De tafeltjes oefenen, hoe doe je dat?

Getallen en sommen zijn overal
In onze wereld worden we op allerlei manieren omringd door getallen en wiskundige elementen. Aan de ene kant betreft het basale zaken, als het aantal dagen in een jaar, maand of week en het aantal uren in de dag, aan de andere kant zorgen de getallen en hun relaties ervoor dat we kunnen bouwen, kopen en verkopen. Zonder getallen en de sommen die we ermee kunnen maken zou het nooit tot ontwikkeling van wetenschap zijn gekomen en zouden zaken als televisie, computers en mobiele telefoons ondenkbaar zijn. Getallen zijn overal, en we hebben ze hard nodig. Dan kun je er maar beter goed mee leren omgaan!Bewerkingen
Kinderen leren op de basisschool een viertal basisbewerkingen:- Optellen
- Aftrekken
- Vermenigvuldigen
- Delen
Bij de eerste twee is het gemakkelijk je iets voor te stellen. Je hebt een hoeveelheid ergens van, en je doet er wat bij of je haalt er wat af. Maar waar hebben we het eigenlijk over als we vermenigvuldigen of delen?
In de herhaling

- Bij 3 x 4 heb je drie keer een hoeveelheid van 4.
- Bij 4 x 3 heb je vier keer een hoeveelheid van 3.
Een subtiel, maar reëel verschil, al is in beide gevallen de uitkomst 12.
Ook een deling is een herhaling
Zoals een vermenigvuldiging in wezen een herhaalde optelling is, is een deling een herhaalde aftreksom. Heb je een som als 12 : 4, dan je weten: je hebt een hoeveelheid van 12. Hoe vaak past een hoeveelheid van 4 hier in?Snel rekenen, uit het hoofd
Simpele optel- en aftreksommen reken je snel uit je hoofd uit. De structuur van ons decimale getalstelsel biedt voldoende houvast om snel te zijn. Wie 13 + 5 kan uitrekenen heeft maar weinig problemen met 73 + 5. Bij vermenigvuldigen heb je minder houvast. Wil je hier snelheid behalen, dan zit er maar één ding op: je zult de sommen uit je hoofd moeten kennen. Allemaal? Nee, het is voldoende als je de tafelsommen van de tafel van 1 tot en met 10 uit je hoofd kent, dat biedt voldoende structuur om sommen met iets grotere getallen uit te rekenen.Tafeltjes oefenen, hoe doe je dat?
Er zijn heel wat manieren om de tafelsommen uit het hoofd te leren, maar ze zijn lang niet allemaal effectief. Sommige methoden zijn zelfs ronduit ineffectief, kosten alleen maar veel tijd, papier en moeite, maar leveren uiteindelijk weinig resultaat op. Bij tafelsommen memoriseren gaat het niet om de uitkomsten, het gaat om de héle som. Het is een illusie te denken dat kinderen een tafelsom leren automatiseren als ze bijvoorbeeld op een werkblad alleen maar een uitkomst hoeven in te vullen. Laten we eens naar enkele manieren kijken waarmee de kinderen de tafels proberen te leren.- Werkblad
- Foefje
- Opzoeken
- Hardop oefenen
- Hardop overhoren
- De hele som
- Flitsspelletje voor twee kinderen
- Memory
Het werkblad
Kinderen krijgen een werkblad met tafelsommen en vullen de antwoorden in. Minder effectief. Kinderen kijken wel naar de sommen en vullen snel bij dezelfde sommen de antwoorden in. Door alleen antwoorden te laten noteren kun je wel achterhalen welke kinderen de sommen al beheersen.
Foefje
Tijdens het maken van een werkblad gebruiken kinderen allerlei foefjes om snel te kunnen werken. Zo zoeken ze snel op of dezelfde som vaker in de buurt staat, of ze rekenen een som als 4 x 6 gemakkelijk uit als ze net 3 x 6 al hebben uitgerekend. Gewoon 6 erbij. Hierbij wordt weliswaar snel de goede uitkomst gevonden, maar de uitkomst blijft geïsoleerd van de som. Minder effectief.
Opzoeken

Hardop oefenen
Een goede manier om iets uit je hoofd te leren is het hardop uitspreken. Het verklanken van de hele som met antwoord helpt om de som te automatiseren. Alleen uitspreken van antwoorden daarentegen heeft minder zin.
Opschrijven
Een goede manier om iets te leren is het volledig opschrijven van som en antwoord. De schrijfbeweging zorgt voor een motorisch inslijpen en ondersteunt het automatiseren. Alleen antwoorden noteren heeft weinig zin.
Hardop overhoren
Samen de tafeltjes oefenen, ja gezellig… Als een ouder (of broer, vriend, e.d.) de som opleest en het kind geeft het antwoord is dit een prima manier om te achterhalen of het kind de som al kan. Zo niet, dan moet het kind de hele som met het goede antwoord herhalen. Het uitspreken ondersteunt hier weer het automatiseren.
Flitsspelletje voor twee kinderen

Memory

Spelletjes
