InfoNu.nl > Educatie en School > Methodiek > Ouders: zo kun je met je kind de tafels oefenen

Ouders: zo kun je met je kind de tafels oefenen

Kinderen leren op school de maal- en deeltafels. Zij moeten die uit het hoofd leren omdat ze de basis zijn voor veel oefeningen op de basis- en middelbare school. Dat gaat vaak niet vanzelf. Ouders kunnen hun kind hierin begeleiden door thuis met hen te oefenen. Je kan de tafels op verschillende manieren oefenen: online, op een werkblaadje, met een spelletje of met een kleurplaat. Welke manier het beste is, hangt af van de persoonlijkheid van je kind.

Inhoud

Wat zijn tafels?

Het woord “tafels” vinden kinderen vaak een grappige naam voor de rekensommetjes die ze moeten maken. Tafel is in deze context een ander woord voor tabel. Tafels van vermenigvuldiging zijn eigenlijk tabellen met vermenigvuldigingen die kinderen uit het hoofd moeten leren om vlot te kunnen rekenen op de basisschool en het middelbaar onderwijs.

Waarom moeten kinderen de tafels leren?

De maal- en deeltafels vormen de basis voor veel rekenoefeningen tijdens de schoolloopbaan van je kind. Je hebt ze nodig om vlot een vermenigvuldiging met grote getallen uit te voeren, om te cijferen, om vergelijkingen te maken, om de oppervlakte te berekenen, enz. Het rekenen gaat sneller als je kind niet elke keer opnieuw tijd nodig heeft om de tafel uit te rekenen, als de tafels voor je kind parate kennis zijn.

Goed om weten

Tafels zijn niet anders dan herhaalde optellingen. 4 + 4 + 4 is hetzelfde als drie keer vier. Als je kind het antwoord niet meteen weet kan je het misschien samen uitrekenen. Voor je kind is het ook handig dat het weet dat je de tafels kan omkeren (3x4 is hetzelfde van 4x3). Als je de omkering in een tabel met tafels schrapt dan blijven er nog 44 keersommen over. Je kind hoeft geen rekenwonder te zijn om de tafels te leren. Een goed geheugen is voldoende om de sommetjes uit het hoofd te leren.

Tafels oefenen online

Online vind je een uitgebreide keuze aan gratis spelletjes om de tafels te oefenen. Er zijn bijvoorbeeld schietspelletjes waarbij je naar de juiste oplossing schiet en racespelletjes waarbij je de pijltjestoetsen van je klavier gebruikt om langs vermenigvuldiging te racen. Vaak kun je ook spelen tegen andere kinderen online. Het voordeel van online de tafels oefenen is dat je als ouder weinig moet begeleiden. Vaak krijgen de kinderen een hint als ze het antwoord fout hebben. Soms worden de sommen stelselmatig moeilijker wanneer de kinderen goed blijven scoren.

Tafels oefenen op een werkblad

Sommige kinderen houden van de structuur en het schoolse karakter van een werkblad. Bij de meeste werkblaadjes die je online vindt, kan je ook een blad met oplossingen uitprinten. Vaak kan je kiezen welke tafelsommen je wilt oefenen. Er zijn ook werkblaadjes om deeltafels te oefenen. Je kind leert het meeste als je achteraf samen de fouten verbetert. Zo merk je welke sommen nog moeilijk zijn en kan je eventuele tekorten opsporen.

Spelletjes om de tafels te oefenen

Alle kinderen vinden het fijn om een spelletje met hun ouders te spelen. Er bestaan heel veel gezelschapsspellen om de tafels te oefenen. Voor een mooie speldoos moet je betalen. Je vindt ze in speelgoedwinkels of je kan ze online bestellen. Sommige spelletjes kan je gratis downloaden. Tafelkwartet en tafelbingo zijn twee klassiekers die op de basisschool ook vaak in de klas gebruikt worden.

Tafels oefenen door te kleuren of te knutselen

Op het wereldwijde web vind je mooie kleurplaten om de tafels te oefenen. Op zo'n kleurplaat staan allerlei tafelsommen. De uitkomst van die som bepaalt welk kleur je het vlak moet geven. Je kan ook samen met je kind tafelhappertjes knutselen. Van een vierkant blad kan je een origami spelletje vouwen. Op elk flapje schrijf je dan een tafelsom en onder het flapje het juiste antwoord.
© 2015 - 2017 JufTania, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://tafelsoefenen.blogspot.be/

Reageer op het artikel "Ouders: zo kun je met je kind de tafels oefenen"

Infoteur: JufTania
Gepubliceerd: 27-04-2015
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Methodiek
Schrijf mee!