InfoNu.nl > Educatie en School > Buitenlands > Studeren in Oostenrijk

Studeren in Oostenrijk

Studeren in Oostenrijk Oostenrijk is een land waar je goed kunt studeren. Dit komt doordat je hier gemakkelijk wordt toegelaten tot een hogeschool of een universiteit en je hoeft geen collegegeld te betalen. Maar wat houdt studeren in Oostenrijk in?

Waarom in Oostenrijk studeren?

In Nederland heb je bij sommige opleidingen een lotingssysteem, in Oostenrijk bestaat het lotingsysteem niet. In principe kan iedereen zich in Oostenrijk inschrijven voor een studie als je over het benodigde diploma beschikt. Het land ligt erg centraal in Europa en grenst aan Hongarije, Tsjechië, Italië, Slovenië, Zwitserland en Duitsland. Oostenrijk is het land van de componisten. In Oostenrijk wordt het collegegeld betaalt door de staat.

Het Oostenrijkse hogeschoolsysteem

Een bachelor opleiding duurt meestal drie jaar en je master kun je halen binnen twee jaar. In Oostenrijk zijn 22 openbaren universiteiten, 12 openbare hogescholen en 13 privéuniversiteiten te vinden. De meeste opleidingen worden in het Duits gegeven, maar er worden ook opleidingen in het Engels gegeven. Universiteiten zijn meer theoretisch en hogescholen zijn meer op de praktijk gericht. De grootste universiteit van Oostenrijk is de universiteit van Wenen die meer dan 92.000 studenten heeft. Wenen is de stad met de meeste studenten, daarna komen de steden Graz, Innsbruck en Salzburg.

De studie

Het wintersemester in Oostenrijk begint meestal pas op 1 oktober en loopt tot het einde van januari. In februari heb je geen les. Het zomersemester start op 1 maart en eindigt in juli.

Toelating en aanmelding

Het is erg eenvoudig om je aan te melden bij een Oostenrijkse onderwijsinstelling. Bij de meeste opleidingen ben je direct aangenomen als je je hebt aangemeld. Voor de toelating tot een hogeschool in Oostenrijk heb je een havo diploma nodig en voor de toelating tot een universiteit heb je een vwo diploma nodig.

Leven in Oostenrijk

Wonen in Oostenrijk

De huurprijzen in Oostenrijk verschillen niet veel van de huurprijzen in Nederland. Een goede website om huisvesting te vinden is www. jobwohnen.at. Wonen in een studentenwohheim is de goedkoopste optie, een studentenwohnheim is een soort studentenhuis. Wonen in een studentenwohnheim kost je gemiddeld 300 euro per maand.

Eten

Op elke onderwijsinstelling in Oostenrijk vind je een kantine waar je goed en goedkoop kunt eten. In bijna elke kantine wordt ook vegetarisch eten aangeboden.

Kosten

Je hoeft geen collegegeld te betalen in Oostenrijk. Je betaalt per semester maar 18 euro, wat wordt gebruikt voor de studentenbijdrage en de ongevallenverzekering. In Oostenrijk heb je recht op een semesterticket. Met een semesterticket kun je onbeperkt reizen door een bepaald gebied met de bus, tram of trein. De kosten van levensonderhoud zijn ongeveer even hoog als in Nederland. Per maand ben je ongeveer 800 euro kwijt aan levensonderhoud.

Gezondheid en veiligheid

Nederlanders kunnen gratis gebruik maken van de Oostenrijkse gezondheidszorg als ze over een European Health Insurance beschikken. Als je je wilt aanmelden bij een Oostenrijkse onderwijsinstelling ben je verplicht om over een gezondheidsverzekering te beschikken. Oostenrijk is een zeer veilig land waar nauwelijks criminaliteit te vinden is. Er zijn wel zakkenrollers te vinden in gebieden waar veel mensen zijn, zoals op een treinstation.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Simon, Pixabay
  • http://www.wilweg.nl/landen/meer-landen/oostenrijk/studie-in-oostenrijk

Reageer op het artikel "Studeren in Oostenrijk"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 24-02-2014
Rubriek: Educatie en School
Subrubriek: Buitenlands
Schrijf mee!