Leonardo-onderwijs, voor (hoog)begaafde kinderen

Het Leonardoschool concept
Scholen kochten bij de Leonardo Stichting een concept in waarmee zij verantwoord les konden geven aan hoogbegaafde leerlingen. Ook werden docenten filosofie en vreemde talen (o.a. Spaans) ingehuurd. Daarnaast kregen de leerlingen schaakles, damles, wiskunde, informatica, science en techniek, ondernemen, muziek, dans ... (Het lesaanbod kon mogelijk per school enigszins verschillen.) Naast aparte vakken kregen de leerlingen ook les in sociale vaardigheden en 'leren leren'. Studeren is voor hoogbegaafden namelijk niet vanzelfsprekend, juist omdat ze door hun hoge IQ vaak gemakkelijk de aandacht verliezen voor zaken die ze saai vinden of die ze snel begrijpen. Ook sociale vaardigheden zijn voor hoogbegaafden lang niet altijd vanzelfsprekend. Door hun hoge IQ kunnen ze snel in een sociaal isolement terechtkomen.Leonardoscholen, scholen voor hoogbegaafden
Juni 2007 ging de eerste Leonardoschool van start. Initiatiefnemer, voormalig schooldirecteur Jan Hendrickx, had op zijn basisschool 12 jaar ervaring opgedaan met de begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen. Hij kwam tot de conclusie dat de verschillen in intelligentie tussen gangbaar begaafde leerlingen en hoogbegaafden te groot zijn en daarom is het voor leerkrachten meestal te bewerkelijk om deze verschillen goed op te vangen.Compacting en verrijking lesstof
De ervaring over hoogbegaafdheid ontbreekt bij leerkrachten (ook in 2017) meestal nog. Compacting (indikken) en verrijking van lesstof is vaak niet genoeg om hoogbegaafden gelukkig, leergierig en gemotiveerd te houden. Jan Hendrickx besloot daarom om na zijn pensioen schoolklassen op te zetten, speciaal gericht op de leerbehoefte van hoogbegaafden. Deze groep kinderen kreeg voortaan de mogelijkheid om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen en leerkrachten hoefden geen spagaat te maken om met grote verschillen tussen leerlingen rekening te houden. De Leonardo Stichting zorgde voor passend onderwijs binnen een school door middel van het opzetten van Leonardoklassen. Een deelnemende school werd een Leonardoschool genoemd, maar behield ook de gewone schoolnaam. Een Leonardoschool was dus geen speciale school voor hoogbegaafden maar een school met een aparte klas waar ook les gegeven werd aan hoogbegaafden.
Vertrek Jan Hendrickx
In 2010 verliet Jan Hendrickx de Leonardo Stichting. Natasja Vranken werd de nieuwe directeur. In 2014 ging de Leonardo Stichting failliet. Vranken gaat door met de verworven licentie onder de naam Educate2XL, maar in 2015 gaat ook Educate2XL failliet.Leonardo Stichting gestopt
De Leonardo Stichting is na het faillissement in 2014 gestopt. Leonardoscholen waren afhankelijk van sponsors omdat het onderwijs voor hoogbegaafden anders is dan gewoon onderwijs. Een hoge vrijwillige bijdrage van de ouders was daarom ook nodig. Scholen die Leonardoklassen hadden hebben het onderwijs voor hoogbegaafden vaak toch voortgezet na het faillissement van de Stichting. Ook in 2017 zijn er in Nederland nog zogenaamde Leonardoscholen.Het lot van hoogbegaafden
Jan Hendrickx was begaan met het lot van de hoogbegaafden die in het reguliere onderwijs niet zelden vastliepen en daar helaas ook emotionele schade opliepen. In een artikel in de Limburger stelde Hendrickx dat 50 tot 80% van de hoogbegaafden in de problemen komt. Slechts van 16% hoogbegaafden maakt een universitaire studie af, te herleiden op motivatieverlies tijdens de ontwikkeling op de basisschool en daarna. Dit is een verlies voor de economie, maar zeker ook, een verlies voor de hoogbegaafden zelf. Hendrickx zou het percentage afgestudeerde hoogbegaafden graag zien uitgroeien naar 70 of 80%. Ieder jaar komen er dan globaal 3000 afgestudeerde hoogbegaafden op de arbeidsmarkt. In de Limburger stelt hij verder dat juist deze mensen verder kunnen nadenken ‘buiten de gebaande wegen’ wat van groot belang is voor het ontwikkelen van nieuwe producten en ideeën… (Bron: De Limburger)Toelating leerling op een Leonardoschool
Toelating op een Leonardoschool geschiedde op basis van een intake, een (psychologisch) onderzoek en (indien nodig) afname van een IQ test. Als de leerling al getest werd bij een erkend instituut of bijvoorbeeld bij een eerstelijns psycholoog, is testen niet meer nodig. Een IQ van 125-130 of hoger, wordt als uitgangspunt voor toelating gehanteerd. Huidige Leonardoscholen kunnen andere toelatingscriteria handhaven.Voorwaarden deelname scholen
Leonardoscholen en Leonardocolleges kwamen tot stand doordat een openbare basisschool en/of een middelbare school zich openstelde voor het plaatsen/realiseren van Leonardogroep(en) binnen de school. Op deze manier kwamen (en komen) (hoog)begaafde kinderen en andere kinderen toch gewoon in contact met elkaar tijdens speelkwartier en overige gezamenlijke activiteiten.Zijn er nog Leonardoscholen?
Er zijn in 2017 nog een aantal scholen die door zijn gegaan met hun klas(sen) voor hoogbegaafde kinderen op basis van het Leonardo onderwijs concept. De Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht heeft bijvoorbeeld twee klassen voor hoogbegaafde leerlingen. Of er in uw regio scholen zijn die les geven volgens het Leonardo onderwijs kunt u het beste bij scholen zelf informeren.Lees verder
- Verrijking van de leerstof voor meer en hoogbegaafden
Warning: Undefined array key 20909 in /data/sites/web/interatenl/subsites/infonu.nl/include/article.php on line 202