InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Waarvoor staat AVI in het leesonderwijs?

Waarvoor staat AVI in het leesonderwijs?

Waarvoor staat AVI in het leesonderwijs? In het onderwijs worden vaak termen gebruikt waar een ouder weinig notie van heeft. Het is niet evident om al die termen te kennen als je niet als leerkracht werkt. Zo wordt er een AVI-leesniveau op je kind geplakt en doen ze aan daarna aan niveaulezen. Het is belangrijk om te weten waarover dit gaat want op die manier kun je gerichter op zoek gaan naar boekjes op maat van uw kind en kun jij je kind tijdens het lezen ook beter begeleiden.

Wat is een AVI-niveau?

Waarvoor staat de afkorting?

AVI staat letterlijk voor Analayse van Individualiseringsvormen. Als je dit vertaalt in wat menselijker taal dan wil dit zeggen dat men bij elk kind individueel gaat kijken hoe ver het staat met het leesonderwijs. Dat gaat dan over zowel vlotheid als juistheid van het lezen. Het is dus niet alleen belangrijk dat je kind juist kan lezen, maar er moet ook een bepaalde vlotheid in zitten.

Onstaan van het systeem

Het systeem werd in 1977 ontwikkeld en in 1994 gemoderniseerd. Het voornaamste doel van dit systeem is het leesonderwijs te individualiseren en zo in te spelen op de wensen van elk kind. Met deze niveaus kunnen teksten worden ingedeeld volgens leesmoeilijkheid, maar kan er ook bepaald worden welk niveau het kind al aankan en dus mag lezen. In 2008 werd het systeem opnieuw drastisch veranderd, maar men is nog steeds niet overtuigd van de nieuwe methode. Het wordt dus nog afwachten of dit helemaal doorgevoerd wordt. In sommige scholen is dat al gebeurd, in heel wat andere nog niet.

Hoet zit het systeem precies in elkaar?

Er wordt gewerkt met negen niveaus. De moeilijkheidsgraad hangt van twee dingen af: het aantal woorden per zin en de lettergrepen per woord. Aan de hand van een ingewikkelde formule wordt de moeilijkheidsgraad bepaald. Wil je dit zelf doen met een tekst, dan kun je gebruik maken van een gratis programma via het internet. De formule zelf gaan toepassen zou een te groot werk worden. Gelukkig worden veel teksten en verhalen al gecodeerd met een niveau waardoor het niet meer nodig is dat wij dat zelf gaan onderzoeken. De niveaus worden in de plaatselijke bieb ook vaak gebruikt.

Om de kinderen te testen moeten ze een bepaalde tekst binnen een bepaalde tijd kunnen lezen en mogen ze maar een bepaald aantal fouten maken. Kinderen kunnen een B, I of F halen. Wanneer een kind B haalt dan wil dat zeggen dat dat niveau door dat kind beheerst is. Het mag dus dit niveau of een niveau hoger gaan lezen. Behaalt het kind een I dan spreken we van instructie. Dat betekent dat het niveau nog niet helemaal is beheerst, maar dat de lezer er niet meer ver van af is. Het kan zijn dat het kind nog iets te veel fouten leest of dat de tekst nog niet vlot genoeg gaat. F staat dan voor frustratie. Dit wil zeggen dat je kind dit niveau totaal nog niet onder de knie heeft. Schotel je kind dan ook geen boekjes van dit niveau voor. Zoals het woord zelf zegt, kan dit enkel maar tot frustratie leiden.

Welk niveau bereik je wanneer?

In onderstaande lijst kun je zien op welk niveau je kind in welk leerjaar/welke groep ongeveer moet zitten om mee te zijn met een gemiddelde lezer. Uiteraard kan het dat je kind voorligt op schema of dat het een stukje achterop hinkt. Zo zijn er kinderen die eerder snel leesrijp zijn, anderen komen dan weer trager op gang. Je hoeft je dus niet te frustreren als je kind niet helemaal mee lijkt te zijn. Met een regelmatige oefening binnen het juiste niveau kan je heel wat vooruitgang boeken.

AVI 1maart 1ste leerjaar/groep 3
AVI 2eind 1ste leerjaar/groep 3
AVI 3november 2de leerjaar/groep 4
AVI 4maart 2de leerjaar/groep 4
AVI 5eind 2de leerjaar/groep 4
AVI 6november 3de leerjaar/groep 5
AVI 7maart 3de leerjaar/groep 5
AVI 8eind 3de leerjaar/groep 5
AVI 9december 4de leerjaar/groep 6

Wat is niveaulezen?

Als de kinderen getest worden en als de leerkracht weet welk niveau een kind beheerst, dan kan het aan niveaulezen beginnen. Dat wil zeggen dat we de leerlingen effectief gaan laten oefenen op het niveau dat hij/zij beheerst of één niveau hoger. We maken het nooit moeilijker dan dit. Anders zou het kunnen dat je het kind afschrikt en dat ze geen zin meer hebben om te lezen. Ofwel kan je hier individueel gaan werken ofwel kun je de kinderen met hetzelfde niveau gaan groeperen. Op die manier beleven ze ook plezier aan het samen lezen van een tekst of een verhaal.

Met deze manier van werken proberen we de kinderen vooruit te helpen in het leesproces en krijgen ze nooit iets voorgeschoteld wat te moeilijk voor hen is. Dat kan wel gebeuren als je eenzelfde tekst geeft aan alle leerlingen uit je klas.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarvoor staat AVI in het leesonderwijs?"

Infoteur: Gietje711
Gepubliceerd: 23-10-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!