InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in IJsland

Studeren in IJsland

IJsland is niet alleen een prachtig land maar je kunt er ook nog eens heel goed studeren. IJsland biedt namelijk veel opties aan om er te studeren.

Waarom studeren in IJsland?

IJsland is een prachtig land. Maar IJsland heeft veel meer te bieden dat dit alleen. De IJslandse bevolking staat er om bekend dat ze zeer gastvrij zijn. De bevolking is erg trots op hun geschiedenis en cultuur. De geschiedenis van IJsland is goed bewaard gebleven in de middeleeuwse saga literatuur. Ongeveer 10% van IJsland is gletsjer. In IJsland is de grootste gletsjer van Europa te vinden. Op het eiland zijn 36 vulkanen te vinden. IJsland is een erg goedkoop land om te studeren.

Universiteiten in IJsland

Er zijn in totaal zeven universiteiten op dit eiland te vinden. De grootste universiteit van IJsland is Háskóli Íslands in Reykjavik. Op deze universiteit vindt je ongeveer 11.000 studenten. Het merendeel van de universiteiten wordt gefinancierd door de IJslandse staat. In IJsland is 5% van de studenten een internationale student. De meeste internationale studenten komen als uitwisselingsstudent naar IJsland. De IJslandse universiteiten hebben veel partner universiteiten in het buitenland.

Jaarindeling

Het academisch jaar in IJsland loopt van september tot mei. Het jaar is verdeeld in twee semesters, het herfstsemester en het lentesemester. Het herfstsemester gaat van september tot december. Het lentesemester gaat van januari tot mei.

Onderwijssysteem

De hogescholen en universiteiten worden in IJsland allemaal aangeduid als university. De bachelor opleidingen duren tussen de drie en vier jaar. De masteropleidingen in IJsland duren ongeveer twee jaar. Het hoger onderwijs in IJsland is gratis, er moet alleen inschrijfgeld betaald worden. Studenten kunnen cijfers halen tussen de 1 en de 10, 1 is het laagste cijfer en 10 is het hoogste cijfer dat te halen valt.

Kosten

Studeren in IJsland is niet duur. Als je wil kan je natuurlijk wel een beurs gaan aanvragen. De volgende universiteiten bieden een beurs aan:
  • University Centre of the Westfjords
  • Reykjavik University
  • University of Iceland
  • RES The school of Renewable Enery
  • REYST Reykjavik Energy Graduate School of Sustainable Systems
Daarnaast biedt het IJslandse ministerie verschillende financieringsmogelijkheden aan voor internationale studenten.

Leven en studeren in IJsland

De meeste opleidingen in IJsland worden in het Engels aangeboden. Maar toch kan het erg handig zijn om de taal te beheersen. Er bestaan talloze manieren om IJslands te leren. Het studentenleven in IJsland is een erg leuke belevenis. IJsland is een paradijs voor natuurliefhebbers. De meeste universiteiten in IJsland helpen de internationale studenten bij het vinden van huisvesting. De gemiddelde maandelijkse kosten van een student in IJsland zijn 745 euro per maand. De gemiddelde studentenkamer in IJsland kost ongeveer 190 euro per jaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Studeren in IJsland"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 21-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!