InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Dag van de Leerplicht - Recht op onderwijs

Dag van de Leerplicht - Recht op onderwijs

Dag van de Leerplicht - Recht op onderwijs Tijdens de Dag van de Leerplicht wordt in Nederland stilgestaan bij het recht op onderwijs. De Dag van de Leerplicht wordt sinds 2005 georganiseerd. Scholen kunnen zich aanmelden via de website van dagvandeleerplicht.nl om hun acties kenbaar te maken en er wordt publiciteit gegenereerd om het onderwerp onder de aandacht te brengen. Via tal van activiteiten wordt het belang van een opleiding en het halen van een diploma onderstreept. De Dag van de Leerplicht is jaarlijks in maart.

Elk kind naar school

Recht op onderwijs

In Nederland hebben we bij wet afgesproken dat kinderen recht hebben op onderwijs. Dat onderwijs vindt doorgaans met leeftijdgenoten in een schoolgebouw plaats. Onderwijs is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren en vormt de basis voor een goede toekomst. Wie een opleiding heeft gevolgd en een diploma op zak heeft, maakt op de arbeidsmarkt meer kans en ook meer kans op een baan binnen je interessegebied.

Dag van de Leerplicht

De Dag van de Leerplicht behelst verschillende activiteiten die voor een groot deel door de scholen en kinderen zelf gevuld worden. De kinderen en jongeren en de scholen kunnen bijvoorbeeld verhalen aanleveren waar in alle gevallen het onderwijs een belangrijke rol speelt. De verhalen kunnen anderen inspireren of de ogen openen. In een verhaal kan bijvoorbeeld verteld worden over het belang van het afmaken van je opleiding. De verhalen worden gedeeld met elkaar. Je eigen verhaal afmaken betekent ook dat je begint bij de basisschool en doorgaat totdat je een diploma van je gewenste opleiding op zak hebt. Daarna begint het volgende verhaal in het arbeidsproces. Het is soms moeilijk om door te zetten en toch je diploma te halen. De Dag van de Leerplicht wil een steuntje in de rug zijn om jongeren te helpen door te zetten.
De campagne wordt ondersteund door Ingrado (de landelijke brancheorganisatie voor de leerplicht) en het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Leerplicht en kwalificatieplicht

De leerplichtwet stelt dat kinderen en jongeren vanaf hun 5e tot en met het schooljaar waarin ze 16 worden leerplichtig zijn. Het is een volledige leerplicht. Na dat 16e jaar geldt de kwalificatieplicht. Dit is de plicht van alle jongeren om tot hun 18e verjaardag naar school gaan of een startkwalificatie te hebben in de vorm van een havo-, vwo- of MBO2-diploma. Met zo’n diploma heb je een betere kans op de arbeidsmarkt.

Leerplichtwet

De eerste leerplichtwet dateert van 1900. We kunnen het ons nu niet meer voorstellen, maar toen werd de wet met slechts één stem verschil aangenomen. De wet werd ingesteld om kinderen te beschermen tegen kinderarbeid. De plicht was gericht op de ouders, die verplicht werden hun kind naar school te sturen in plaats van het op het land of in de fabriek te laten werken. Tegenwoordig gaat het veel meer om het recht op onderwijs. Elk kind heeft recht op onderwijs en dat recht wordt via de leerplichtwet beschermd.

Doel van de Dag van de Leerplicht

De Dag van de Leerplicht wil de leerplicht onder de aandacht brengen bij leerlingen, ouders, scholen en andere betrokkenen. Ondanks dat het recht op onderwijs goed is geregeld in Nederland zijn er nog altijd jongeren die hun school niet afmaken. Die schooluitval moet worden teruggedrongen.

Iedere school kan deelnemen
Iedere school kan een actie organiseren waarmee de leerplicht onder de aandacht wordt gebracht. De acties kunnen de scholen aanmelden via de website dagvandeleerplicht.nl. Via die website is digitaal materiaal beschikbaar om de dag tot een succes te maken. Er zijn logo’s, banners en informatiebladen beschikbaar.

De Dag van de Leerplicht is jaarlijks half maart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dag van de Leerplicht
  • Ww.dagvandeleerplicht.nl
  • www.ingrado.nl

Reageer op het artikel "Dag van de Leerplicht - Recht op onderwijs"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 28-04-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: De Dag van ...
Schrijf mee!