InfoNu.nl > Educatie en School > Diversen > Het Grade Point Average (GPA)

Het Grade Point Average (GPA)

Het Grade Point Average (GPA) Vanaf september 2007 is het Grade Point Average (GPA) een begrip in Nederland en geleidelijk aan ingevoerd op de meeste Nederlandse universiteiten. Iets dat bij universiteiten in de hele wereld het geval is. Het GPA is het gemiddelde cijfer, gewogen naar het aantal studiepunten, en vervolgens uitgedrukt in een waarde om academische prestaties van studenten goed weer te geven en internationaal begrijpelijk te maken.

Grade Point Average (GPA)

Het Grade Point Average (GPA)

Het GPA is een graadmeter voor het bepalen hoe succesvol studenten zijn geweest in hun studie. Het speelt bij meerdere universiteiten dan ook een rol bij toelatingen voor masters, promotieplaatsen, studiebeurzen en soms ook bij sollicitaties. In Nederland wordt nu al zo hier en daar bij universitaire toelatingsprocedures en sollicitatieprocedures rekening gehouden met je GPA in plaats van dat een minimaal cijfergemiddelde genoemd wordt.

Voor wie is het GPA er?

Voor studenten die in september 2007 of later het eerste jaar van hun studie (bachelor of master) zijn aangevangen. Voor hen wordt het Final GPA vermeld op het diploma of de bul.

Waarom een GPA in Nederland?

Met de invoering van het GPA als eindbeoordeling is er een nieuwe internationaal erkende waarde toegevoegd aan alle bachelor- en masterdiploma's behaald aan Nederlandse universiteiten. Dit is dus conform de internationaliseringsdoelstellingen van universiteiten. Daarbij kan het GPA er mogelijk toe leiden dat studenten net even iets harder werken voor de punten, omdat een zesje nu niet langer verborgen blijft achter de toch wel behaalde studiepunten. Bij instellingen als het University College Utrecht wordt al wat langer met deze methode gewerkt en zoals gezegd zijn de meeste andere universitaire opleidingen in Nederland in 2007 aangesloten.

Berekening van het GPA

Bij alle bachelor- en masteropleidingen wordt GPA op exact dezelfde manier gecalculeerd. Het is gekoppeld aan de examenprogramma's van de studenten. Dit examenprogramma is dan ook het uitgangspunt voor het calculeren van het GPA. Alleen de geldende resultaten, die binnen het examenprogramma zijn behaald, worden meegenomen in de calculatie.
Aan de tentamenresultaten worden punten gekoppeld door middel van het Nederlands beoordelingssysteem (op een schaal van 1 t/m 10). Het gemiddelde tentamenresultaat bepaalt het GPA. Het behaalde cijfer wordt gelinkt aan een hoeveelheid Grade Points.

De berekening van het GPA gaat als volgt:

  1. Geldend tentamenresultaat x ECTS = Quality Points (QP)
  2. Totaal aantal behaalde Quality Points / Totaal aantal behaalde ECTS = gemiddeld tentamenresultaat.
  3. Gemiddeld tentamenresultaat koppelen aan het bijbehorende grade point.

Een voorbeeld:

Cursus X heeft een aantal ECTS van 15 en voor deze cursus heb je een 8 gekregen.
Cursus Y heeft een aantal ECTS van 7,5 en hierhoor heb je een 7 gekregen.
Voor Cursus x krijg je dan 8 x 15 = 120 Quality Points en voor cursus Y krijg je 7 x 7,5 = 52,5 Quality Points. Je gemiddelde tentamencijfer is dan 172,5 : 22,5 = 7,66. Dit is dan weer verbonden aan een aantal GPA punten.

Het afronden van cijfers

Bij veel universiteiten is het zo dat je cijfers worden afgerond, waarna je in je dossieroverzicht ziet dat je een 7,1 hebt gehaald, wat dan neer komt op een 7. Voor het berekenen van je grade point average moet je kijken naar je oorspronkelijke resultaat, dat dus niet is afgerond. Wanneer je docent de cijfers zelf heeft afgerond, en dus van jouw 7,1 een 7,0 heeft gemaakt, dan moet je wel uitgaan van de 7,0.

