InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Wat houdt leerplicht in?

Wat houdt leerplicht in?

De leerplicht geldt voor kinderen van 5 jaar tot en met het einde van het schooljaar waarin het kind 16 jaar is geworden. Daarnaast geldt nog een zogenaamde kwalificatieplicht. Op grond van de leerplichtwet moeten kinderen naar school. De meeste kinderen gaan naar school vanaf het moment dat ze 4 jaar zijn geworden. Op dat momenten zijn de kinderen echter nog niet leerplichtig. Als ouder bent u verplicht om uw kind van 5 jaar of ouder in te schrijven op een school en ervoor ze zorgen dat ze ook daadwerkelijk naar school gaan. Alle kinderen die in Nederland wonen zijn leerplichtig, dat geldt ook voor asielzoekers en in principe zelfs voor illegalen.

Kinderen naar school vanaf 4 jaar

Kinderen gaan in Nederland naar school vanaf het moment dat ze 4 jaar oud zijn. De leerplicht geldt pas vanaf 5 jaar, maar het is verstandig om uw kind al op 4 jarige leeftijd te laten beginnen. Dit om te voorkomen dat ze op jonge leeftijd al een achterstand oplopen in de ontwikkeling.

Leerplicht stopt bij 16 jarige leeftijd

Een kind is niet meer leerplichtig vanaf het moment dat ze 16 jaar zijn. Het lopend schooljaar moet echter nog wel worden afgemaakt. Een kind dat 16 jaar wordt in oktober moet het schooljaar (officieel tot volgend jaar 31 juli) nog wel afmaken. Het komt er eigenlijk op neer dat uw kind 12 volledige schooljaren heeft afgemaakt.

Wat houdt kwalificatieplicht in?

Er zijn sinds 2007 verscherpte regels gekomen om een degelijke opleiding bij jongeren af te dwingen. Op het moment dat het kind school verlaat, moet hij of zij minimaal voldoen aan een kwalificatieplicht. Dit houdt in dat het kind minimaal moet beschikken over een opleiding op het niveau van havo- of vwo-niveau. In geval van een mbo opleiding moet deze minimaal op het niveau liggen van mbo-2. Een combinatie van leren en school is ook mogelijk.

Vrijstelling van school

In uitzonderingsgevallen is het mogelijk om vrijstelling te krijgen om een korte periode niet naar school te gaan. De vrijstelling moet worden aangevraagd bij de schooldirecteur. De uitzonderingen zijn niet in de wet opgenomen omdat de redenen zeer divers kunnen zijn. Er wordt vertrouwd op de deskundigheid van de schooldirectie om een juiste beslissing te nemen.

Ongeoorloofde afwezigheid van school

Op het moment dat kinderen niet op school verschijnen, wordt de Leerplichtwet overtreden. Dit zal gemeld kunnen worden aan het verzuimloket. Een leerplichtambtenaar kan nadere maatregelen nemen.

Gedeeltelijke vrijstelling voor kinderen tot 5 jaar

Het is toegestaan om uw kind, die nog geen 6 jaar is, maximaal 5 uren in de week thuis te houden. Een reden zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat een volledige schoolweek een te zware belasting is voor het kind. Een uitbreiding van nog eens vijf uur is mogelijk met toestemming van de schooldirectie.

Kinderen thuis houden om gewichtige redenen

In bepaalde gevallen is het mogelijk om kinderen thuis te houden onder schooltijd. Dit geldt bijvoorbeeld op religieuze feestdagen en een huwelijk binnen de familie. U moet in deze gevallen altijd toestemming krijgen van de schooldirectie.

Afwezigheid door ziekte

Bij ziekte van uw kind moet u de school hiervan op de hoogte stellen. Op de dag zelf moet het kind ziek gemeld worden, maar uiterlijk binnen twee dagen.
Gerelateerde artikelen
De nieuwe leerplicht: kwalificatieplichtDe nieuwe leerplicht: kwalificatieplicht‘Jij moet verder leren dan je neus lang is’. Zo klinkt de nieuwe motto voor de leerplicht. De leeftijdsgrens is verhoogd…
Dag van de LeerplichtDag van de LeerplichtTijdens de Dag van de Leerplicht wordt in Nederland stilgestaan bij het recht op onderwijs. De Dag van de Leerplicht wor…
Leerplicht in NederlandLeerplicht in NederlandIn Nederland is het verplicht dat alle kinderen goed worden opgeleid. Ze moeten worden voorbereid op de maatschappij en…
De leerplicht en LeerplichtwetIeder kind in Nederland moet van zijn 5e tot en met zijn 18e jaar naar school toe. Dit komt door de Leerplichtwet. In de…
Is schoolverzuim toegestaan?Is schoolverzuim toegestaan?Ouders hebben de neiging om de schoolvakantie te verlengen door een paar dagen voor een vakantie weg te gaan en/of een p…

Reageer op het artikel "Wat houdt leerplicht in?"

Reactie

Anoniem, 24-04-2011 16:53 #1
In Belgie is men leerplichtig van 6 tot 18 jaar. Maar sommige jongeren hebben na hun 18de levensjaar de middelbare school nog niet geheel afgewerkt en hebben nog één of enkele schooljaren te gaan voor ze hun diploma/ getuigschrift kunnen halen. Zo haalde ik mijn diploma op 20-jarige leeftijd. Zijn leerlingen die ouder dan 18 zijn dan nog leerplichtig?

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 15-03-2011
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!