InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Spelen met prentenboeken; maak een verteltafel

Spelen met prentenboeken; maak een verteltafel

Spelen met prentenboeken; maak een verteltafel Het voorlezen van prentenboeken is van groot belang voor peuters en kleuters. Het voorlezen van prentenboeken heeft vooral een belangrijke rol bij de sociale ontwikkeling en de taalontwikkeling. Prentenboeken zijn zeer leuk om voor te lezen en beschikken vaak over mooie prenten, maar prentenboeken lenen zich vaak ook erg goed om uit te spelen, als basis voor een lesidee of bijvoorbeeld als basis voor een verteltafel.

Wat is een verteltafel?

Een verteltafel is een didactisch hulpmiddel dat prima inzetbaar is in de kleuterklas, peuterspeelzaal of op een kinderdagverblijf. De verteltafel is een soort klein toneeltje waar een verhaal of prentenboek wordt uitgebeeld met behulp van figuren en attributen, waarmee de peuterleidster of kleuterjuf samen met de kinderen het verhaal kan naspelen. De verteltafel wordt veel gebruikt bij interactief voorlezen en helpt de woordenschat vergroten. Met behulp van de verteltafel leren kinderen hoe ze om moeten gaan met een prentenboek. Het doel van de verteltafel is het stimuleren van de taalontwikkeling. Naast het vergroten van de woordenschat is de verteltafel ook een prima middel om de beginnende geletterdheid en cognitieve en communicatieve vaardigheden verder te ontwikkelen.

Een verteltafel maken

De naam zegt het eigenlijk al voor een verteltafel heb je een tafel nodig. Toch hoeft het niet beslist een tafel te zijn. Je kunt ook deken aan een kast en zelfs een koffer wanneer je weinig ruimte over hebt in je klas. De kast, tafel, koffer etc. zal dienen als klein podiumpje voor je toneelstuk. Bekleed het podium met kleden e.d. waardoor je en mooi decor krijgt. Als achtergrond kun je kiezen voor gekopieerde platen uit het prentenboek, posters, maar ook door de kinderen gemaakte tekeningen of schilderijen die afgestemd zijn op het prentenboek. Naast een decor zorg je voor de juiste decorstukken. Denk hierbij aan een boom, huis, auto etc. en natuurlijk mogen de hoofdrolspelers niet ontbreken. Zoek hiervoor naar leuke knuffels, handpoppen en vingerpoppetjes die goed aansluiten bij het prentenboek.

Je kunt als leerkracht zelf een verteltafel maken en daarmee het verhaal uitspelen. Wanneer je het verhaal enkele keren verteld kunnen de kinderen daarna zelf aan de slag. Een andere mogelijkheid is om het prentenboek eerst diverse keren voor te lezen. Het leukste is natuurlijk dat je gebruikt maakt van diverse vormen en middelen. Denk hierbij aan:
  • Gebruik van handpop en vingerpoppetjes
  • Gebruik van vertelkastje
  • Gebruik van digibord

Na een paar keer voorlezen kun je samen met de kinderen een woordweb of ook wel woordspin genoemd maken over de inhoud van het boek. Waar gaat het boek over? Wie zijn de hoofdrolspelers, waar speelt het boek zich af. Wanneer de woordspin compleet is kun je met de leerlingen de verteltafel vorm gaan geven. Je kunt hiervoor zelf attributen meebrengen, maar geef ook de creativiteit van de kinderen de ruimte. Ontbrekende attributen kunnen vaak prima geknutseld worden en de kinderen hebben soms ideeën waar jij als leerkracht of peuterleidster nog niet bij stil gestaan had.

Welke prentenboeken zijn geschikt voor het maken van een verteltafel?

Wanneer je een verteltafel met je klas wilt gaan maken dan is de eerste stap het kiezen van een geschikt prentenboek. Kies een prentenboek met een actueel thema dat goed past bij de belevingswereld van je doelgroep. ( kleuters of peuters). Daarnaast moet je op zoek gaan naar een boek met veel herhaling, een goede structuur en een boek dat je als het ware kunt filmen. Dit wil zeggen dat als je alleen naar de illustraties zou kijken je het verhaal eigenlijk al zou moeten kunnen begrijpen.

Enkele leuke voorbeelden van geschikte prentenboeken voor een verteltafel zijn.

  • Kikker in de kou - Max Veldhuijs
  • Rikki - Guido van Genechten
  • De krekel die niet tsjirpen kon - Eric Carle
  • Woeste Willem - Ingrid en Dieter Schubert

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.leespret.com
  • www.bol.com

Reageer op het artikel "Spelen met prentenboeken; maak een verteltafel"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 31-12-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!