figuren die corresponderen met het verhaal. Met behulp van dit ladekastje kun je het verhaal tijdens het presenteren van het prentenboek nog leuker maken voor de kinderen.
Lees verder