Tellen onvoldoendes mee?

Voor het GPA tellen alleen de resultaten mee die op je examenbul vermeld staan. Het is niet mogelijk een onvoldoende te vermelden op deze bul, en daarom telt die vervelende 5 die je hebt gehaald niet mee voor de berekening van het grade point average. Universiteiten die het GPA gebruiken voor het geven van een bindend studieadvies rekenen deze onvoldoendes wel mee voor de tussentijdse balans. Maar op je bul komen ze dus wel te vervallen!

Het GPA en cum laude afstuderen

Welk GPA gemiddelde heb je nodig om cum laude af te studeren? En hoe zit dit met magna cum laude en summa cum laude? De vereisten hiervoor verschillen per universiteit. Dit heeft ermee te maken dat er nogal wat verschillende standaarden gelden. Het predicaat cum laude wordt daarom door universiteiten meestal gekoppeld aan het gemiddelde cijfer en niet aan het GPA. Bij de ene universiteit studeer je cum laude af met een GPA van 3.5 terwijl een andere universiteit de lat bij een naar Amerikaanse standaarden 'perfect GPA' van 4 legt. Bovendien zijn er vaak ook nog aanvullende eisen om cum laude af te studeren. Zo moet je bijvoorbeeld een 8 of een 8.5 hebben voor je scriptie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het voortschrijdend gemiddelde als indicatorHet voortschrijdend gemiddelde(MA) is een indicator, die gebruikt wordt bij het analyseren van aandelen. Het voortschrij…
Studeren in IJslandIJsland is niet alleen een prachtig land maar je kunt er ook nog eens heel goed studeren. IJsland biedt namelijk veel op…
Decentrale selectie - Wat is het en hoe werkt het?Decentrale selectie - Wat is het en hoe werkt het?Met ingang van het schooljaar 2017-2018 is de centrale selectie afgeschaft in Nederland. Hierop volgt een landelijke imp…
Decentrale selectie voor geneeskunde: informatie & tipsDecentrale selectie voor geneeskunde: informatie & tipsElk jaar zijn er weer duizenden mensen die zich in Nederland inschrijven voor de studie geneeskunde. De studie is zo pop…
Econometrie: Wat is dat nou eigenlijk?Econometrie: Wat is dat nou eigenlijk?Wat is econometrie? De studie econometrie komt steeds meer onder de aandacht. Het aantal eerstejaars studenten econometr…

Reageer op het artikel "Het Grade Point Average (GPA)"

Reacties

Mirjam Bruggink, 27-06-2015 23:20 #2
Waar kan ik een een GPA laten berekenen dat door Amerikaanse universiteiten geaccepteerd wordt? Reactie infoteur, 28-06-2015
Hallo Mirjam,

Net zoals in Nederland werken universiteiten in Amerika met een eigen omrekentabel voor cijfers. Het is dus mogelijk dat het GPA dat jouw Nederlandse universiteit gebruik één op één wordt overgenomen, maar het kan ook net iets anders zijn. Als je een universiteit op het oog hebt, kun je het beste even contact opnemen om te vragen hoe zij Nederlandse cijfer beoordelen.

Groet,
Dessal

Emma, 14-03-2015 10:28 #1
Hoi,

Mijn gemiddelde is een 6,9954. Ik zit op de UvA. Sowieso is er een fout gemaakt; er ontbrak een vak op mijn cijferlijst, en daarna is het gemiddelde niet meer aangepast. Het was eerst een 6,98. Wordt een 6,995 nu een 7, of wordt het afgekapt naar een 6,99? Het is nogal belangrijk omdat een 7 toegang geeft tot research masters en een 6,99 nietů

Alvast bedankt voor een antwoord

Infoteur: Dessal
Laatste update: 09-01-2019
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Diversen
Special: Studie
Reacties: 2
Schrijf mee!